Hej Thomas
Jeg synes også det er en flot side I har fået lavet, men har dog et par kommentarer vedr. søgemaskineoptimering:
- I har en meget stor klump JavaScript til at ligge i toppen af siden, har I ikke mulighed for at få det lagt ud i en ekstern fil
- I har en masse overskrifter der der markeret som <h1> overskrifter, I skal kun have en enkelt <h1> overskrift pr. side, de øvrige typer overskrifter kommer jeg nærmer ind på nedenfor. På denne side (http://www.ferieboligsiden.dk/vis_annonce.php?id=740) ville jeg vælge at beholde overskriften 'Panoramaudsigt til Middelhavet # 740 Tilbage'. Dog ikke linket 'Tilbage', det bør helt fjernes fra <h1> overskriften, så det kun er teksten 'Panoramaudsigt til Middelhavet # 740' der er markeret som en <h1> overskrift
- De andre underoverskrifter, der for øjeblikket er markeret med <h1> bør enten laves om til <h2> overskrifter eller til grafik. Alt efter om det ord der står i overskriften er relevant for jeres forretning eller ej. Eksempelvis er underoverskrifter som 'Galleri', 'Prisbetingelser', 'Tip en ven', 'Beskrivelse', 'Generelt', 'Relevante links' ikke tekster der er relevante for jeres forretning, og de siger ikke noget som helst vigtigt om temaet på hver enkelt side. Dem ville jeg helt klart lave om til grafik og slet ikke markere som overskrifter overhovedet. De øvrige underoverskrifter ændres fra <h1> til <h2>
- Det første link der peger tilbage til jeres forside er et link markeret som 'toplogo' og som en <h1> overskrifte og den har linkteksten 'ferieboligsiden.dk' og ingen 'title' attribut. Jeg formoder det er den i via css får 'lavet om' til jeres logo og vises i toppen af siden. Den bør IKKE være en <h1> overskrift. Hvis jers brandnavn 'ferieboligsiden.dk' er et vigtigt søgeord for jeres forside, så lad den være som linktekst, men tilføj den også til linkets 'title' attribut. Hvis I hellere vil tilknytte et andet søgeord, eksempelvis 'feriebolig' til jeres forside, fra alle de undersider der linker tilbage til forsiden via toplogo linket. Så ville jeg indsætte et billedbasert link direkte i HTML koden hvor 'alt' attributten på billedet var 'Feriebolig' og hvor 'title' attributten på linket også var sat til 'Feriebolig'.
- Jeres links direkte til roden/forsiden af websitet bliver redirected til 'http://www.ferieboligsiden.dk/find_feriebolig.php', men via et redirect af type 302 (betyder 'midlertidig flyttet'). Google lader ikke intern PageRank flyde igennem et redirect af type 302, det gør Google derimod hvis det er et redirect af type 301 (betyder 'permanent flyttet'), så det bør I få ændret hurtigst muligt. 80%-90% af de links I får udefra vil typisk pege på jeres forside og den PageRank disse links giver jer får ikke lov at flyde videre til undersiderne så længe jeres redirect er af type 302.
- I har slet ingen META description eller keywords med på siderne. I bør overveje at få skrevet gode korte resumer af indholdet på siderne og placere det i META description. Læs om tommelfingerreglerne for disse to META tags i vores SEO gør-det-selv guide.
- ADVARSEL: Jeres implementering af forskellige sproglag er utrolig giftig for jer set i forhold til søgemaskiner, for I har ikke unikke URL'er til hver sproglag, eksempelvis dansk i roden af jeres website, og engelsk/amerikansk i en ferieboligsiden.dk/en/ subfolder og tysk i en ferieboligsiden.dk/de/ subfolder. I stedet bliver de samme sider, der før var på dansk, reloadet og så vises teksterne på siden på engelsk eller tysk. Det er en stor fejl, for I kommer slet ikke til at kunne styre om Google vælger at gemme en side på dansk, engelsk og tysk. Derudover kommer I heller ikke til at kunne ligge godt i Googles lokale indeks, eksempelvis Google.de eller Google.com/Google.co.uk, for I får jo ikke indekseret alle siderne 3 gange, på dansk, tysk og engelsk, men kun 1 enkelt gang og det vil enten være en blandet pose bolcher i 3 forskellige sprog, eller også kun på dansk da jeres links til de andre sproglag foregår via et 302 redirect som søgemaskiner ofte vælger ikke at følge. Det bør I få ændret hurtigst muligt, og jeg vil anbefale at I placerer hvert sprog i hver sin subfolder. Jeg har tidligere skrevet en best practise for søgemaskineoptimering af websites i flere sprog her på Amino. Det her SKAL i simpelthen prioritere højt og få det ændret med det samme, ellers vil jeg garantere at I kommer til at græde snot over en elendig indeksering af jers sproglag i Google.
- Når I har fået fixet jeres håndtering af sproglag, så husk at indsætte sprogindikationskoder i toppen af jers sider (det kan I læse om i ovennævnte best practise) og derefter kan I tilmelde jeres website til Google Webmaster Tools, så I kan få fortalt Google hvilke dele af websitet der er på dansk, engelsk og tysk.
- Alle de footerlink I har i bunden af alle siderne med 'Relevante søgeord' vil overhovedet ikke virke, da de alle sammen peger på jeres forside. Hvis man har flere links til den samme side, hvad enten det er et internt link eller et eksternt link, så er det det første link i HTML koden som Google bruger, dvs. jeres toplogo link, alle øvrige links ignoreres. Så de får ingen effekt af disse links set i forhold til Google. Det er, undskyld udtrykket, dårlig søgemaskineoptimering, som I ikke får noget ud af, men som I snarere risikerer at bliver straffet fordi det er kunstig intern linkbuilding der er alt for let for søgemaskiner at gennemskue. Min anbefaling er at fjerne dem alle hurtigst muligt.
- Jeres print-venlig sider er ikke blokert mod indeksering og derfor vil I kunne risiker store mængder dublicate content fordi Google kan finde samme indhold på den primære side og på print-venlig siden. Læg mærke til at Google allerde har indekseret store dele af jers print-venlig sider. Jeg har tidliger skrevet om denne problematik på vores blog og hvordan den bør håndteres: Print-venlig sider kan give dublicate content.
- I får for lidt ud af alle jers inspirationsbilleder, da I ikke får markeret dem med gode tekster i deres 'alt' attribut. og I har ingen titler, overskrifter og tekster på siderne. Se her hvor dårligt jeres sider med inspirationsbilleder er indekseret i Google. Hvis I ikke vil bruge krudt på at få disse sider optimeret, så er det bedre helt at blokere imod at de bliver indekseret, for de er så identiske at Google opfatter dem som dublicate content.
- Jeres auktiossider har en begrænset levetid, så jeg ville overveje om ikke de skulle blokeres mod indeksering, medmindre I får lavet et 301 redirect til en ny relevant side, lige så snart en auktion er afslutte.
Jeg er sikker på jeg kunne finde flere ting I kunne gøre noget ved set i forhold til søgemaskiner, og hvis jeg var jer, ville jeg i hvert fald opprioritere søgemaskineoptimering på jeres to-do liste.
God arbejdslyst.
/Grosen Friis
|