Et bogholderifirma skal ikke lave morsom markedsføring.
Jeg ville umiddelbart få større tillid til én der hedder "Emil Jensen bogholderi" end én der hedder "Bøssebogholderen" og har sloganet "Spring ud af regnskabet".
Logoet skal efter min mening være i én farve - gerne mørk blo - og ligne en form for autorisationsstempel. F.eks. kunne man flette initialerne ind i krummelurerne fra en to-krone. Det ville signalere, at denne
bogholder er god og billig.
Jeg bruger selv eksterne bogholder, og det er én af de bedste beslutninger, jeg har taget. Hvis du har et par revisorer, som du almindeligvis arbejder sammen med, kan det være et fint salgsargument, at du kan finde en revisor, der passer til kundens virksomhedstype.
Det er ikke svært at skifte revisor. Jeg har selv lige skiftet til én som ikke sælger mig ekstra ting. Min tidligere var meget dygtig til at
opfinde nye behov for mig - og mine regnskaber for min
enkeltmandsvirksomhed lignede noget multinationalt. Nu får jeg en stak papir med en hæfteklamme og et plasticomslag - og der står ikke noget i, som jeg ikke umiddelbart forstår.
Min ny revisor har den kedeligste hjemmeside, som tydeligvis er lavet gratis af én eller anden nevø, som manglede en projektopgave i et skoleforløb - midt i 90''erne. Det signalerer for mig, at denne revisor ved, hvor det er værd at bruge penge, og hvor man bør holde igen. Jeg gave 3800 kr. for årsrapport for firmaet og skattehalløj for mig selv og konen. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange timer, jeg selv skulle have brugt på at lave det samme - med efterfølgende skræk for at have lavet noget forkert.
mvh Hans