For tiden er der flere A-kasser der profilerer sig med at være billige, uafhængige og for iværksættere , men min klare anbefaling er: vælg en faglig a-kasse - der kan sparre dig i tilfælde af at du har brug for vejledning. - Mit skrækeksempel er ASE, som skulle være for selvstendige, men ASEs primære mål er at få så mange betalende medlemmer som overhovedet muligt. og da jeg blev ledig, var responsen klar og tydelig: "Det er meget muligt, at der ikke er 4 jobs om ugen du er kvalificeret til som du kan søge, så kan du jo bare finde et rengøringsjob, du kan jo søge andre jobs når du får fri. Det kan der jo være en smule sandhed i, men følelsen af at man bliver opfattet som arbejdssky / halvkriminel når man får dem i snak, er unægtelig allestedsnærværende. (Dette gælder dog kun deres CPH HQ - har ikke erfaring med de andre)
Her er lagt op til debat og hvis andre har lignende erfaringer med Akasser som er fair & begrundede, syntes jeg at i skulle skrive dem her,
Pros
udbetaler til tiden
Godt indtastningsinterface
god til at kalde medlemmer ind HVER 3. måned
MEGET "anale" med 4 jobsøgninger pr uge (ikke lovpligtigt, men en opfordring)
Cons
Burde være mere servicemindede
Nedladende overfor ledige medlemmer
INGEN sparring til selvstendige (Burde ikke have noget med selvstendige at gøre)
Jeg meldte mig endda ud da jeg stadig var lønmodtager. Selve processen om udmeldelse af Dansk Metal var det besværligste nogensinde. 3 opringninger om jeg nu var helt sikker. Fagforeningen kunne afmeldes over telefon, men a kasse skulle ske in person. Senere kunne alt godt over telefon, og så til sidst ingenting. De sender mig så stadigvæk regning for december måned, når jeg er udmeldt. Og så skriver de at hvis jeg ikke betaler det skyldende gebyr, bliver jeg fuldstændigt meldt ud af fagforening ( TAAAK. det er det her jeg vil.) Tror i jeg betaler?