Hejsa
Jeg går med tanken om at starte min egen sandwich cafe her i byen. Der er ikke nogen i forvejen, så tror på at ideen vil være god. Men man er jo altid bange for at brænde fingrene og sidde tilbage med en stor gæld, fordi det ikke lykkedes.. Håber der er nogen herinde der kan hjælpe lidt med omkostninger og måske selv har drevet eller driver sådan en sandwich cafe nu... Hvor stor fortjeneste er der på sådan noget, er det noget der er penge i osv.. Hvad skal man regne med som startkapital til en lille/mellem sandwich cafe, hvor meget udstyr ( ovne, kølere osv) skal man regne med at have fat i og hvad koster sådan noget ?? Er der nogen som kender til forskellige tal, hvad man kan regne med ??? Mvh kim |
Hej Kim
Jeg har for en del år siden haft en lille bagerforretning / brødudsalg, der med tiden ændrede sig til at blive en 50/50 bager og sandwichbar.
Jeg gjorde det, at jeg fandt et egnet lokale. Her skulle jeg betale 3 måneders husleje i depositum ( forud ) samt 1 månedes husleje. Huslejen kan jo svinge meget fra by til by og placeringen i byen betyder også rigtig meget.
Derefter fandt jeg en masse inventar i den blå avis. ( brug evt. dba.dk og brug søgeordet "butiksinventar" ) så kommer en masse spændende brugt og nyt inventar i forskellige prisklasser - og særligt en del inden for denne genre.
Hvad du skal bruge, kan du måske aflure i en sandwich-bar i en nabo-by.
Så skal du have telefon, dankort, muligvis en alarm samt en smule markedsføring ( mest i starten og når det faste kundegrundlag er på plads, kan du måske drosle det lidt ned, men aldrig helt )
Prøv evt. at få lavet nogle postkort og lægge en stak på relevante steder i byen.
Send et par åbningstilbud til byens smede, tømre og andet kørende godt-folk samt til de butikker der ligger i umiddelbar nærhed af din butik.
Huslejen kan gå fra måske kr. 3.000,- til kr. 20.000,- pr måned, så her skal du være meget opmærksom. Her under finanskrisen kan husleje let forhandles, da en del tøver med at starte noget op lige nu - husk at det ikke er unormalt at du skal betale 3-6 måneder i depositum samt 1 måned forud og husk at spørge ind til aconto-varme, el og andet forbrug og sørg for at have ordentlig affaldstømning så du undgår rotter, kakkelakker mv.
Inventaret kan klares for omkring kr. 50.000,- til kr. 100.000,- alt efter hvor god købmand du er - husk på, at man ofte kan starte op med nogle mangler og efterfølgende supplere op.
Avancen på dine produkter kan du jo selv styrer - særligt når du ikke har konkurrenter, der presser dig på prisen - men du skal nok regne med ca. 50% på sandwich og 25% på sodavand inkl. spild - noget mere på sodavand, hvis du får et sodavands-anlæg i stedet for flasker ( husk pant frem og tilbage )
Endvidere skal du tilmeldes et kursus for hygiegne samt have næringsbrev ( tilmeldt smily-ordning )
Hvis du skal sælge øl som skal kunne indtages i din sandwichbar eller på opsatte borde/stole umiddelbart uden for, skal du også have bevilling fra dit lokale politi.
Du bør lave en likviditeets-ballance, så du har styr på hvor mange penge du skal bruge fra starten af.
Du skal forsøge at indregne kredit til leverandører, moms frem og tilbage, et par måneders løn mv.
Evt. få en revisor til at gennemgå den inden du går i banken, da bankerne er lidt slatne for tiden - smider desværre penge efter hvad som helst, og en revisors påtegning hjælper gerne lidt. Husk at satse på at skaffe rigeligt med likviditet fra starten af - det ser ikke så godt ud i banken at komme efter 3 måneder og være løbet tør for penge...
Der findes også vækst-huse ( hjælp til iværksættere ) i alle regioner i landet - kontakt evt. dit lokale.
Her var lidt at gå igang med... God vind