Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indretning af kælderrum til kontor

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en stor andelslejlighed med tilhørende meget stor kælder med direkte nedgang fra lejligheden.

Som selvstændig har jeg brug for et lokale til mine aktiviteter, og jeg har tænkt på kælderen som et glimrende sted. Jeg vil dele den op med skillevæg og døre, således at rummet er aflåst fra selve lejligheden. Der er endvidere selvstændig indgang til rummet fra køkkentrappen.

Det ender altså med at rummet er et selvstændigt, aflåst rum adskilt fra lejligheden af et andet kælderrum.Men der er en del ting som skal laves for at få rummet i ordenlig stand:

a) Jeg skal lægge nyt gulv (vinyl)
b) Jeg skal pudse væggene op
c) Jeg skal sænke loftet
d) Jeg skal have belysning
e) Jeg skal indrette med kontormøbler
f) Jeg skal lukke rummet af mod lejligheden med en dør med lås

Der er en stribe udgifter forbundet med hvert punkt, og jeg har brug for at vide i hvilket omfang mit firma må betale udgiften.

Derudover vil jeg gerne vide om mit firma må betale leje til mig selv for brug af rummet, og i så fald: hvor meget?

mvh

Christian Sonne Jensen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:58

Jeg kan godt se ideen for mig, men jeg synes det lyder omstændigt. Har du undersøgt om det er muligt ifølge foreningens vedtægter? I så fald kunne jeg forestille mig at du skulle leje lokalerne af foreningen? Jeg ved godt at det er "dit" rum når du betaler boligafgift, men hvis det bliver forbundet med ervhervsmæssig aktivitet, så er jeg 100% sikker på at det på en eller anden måde vil gå imod vedtægterne i foreningen.

"Hvis en virksomhed drives fra et privat hjem, og der i den forbindelse indrettes kontor, arbejdsværelse eller lignende faciliteter, som ikke anvendes til private formal, vil der være fradragsret for moms vedørende indretning mv" og dette svarer så på dit spørgsmål efterfølgende.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:11

Jeg føler mig overbevist om at jeg kan få lov at inddrage rummet i lejlighedens areal. En anden beboer fik lov at udvide opad til sit loftsrum. Han betaler nu husleje og varme for det rum. Jeg vil nu bare bede bestyrelsen om at få lov at indrette rummet, så det er til at holde ud at være der.

mvh

Christian

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:05

Jeg vil anse det for tvivlsomt om du kan få fradrag for gulvet, væggene og loftet da der er tale om forbedringer på lejligheden som jo er et privat lejemål (brugsret). De øvrige ting vil jeg derimod anse for fradragsberetiget. Dog afhænger det jo af din virksomheds intensitet og behov for at have kontor.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)