Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Global Opvarmning tror i stadig på det?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hey people,

Det kniber generelt noget med den faglige viden og den almindelige saglige argumentation når det kommer til spørgsmålet om global opvarmning....
Disclaimer: Jeg har ikke selv den faglige viden på det geologiske, politiske eller biologiske område. Men har dog fornuft nok til at vide hvornår folk snakker om noget de har forstand på eller ej.

Remy:
Synes jo det er herligt du starter ud med at sige ”om folk er blevet klogere”, nu har jeg svært ved at forestille mig at du har svaret på fremtiden – men anyway, god provokerende måde at (gen)starte en debat på ;)

Det giver formentligt ikke nogen mening at slå en streg under ”religion og jordens tilstand”, da du en den ene grav har: ”religion = mennesker mod mennesker”, i den anden har ”jorden tilstand = mennesker mod mennesker, plus en ukendt faktor der løbende studeres”.
Disclaimer: Nej, jeg bryder mig heller ikke om religion, i nogen former.

”Nu er der så endelig tegn på at Jorden er ved at blive køligere igen”
Tjek dette: http://www.dr.dk/NETTV/Update/2008/12/15/103548.htm
Jeg siger ikke dette er ”rigtigt”, men folk hører eller læser jo hvad de vil. Så du må i hvert fald gemme dit ”hvad sagde jeg”, til vi står på den anden side ;)

Jeg fandt en interessant video på Youtube, hvor der bliver argumenteret for og imod klima forandringerne, og den lægger op til at man tænker sig om.

(tag jer ikke af titlen… men man skal jo finde en måde at få Youtube folket til at kigge).

----------------------------------------------------

Personligt kan jeg ikke se problemet…
Altså: ”problemet i at vi tackler klima spørgsmålet”

Jeg vender det altid om og spørger:

Har I virkelig noget imod at køre i EL-biler?
I bedste fald: hjælper vi på miljøet.
I værste fald: sker der ikke noget.
Disclaimer: Jaja, de kører ikke helt så langt og hurtigt – og det ville så være et spørgsmål om et nogle års udvikling (hvor GM, olieselskaber og lign. ikke opkøber gode idéer og gemmer dem af vejen), så ville det være oppe på højde med alle andre biler.

Ekstra plus: Vi er ikke afhængig af mellemøsten (det er et stort point i min bog)
Ekstra plus: Vi kan undgå skadelige partikler? Nu bor jeg lige op af Lyngbyvejen, og den er direkte klam at gå ved om morgenen og eftermiddagen.

Har I virkelig noget imod at jeres hverdagsprodukter etc. er let nedbrydelige?
I bedste fald: det hjælper på miljøet.
I værste fald: det gør intet.

Ekstra plus: vi har lettere ved at komme af med affald, og det er trods alt en god ting – i og med at det sviner, lugter og ser grimt ud.

----------------------------------------------------

Sådan her kan du jo blive ved…. Fly, fabrikker, skibe, strøm, generelt forbrug, computere etc..… hvorfor ville det være så galt, at vores indflydelse på naturen blev så lille som mulig?

Vi undgår måske store olieudslip fra tankere, som dræber tusindvis af fugle fx? Og som koster mange penge?
Vi undgår måske at udrydde bestande af forskellige dyr, hvor vi nu engang kommer hen eller hvor vi fisker?
Vi behøver ikke tænke på at vind-, bølge- eller solenergi slipper op, eller vi har i hvert fald udskudt problemstilling nogle millioner år?
Vi undgår måske skadelig smog og lign. i byerne?
Vi undgår måske at sende skrald ned til u-lande hvor de skal gå rundt i det?

Vi undgår nok desværre ikke krig – men hey, som det siges i Matrix, så kan vi mennesker ikke leve lykkeligt sammen…

Anyway… på et helt ”lavpraktisk, ikke politisk, ikke religiøst, ikke barnligt eller fagligt plan” kan man jo spørge sig selv, om det skader ens liv eller person at tage hånd om klima problemstillingen?

Det var mine 5 cents…

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:18

Og man kunne passende vende din argumentation om. Men en omgang best case worst case.

Best case hvis vi ikke gør noget: Der sker ingenting.

Worst case: Det hele går galt.

Der er naturligvis en anden række plusser, men de er mest af økonomisk karakter.

Mvh Peder

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 16:39

Hej Peder,

Ja præcis - man kan og bør bestemt også vende den om og se sådan på det, hvis man skal hele bordet rundt.

Det er netop også derfor at jeg prøver at få de "ekstra plusser", til at danne bevæggrunden for at tage stilling til det.

Så hvis vi forestiller os at Best og Worst går lige op i begge scenarier, jamen har vi så tilpas mange/gode følgevirkninger der peger i en retning, så burde vi måske gå den vej?

Ang. det økonomiske, når man ser på hvordan en mand kan smide 280 milliarder kroner væk (i grove træk), så tænker jeg at økonomien på en eller anden måde ikke er lige så relevant - da der her også er tale om et "menneske mod menneske"-scenarie.. og vi kan overkomme alle økonomiske spørgsmål - da det er os i fællesskab der får hjulene til at dreje rundt (ligesom den krise der pt. udspiller sig).

Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:47
Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 17:08

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hej Michael,

Som jeg også skriver... så har jeg ikke viden til at afgøre om hvorvidt det finder sted eller ej (og det vil den film bestemt heller ikke kunne lave om på, det gjorde "An inconvenient truth" heller ikke).
Men det jeg kan gøre - er at spekulere i udelukkelse / følgevirkninger / forbedringer på andre områder.

Når man har at gøre med noget som er SÅ komplekst, må man jo se på hvilken effekt det kunne have på min almindelige hverdag...

Det handler ikke kun om hvorvidt det bliver varmere eller koldere...
Vi forurener jorden på mange andre områder end lige CO2. Bestande af dyr vi udrydder rundt omkring, eller metaller der kommer i drikkevandet, landbruget der forurener drikkevandet. Her kan man selvfølgelig se langt værre eksempler på det i Kina.

Derudover, så har vi emner som træfældning, at der bliver fældet store mængder regnskov rundt omkring, er heller ikke noget komplekst spørgsmål - men en ting man kan tage ned og besøge hvis man vil. Igen.... hvis vi bare forholder os til de emner som vi kan se, høre, lugte etc.. og gør noget ved det, så er vi jo allerede kommet et stykke af vejen - right?

Tilmeldt 4. Dec 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 18:54

Jeg er helt enig i at fremtiden ser sort ud for jorden hvis forureningen fortsætter, her tænker jeg IKKE på CO2.

Men til den tid så er vi nok koloniseret i rummet på andre planeter ;)

Men selvom at vi er det kan vi nu godt passe på vores moder jord.

Fra Hillerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 149
Fra  Heldigselv - Lifewave Latterkursus Skrevet kl. 19:24

Hej Alle,

Så blev jeg så klog. Den video sætter spørgsmålstegn ved om CO2 har noget med global opvarmning at gøre. Som minimum bør man være åben for nye input.

Jeg synes stadig vi forurener for meget - specielt i og omkring storbyer oplever man ofte forurening der lugter og svider i lungerne. Desuden er der mange andre problemer med afbrænding af fossile brændstoffer.

Men at sige at CO2 er ÅRSAGEN til den globale opvarmning er jeg ikke længere så sikker på.

Tak for et godt indlæg Michael

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 12:59

Har så swindle-filmen igennem i går... og det tog da ikke mere end 30-40 min. at finde grundlæggende fejl i filmen, hvis man ser i forhold til information man fx kan finde på NASA's website.

"No single species has had as much impact on the environment as have human beings. In the
past 150 years, human activity has altered fundamental elements of the biogeochemical cycles of
the Earth more rapidly than at any previous time in Earth’s history, and atmospheric composition
has changed dramatically. Since 1850, atmospheric CO2 levels have increased by about 30%, and
atmospheric CH4 by more than 100%."

.....................................................................

At de så i filmen bruger den lave procentmæssige mængde CO2 i atmospheren som en begrundelse for at der ikke er noget problem - er jo direkte latterligt... det er da det samme som at sige "Øh, et menneske består ikke af særlig meget salt, så der er ikke noget problem i at vi spiser et par skefulde salt" ... Jamen, du kan da prøve.
Man skal da heller ikke have set længe på Animal Planet eller Discovery, for at se eksempler på at det ikke er mængden - men balancen mellem størrelserne, der er nøglen til succes/fiasko... Igen med dyrelivet som eksempel... rovdyr vs. byttedyr.. om bestanden er 5.000 eller 50.000 eller 5 mio., det er da balancen mellem de to gruppe der sikre begges gruppers overlevelse.

.....................................................................

Men igen, jeg refererer bare til kilder jeg har læst, da jeg ikke selv har den faglige viden på det geologiske området... der er ikke nogen folk som skal tage mine ord for gode varer hvad angår CO2 spørgsmål, man kan jo selv tage en kigger på nettet.

Jeg vælger jo så at lytte til de organisationer som har flest eksperter på holdet.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)