Hejsa Jeg overvejer at starte en enkeltmands virksomhed. Jeg har bare ikke så meget forstand på alt det med moms og skat, derfor vil jeg prøve at sætte et eksempel op her, og håber derved I kan hjælpe mig med at få det afklaret. Jeg vil starte en momsregisteret virksomhed, hvor jeg købe mine vare her i DK og sælger dem til kunder i DK (ingen import/eksport). Jeg tror (måske) jeg er ved at have styr på momsen, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal betale skat af. Jeg er interesseret i hvad jeg kommer til at så med til mig selv, altså når jeg betaler ”løn” til mig selv fra virksomheden…. Hvor meget kan jeg så gå ud og købe vare for, altså som privat mand? Eksempel: Jeg køber en vare til 16 kr. eks. Moms (momsen er 16 * 0,25 = 4) Jeg sælger varen for 40 kr. eks. Moms (momsen er 40 * 0,25 = 10) Jeg skal i moms betale 6 kr. ( (40 – 16) * 0,25 = 6 eller 10 – 4 = 6) Min fortjeneste efter moms er 18 kr. (40 – 16 – 6 = 18) Men hvad nu?? Er moms regnestykke overhovedet rigtig? Hvad skal jeg betale i skat? Og ikke mindst, hvad kommer jeg til at stå med til mig selv, i sidste ende? Håber i kan følge mit eksempel?, og derved kan hjælpe mig? M.V.H. rhc |
Du skal bare se på beløbene uden moms for at se hvor meget du tjener.
Indkøbspris: 16 kroner (eks. moms)
Salgspris: 40 kroner (eks. moms)
Fortjeneste (som du skal betale skat af): 40-16 = 24 kroner
Momsen kører "ved siden af" dit skatteregnskab. Du får moms'en tilbage for de varer du køber, og inddriver/"betaler" moms af de varer du sælger. Du kan se på det som at din kunde betaler moms. Du betaler i princippet ikke moms, du gør bare det praktiske arbejde med at inddrive momsen for staten.
Moms på køb af vare: 4 kroner
Moms på salg af vare: 10 kroner
Indbetaling af moms: 10-4 = 6 kroner
Hvis man laver beregningen med moms, ser man de beløb som faktisk går ind og ud af din bankkonto:
Indkøbspris: 20 kroner (inkl. moms)
Salgspris 50 kroner (inkl.moms)
Indbetaling af moms: 10-4 = 6 kroner
Fortjeneste: 50 - 20 - 6 = 24 kroner