Hej Aminoer. Jeg er en ung fyr på 20, som arbejder i min bys førende modetøjs butik (målgruppe 15-25) som salgsassistent. Jeg elsker mit arbejde og nyder at komme der hver dag. Jeg har været der i snart 5 år, hvor de sidste 2 år har været fuldtid. Jeg spekulerer på hvad jeg ellers kunne beskæftige mig med. For på et eller andet tidspunkt har man jo brug for at komme videre i livet, og for at kunne blive ved med at udvikle sig! Jeg syntes det er utroligt vigtigt at der bliver ved med at være udfordringer, så det man ikke kører fast i samme rille. Syntes faget er ultroligt spændende, og håndterer person salg og personlig betjening i høj grad. Det har givet mig en masse føler jeg, og jeg har haft en god udvilking gennem årerne, hvor der gradvist er blevet bygget på. Efter ferie og lignende ting som trækker en væk fra butikken, kan kribler det i mig for at komme ned og sælge. Jeg står b.la. for indkøb for en række mærker, som er mit ansvars område, sørger for at der altid er fyldt op, supplere varer når der er behov for. Når man så for tjekket sine salgstal for de indkøbte varer er det en kæmpe tilfredsstillelse hvis man har gjort det godt. Dette gør jeg dog os løbende for at se om der skal laves om i min afdeling for at optimere salget. Jeg har os generel dialog med de leverandører som jeg står for, for at have et godt forhold til dem og de kan huske mig. Jeg har lige ledes stået for at arrangere diverse events (så som konfirmand aftner, modehows, mm), og lave markedsføring for butikken (flyers, sms, og facade posters, mm). Og selfølgelig os mange af andre faste opgaver i butikken. Intern kører vi af og til salg konkurrencer om hvem der sælger mest, og største gennemsnits osv. For at holde sig selv i ilden, og det er selvfølgelig en fryd og en god tilfredsstillelse at vinde over sine kollegaer. Jeg har masser af faste kunder som kommer og handler ved specielt mig, og har fået opbygget en masse gode forhold til mange af kunderne i butikken gennem årerne. Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at få nogen input eller forslag for jer, evt. nogle erfaringer? Ser frem til at få sat gang i en debat. Forhåbenlig bliver jeg klogere.... Mvh Lars M |
Hej Lars
Når man læser dit indlæg får man jo helt oplagt den tanke, at du skal overtage butikken en dag. Du skriver at du elsker at komme på arbejde hver dag, så hvad er det du efterlyser af andre ting at lave? Jeg gætter ikke på det er et mål i sig selv at få et kedeligt job, så jeg går udfra det er udfordringer du mangler.
Du skriver at du har arbejdet fuldtids siden du var 18 år, så jeg går udfra du har en ungdomsuddannelse, gymnasie, HF eller lign. I så fald kunne du overveje noget efteruddannelse i form af merkonom, der er et uddannelsesforløb som målrettet folk med fuldtidsarbejde og derfor ligger uden for arbejdstiden. Du kan vælge mellem mange forskelige linjer og fag og som noget nyt (!) kan du faktisk tilrettelægge forløbet så du med tiden får adgang til HD 2. del, som reelt ville kvalificere dig til direktørstillinger i større virksomheder (uddannelsen er naturligvis ikke nok, men blot for at understrege at det ikke er en blindgyde).
Du kan læse mere om merkonom her. Jeg kan se der er sket en del nyt, så jeg er ikke up to date, men det er helt oplagt at kontakte et uddannelsessted i nærheden af dig og høre hvad de kan tilbyde.
På mig virker det som hul i hovedet at forlade et arbejde du er god til og som du savner på sin ferie. Der er sgu' nok ikke mange iværksættere der kan sige det samme om deres sidste lønmodtager job ;-) Jeg tror du ville kunne få din chef til at betale for merkonomen, for dels er den billig og dels indeholder de enkelte kurser viden du kan bruge i virksomheden.
Det var mit bud.