Jeg bruger min private pc til at udvikle de softwareløsninger, som jeg sælger i mit firma, og nu kunne min PC godt trænge til noget opgradering, og her ville jeg gerne bruge nogle af de penge jeg har tjent i firmaet. Hvordan er det lige jeg står med hensyn til det? Kan jeg bare købe nogle nye stumper til PC´en af firmaets konto uden bøvl (ønsker ikke at købe en helt ny PC) ? Eller må jeg så ikke bruge det til privat. (Det er jo lidt svært kun at bruge strømforsyningen til firma-ting f.eks. ![]() På forhånd tak. Ib |
Køb af computerdele
Jeg lod da alt nyt hardware gå ind på firma kontoen... Du er jo en enkeltmandsviksomhed så jeg kan ikke se det store i det... |
|
Dato: 6/7/2006 5:46:37 PM Forfatter: Ib Leif Ok, men kræver det at man officielt kun bruger computeren til firma-ting ? Ja. Du må ikke bruge computeren privat, når du afskriver hele beløbet på firmakontoen. Man kan dog vælge kun at afskrive 50% (eller hvilken andel du nu synes er rimeligt for den vægtning du bruger udstyret privat/virksomhedsmæssigt). Hvis du ikke har andre computere i privaten tror jeg i øvrigt ikke, at Skat vil godtage at du afskriver 100%. |
Tak for dit svar. Jeg har også en bærbar computer, så jeg kunne godt sige at den bærbar blev brugt til de private ting, og min stationær (som så får et par firma-dele indeni) bliver brugt til firma-ting? Hvordan bogfører man noget hardware hvis man skal dele det 50/50 imellem privat og erhverv? (Og hvordan med moms osv?) Nogen som kan komme med et eksempel ? |
Du ganger med procentandelen og dividere med hundrede for hvert af beløbene. Så hvis du har købt et grafikkort til 800 kr. inklusiv moms (640 kr. eksklusiv moms og moms på 160 kr.) og med en firmaandel på 40%, så bliver det i regnskabet til: Krediteret på mellemkontoen: 800*40/100 = 320 Debiteret på indgående moms: 160*40/100 = 64 Debiteret på it-materiel u/afskrivning: 640*40/100 = 256 |
Tak for dit svar. Hvad så med de 60% som er privat så? De er jo blevet hævet på firmakontoen, og skal vel afstemmes på en eller anden måde? På forhånd tak. |
Jeg overvejede faktisk at skrive begge scenarier, så her kommer så det scenarie, hvor virksomheden har betalt - og hvor den private andel på 60% skal debiteres på mellemkontoen: Krediteret på bankkontoen: 800 Debiteret på mellemkontoen: 800*60/100 = 480 Debiteret på indgående moms: 160*40/100 = 64 Debiteret på it-materiel u/afskrivning: 640*40/100 = 256 |