Leverendør uafhængighed er jeg helt enig med, men jeg synes ikke at man skal fravælge en CMS leverandør kun fordi at han selv vil hoste siden, ofte til højere pris end low-end hosting. Jeg tvinger ikke mine kunder til at hoste hos mig, men anbefaler det, da det har sine fordele, og fordi der kan være funktioner i administrations delen af CMS løsningen som ikke virker korrekt, pga. manglende komponent, eller begrænset adgang til features. Har man først købt en hjemmeside hos mig, kan man altid tage den med sig, og man får også selv fuld adgang til webhotellet, både DNS, mail, ftp osv. |
Thomas Christensen:Med hensyn til den med at leje systemet ud. Der er flere ting i det. Når man lejer et system af en levenrandør får man typisk support og opdateringer med gratis. Mange andre levenrandøre af CMS, levere typisk denne ydelse for et fast månendligt gebyr. Kan se du fx tilbyder det for 750,- om måned, hvilken i mange tilfælde overgår den månedenlig pris som det koster at leje systemet hos en af dine konkurrenter, med support.
Man kan sammenligne det lidt med at lease en bil. Når man leaser en bil har man total service på. Så hvis der sker noget, så aflevere man blot bilen til sin forhandler og de fikser den uden det koster noget. Det samme gælder når man lejer et system istedet for at købe den. Samtidig kan man så også sige at man jo er bundet til forhandlerne når man leaser sin bil. Dette vil så også gælde sit CMS.
Mange gange slipper man også for at have store engangsudgifter, eller at have engangsudgifter overhoved når man lejer. Man betaler blot et månedligt gebyr, og det er alt.
Det jeg vil sige er bare, at der er flere sider af samme sag. Der er både for og imod leje frem for at eje. Mener ikke man kan stille det så sort og hvidt op som du har gjort.
Jeg er helt enig med Thomas her. Som snart udbyder af egen udviklet CMS ser jeg det også som en fordel at man lejer et CMS fremfor at finde et sted at hoste det. Men jeg anbefaler også folk at hoste et Open Source selv.