Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Gratis" forslag/tanke til brug for andre

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ofte med en del tanker og ideer som jeg ved jeg alligevel aldrig selv får taget mig sammen til, nogle mere undersøgte end andre. Her en ide jeg vil give åbent ud til andre der måtte have mod og drive. Den er dog ikke undersøgt så meget, men en løs tanke er det da.

Jeg er ikke selv den store bogkender, men op til jul kommer jeg oftere i boghandlere pga gavekøb. Og sker da også selv man har brug for noget der. Og jeg kommer selv fra østsjælland og er der overrasket over hvor mange boghandlere der egentlig er i forholdsvis små byer. Faxe, St. Heddinge, Hårlev, 

Og lige meget hvilken en af dem jeg har været i, er der altid kunder, også på andre tider end op til jul. Og så tænkte jeg, er der mon nogle steder i landet man ikke har et så tæt net af boghandlere. Og jeg har så taget et danmarkskort, og set på mellemstore byer og halvstore småbyer, og byer med større opland. Og så søgt på de gule sider og eniro efter boghandlere.  Og så har jeg tjekket antallet af indbyggere i byen.

For de byer jeg ved der er boghandlere i, og har været i mange mange år:

Faxe: 4000 (men med pænt opland fra Faxe Ladeplads, Karise, Rønnede og Dalby, dog alle byer mindre end Faxe
Hårlev: 3400 (opland fra en række småbyer, og også Karise som halvstor småby)
St. Heddinge: 3500 (men med opland fra det meste af stevns

Og så nu de forslag til steder hvor der ud fra indbyggertal og område i mine øjne også burde være mulighed for at ligge en boghandel. Bog og ide skriver endda på deres hjemmeside de søger nye butiker da der er plads til flere rundt om i landet. Og de hjælper med alt.

Første by er Hundested. 8500 indbyggere er jeg kommet frem til, men umiddelbart ingen boghandel? Den ligger dog i en krog og nok ikke ret meget opland. Men pæn stor by, og om sommeren da en større turistby, sådan umiddelbart vurderet, har dog ikke selv været der.

Anden by er Rødby/Rødbyhavn. Indbyggertallet i de 2 byer (som ligger meget tæt) er 4500, oplandet er måske ikke så stort, da de fleste nok snarere vil søge mod Maribo og andre større byer på Lolland. Fordelen her er som jeg ser det måske de opimod 1000 håndværkere der skal bo der midlertidigt, og skal have læsestof mens de har fri? under bygningen af Fehmernbroen. Men måske alligevel et for tyndt grundlag.

Tredie by er i det nordjydske, Aabybro ca. 15 km nordvest for Aalborg. Den har 5000 indbyggere, og 4 byer inden for 5 km som har ca. 1500 indbyggere  hver (anslået på størrelsen). Så det er næsten 10.000. Her kun tabet byer nord for Aabybro og ikke dem hvor Aalborg er tættere på. Men kan godt være størstedelen af handlen alligevel trækkes mod aalborg derfra.

Så bevæger vi os ned til Århusområdet. Først vest for Århus, Galten/Skovby området De to byer har ialt ca. 7500 indbyggere (og er stortset sammenbyggede som jeg ser det og kender det). Ca. 20 km til Århus og flere småbyer som opland. Igen er spørgsmålet om storbyen Århus trækker alt alligevel?

Syd for århus er derimod endnu mere interessant som jeg ser det. Det kan dog være fordi jeg ikke helt har styr på postnumrene som måske er noget med århus osv. Men umiddelbart kan jeg ikke se en boghandel i området Hørning, Tranbjerg, Hasselager, og flere halvstore byer sydøst for dem. Hørning alene har 8500 indbyggere, Hasselager har jeg ikke kunnet finde, men på kortet af samme størrelse, tranbjerg ca. 7000. Og så flere småbyer sydøst derfor, som Mårslet, Beder, Solbjerg og Malling. Det giver "nemt" 20.000 potientelle indbyggere syd for århus... Har utrolig svært ved at forestille mig der ikke er en boghandel i det område? Men har ikke kunnet finde nogen ved søgninger. Og er slet ikke stedkendt.

Til sidst vil jeg slå et slag forbi Bornholm. Øen har ca. 47000 indbyggere, men som jeg ser det kun 3 boghandlere. 1 i Nexø og 2 i Rønne. Der burde i mine øjne kunne være plads til en til. Om det er nord i Gudhjem/Allinge/Sandvig. Hasle i vest, eller Åkirkeby i midt er så et godt spørgsmål.

Ja, det var så hvad jeg lige sad og rodede med i aften. Kunne være sjovt at høre om nogle kastede sig ud over dem, eller var stedkendte og kunne sige der faktisk er boghandlere de steder jeg foreslår

MVH
Hans Pedersen
hkp@tdcadsl.dk

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)