Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sandwich bar/cafe

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg går med tanken om at starte min egen sandwich cafe her i byen. Der er ikke nogen i forvejen, så tror på at ideen vil være god. Men man er jo altid bange for at brænde fingrene og sidde tilbage med en stor gæld, fordi det ikke lykkedes..

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe lidt med omkostninger og måske selv har drevet eller driver sådan en sandwich cafe nu...

Hvor stor fortjeneste er der på sådan noget, er det noget der er penge i osv..

Hvad skal man regne med som startkapital til en lille/mellem sandwich cafe, hvor meget udstyr ( ovne, kølere osv) skal man regne med at have fat i og hvad koster sådan noget ??

Er der nogen som kender til forskellige tal, hvad man kan regne med ???

Mvh kim

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 20:16

Hej Kim

Jeg har for en del år siden haft en lille bagerforretning / brødudsalg, der med tiden ændrede sig til at blive en 50/50 bager og sandwichbar.

Jeg gjorde det, at jeg fandt et egnet lokale. Her skulle jeg betale 3 måneders husleje i depositum ( forud ) samt 1 månedes husleje. Huslejen kan jo svinge meget fra by til by og placeringen i byen betyder også rigtig meget.

Derefter fandt jeg en masse inventar i den blå avis. ( brug evt. dba.dk og brug søgeordet "butiksinventar" ) så kommer en masse spændende brugt og nyt inventar i forskellige prisklasser - og særligt en del inden for denne genre.

Hvad du skal bruge, kan du måske aflure i en sandwich-bar i en nabo-by.

Så skal du have telefon, dankort, muligvis en alarm samt en smule markedsføring ( mest i starten og når det faste kundegrundlag er på plads, kan du måske drosle det lidt ned, men aldrig helt )

Prøv evt. at få lavet nogle postkort og lægge en stak på relevante steder i byen.

Send et par åbningstilbud til byens smede, tømre og andet kørende godt-folk samt til de butikker der ligger i umiddelbar nærhed af din butik.

Huslejen kan gå fra måske kr. 3.000,- til kr. 20.000,- pr måned, så her skal du være meget opmærksom. Her under finanskrisen kan husleje let forhandles, da en del tøver med at starte noget op lige nu - husk at det ikke er unormalt at du skal betale 3-6 måneder i depositum samt 1 måned forud og husk at spørge ind til aconto-varme, el og andet forbrug og sørg for at have ordentlig affaldstømning så du undgår rotter, kakkelakker mv.

Inventaret kan klares for omkring kr. 50.000,- til kr. 100.000,- alt efter hvor god købmand du er - husk på, at man ofte kan starte op med nogle mangler og efterfølgende supplere op.

Avancen på dine produkter kan du jo selv styrer - særligt når du ikke har konkurrenter, der presser dig på prisen - men du skal nok regne med ca. 50% på sandwich og 25% på sodavand inkl. spild - noget mere på sodavand, hvis du får et sodavands-anlæg i stedet for flasker ( husk pant frem og tilbage )

Endvidere skal du tilmeldes et kursus for hygiegne samt have næringsbrev ( tilmeldt smily-ordning )

Hvis du skal sælge øl som skal kunne indtages i din sandwichbar eller på opsatte borde/stole umiddelbart uden for, skal du også have bevilling fra dit lokale politi.

Du bør lave en likviditeets-ballance, så du har styr på hvor mange penge du  skal bruge fra starten af.

Du skal forsøge at indregne kredit til leverandører, moms frem og tilbage, et par måneders løn mv.

Evt. få en revisor til at gennemgå den inden du går i banken, da bankerne er lidt slatne for tiden - smider desværre penge efter  hvad som helst, og en revisors påtegning hjælper gerne lidt. Husk at satse på at skaffe rigeligt med likviditet fra starten af - det ser ikke så godt ud i banken at komme efter 3 måneder og være løbet tør for penge...

Der findes også vækst-huse ( hjælp til iværksættere ) i alle regioner i landet - kontakt evt. dit lokale.

Her var lidt at gå igang med... God vindWink

Selvstændig med Aps - Internet-købmand og krejler af 1. grad... Yes

Tilmeldt 9. Aug 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:31

Hej Kim,

Hvis du har mod paa at starte din egen sandwich cafe i byen , synes jeg klart at du skal overveje at kontakte mig.

Se dette indlaeg;

http://www.amino.dk/forums/t/48752.aspx

Jeg har boet i udlandet og dette mad slash cafe koncept har vist sit vaerd i udlandet og findes ikke i DK. Jeg er helt overbevist om at det vil blive en succes i dk, men jeg har ikke tid til at bringe ideen til virkelighed , da jeg har mit eget software firma.

Giv mig et vink og vi kan snakke om sagerne. Hvor bor du I dk...

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 19:49

H-Amino, tak for et super godt svar...

Nu ved jeg ikke hvilken by du havde din egen butik. Men for at man kan lave et ca. budget, så skal man jo også vide nogle indtægter..

Hvor mange sandwiches tror du man kan sælge om dagen i en by med ca 10000 mennesker og over 1 million turister ( Skagen ).. Jeg har slet ikke nogen fornemmelse af det...

Vil du sige at man skal starte op med ca. 300.000 kr, eller kan mindre gøre det ??

Folk mener også tit noget forskelligt når de skriver % tal. Når du siger 50 %, mener du så at hvis man sælger en sandwich til 40 kr, så har du omkostninger for 20 kr eller ca 26 kr ??

Tilmeldt 21. May 08
Skrevet kl. 17:22

Hej igen

Havde butik i en af landets største byer, med en masse erhverv, der ofte kom og hentede store mængder til møder, frokost mv.

Hvis du f.eks. siger 50% på sandwichs er det f.eks. kr. 40 ex. moms i udsalg og kr. 20 ex. moms i food and papercost. Altså alt i alt 50% avance.

Du skal ikke sætte dig et mål for, hvor mange du kan sælge. Du skal altid regne baglæns.

1) hvad vil du selv have i løn

2) hvad er der af faste omkostninger ( husleje, afskrivninger, el,vand og varme aconto mv. )

3) hvad skal du så sælge for at opnå dette...?

4) hvad skal dine markedsføringsomkostninger være for at opnå det

5) hvad skal du så omsætte mere for at have dine markedsføringsomkostninger dækket hjem

Nu har du så antallet af sandwich du skal sælge.

Når du har antallet, kan du således vurdere på, om det virker realistisk.

Du skal nok ikke regne med, at du sælger det store i vinter-halvåret i Skagen, men tilgengæld kan sommeren være så god, at du helt kan holde lukket i 2-3 måneder hen over vinteret... Det er der flere ishuse mv. der gør i de store turist-områder.

Tal evt. med en lokal revisor, der ofte har nogle tal og erfaringer du kan bruge til din virksomhedsplan og likviditetsbudget.

Hvis du f.eks. finder ud af at du i gennemsnit skal sælge 200 sandwichs pr. dag 365 dage om året, kan du jo begynde at finde ud af, hvilke måneder du så skal sælge hvor mange. Evt. finde nogle bi-produkter du kan trække ind i handlen i de "døde" perioder.

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:26

H-AMINO:
Hvis du f.eks. siger 50% på sandwichs er det f.eks. kr. 40 ex. moms i udsalg og kr. 20 ex. moms i food and papercost. Altså alt i alt 50% avance.

Det får jeg så til en avance på 100% ;)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 21. May 08
Skrevet kl. 17:46

Aha... en ordkløver blandt os...

Når man taler om avance i det danske sprog, kan der rent faktisk være tale om 2 forskellige begreber..

1) avance sammenholdt med salgsprisen

2) avance sammenholdt med købsprisen

Altså:

Sælger du en varer til kr. 100,- som du har købt for kr. 50,- er der tale om 50% avance hvis du sammenholder med salgsprisen ( 50% overskud )

Køber du en varer til kr. 50,- og sælger den for kr. 100,- har du lagt 100% oven i købsprisen ( 100% overskud )

Alt efter om du ønsker at benytte teksten i en positiv eller negativ retning, kan begrebet bruges til at påvirke modtageren af konteksten.

Eks.1 : En journalist skal lave en negativ tekst om hvor mange millioner en virksomhed snyder kunderne for - de sammenholder altid med købsprisen.

Eks.2 : En forretningsindehaver skal forklare sine kunder, hvor lidt han tjener på hver enkelt varer - han sammenholder altid med salgsprisen.

Så er misforståelserne vist ryddet af vejen... Wink Godt nytår...!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)