Hej, har haft en ide om at starte med at sælge T-shirter og kun t-shirter i en webshop, og jeg har fundet den leverandør jeg godt vil handle med, men der er det problem at de kun vil indgå samarbejde med folk der har en rigtig butik. Så har jeg det spørgsmål om det er lovligt at lave forretninger gennem en anden butik, altså f.eks. hvis jeg laver et samarbejde med en detail butik og så får dem til at samarbejde med dem som jeg gerne vil have produkterne fra, og så derefter køber dem direkte af butikken og sælger dem i min webshop? Er det muligt at lave sådanne ting overfor leverandøren eller ? Lige et link med siden som jeg havde tænkt mig at importerer fra, www.designbyhumans.com Det er efter min mening en rigtig god ide det de har lavet og synes det er nogle rigtig fede t-shirter de har. Har også tænkt mig at udvikle det samme koncept bare i danmark, men det er meget omfattende ved ikke om jeg har modet til det på dette tidspunkt.
|
Hej Christian
Gå efter leverandøren og via konkurrenceloven tving ham til at levere til dig...
Så vidt jeg husker konkurrenceloven i kapitlerne omk. "karteldannelse" står der noget om, at en leverandør ikke må begrænse markedet og opdele det mellem bestemte forhandlere. Det må også gælde at leverandøren ikke "kun" må levere til en bestemt type butikker, men ikke til andre.
Samtidig står der i samme kapittel noget om diskrimination - altså må han ikke umiddelbart vurdere at du ikke er så god en forhandler som den "fysiske" butik.
Det hedder det fri marked, hvor butikker, såvel som leverandører ikke må begrænse en ydelse / vares fri konkurrence.
Tving ham - kontakt evt. en advokat og få en skriftlig udredning af lovgivningen på området og send en kopi til leverandøren inden du ringer til dem...
God vind - og god jul