Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behøver jeg starte virksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer.

Lige en hurtig.

Jeg laver af og til lidt konsulentarbejde i min fritid.

Når jeg laver noget for et firma vil de naturligvis gerne have at jeg skriver en regning så de kan trække momsen fra.

Behøver jeg at starte et enkeltmansfirma for det eller kan jeg gøre det som privatperson?

Hvordan er det reglerne er omkring opgivelse af indkomst på selvangivelse?

Min indkomst vil ligge under 50.000 årligt så det skulle ikke være nødvendigt at blive momsregisteret.

Håber nogen kan hjælpe.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:06
Dato: 6/1/2006 10:36:01 AM Forfatter:Anders Abrahamsen

Jeg laver af og til lidt konsulentarbejde i min fritid.
Når jeg laver noget for et firma vil de naturligvis gerne have at jeg skriver en regning så de kan trække momsen fra.
Behøver jeg at starte et enkeltmansfirma for det eller kan jeg gøre det som privatperson?

Selvom du ikke er momsregistreret skal du altså stadig skrive en regning, ellers er det sort arbejde :)

Virksomhederne er nok rimelig ligeglade. Om de skal betale dig 10.000 kroner eller betale dig 12.500 kroner, hvoraf de så bagefter får refunderet de 2.500 af SKAT, kan vel næppe være det afgørende punkt for dem du handler med. Den eneste fordel jeg kan se er, at du så kan trække momsen fra på eventuelle virksomhedsrelaterede indkøb og muligvis fremstår lidt mere professionel.

ps: Damn det er træls, at skulle bruge fire forsøg på at få sådan et indlæg til ikke at være en del at det der bliver quotet.
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:24
Hej Anders

Du kan ikke opkræve moms som privatperson. Deraf navnet ''momsregistreret'' :-)

De penge du tjener ved dit private konsulentafbejde skal opgives som B-indkomst på din selvangivelse.

Og rigtigt loftet på B-indkomst er 50.000,-

Tjek Skat.dk, de har nyttige oplysninger.

Noget andet er formålet med dit konsulent-arbejde. Hvis det skal forblive på hobby-plan, kan du jo fortsætte som du gør. Vil du anerkendes som seriøs, vil det være en god idé at blive momsregistreret. Det koster jo ikke noget...

Pøj, pøj

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 11:26
Kan jeg så bare skrive en regning uden moms som privatperson.

Det er vel bare vigtigt at kunden ved at der ikke er tale om en virksomhed og at de derfor ikke kan trække momsen fra.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:29

Dato: 6/1/2006 11:26:00 AM Forfatter: Anders Abrahamsen

Kan jeg så bare skrive en regning uden moms som privatperson.

Det er vel bare vigtigt at kunden ved at der ikke er tale om en virksomhed og at de derfor ikke kan trække momsen fra.

Det klarer du ved at undlade ordet moms på regningen. Såre simpelt, så kan de ikke trække momsen fra. Hvis de gør det alligevel, er der ikke dit problem - så er det en fejl i deres bogholderi, som SKAT vil finde - hvis de leder.

mvh Hans

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 12:33
ok tak for alt hjælpen.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:50
Hej Anders,

Jeg fristes til at spørge: Hvad er argumentet for ikke at lade sig momsregistrere?

Er det de par timer årligt du kommer til at bruge på momsafregning og den udviddede selvangivelse?

mvh Carsten
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:12
Hvis du handler med private, bliver dine varer pludselig 25% dyrer uden at du tjener mere - det er alt andet lige, et godt argument for IKKE at lade sig momsregistrere. Men hvorfor gøre det bare fordi man kan? De virksomheder han handler med får de tjo ikke billigere, fordi han er momsregistreret, så hvis han ikke køber ret meget til virksomheden, er det alt andet lige noget lettere bare at køre det som en b-indkomst.

Der er jo ingen grund til at skabe mere papirarbejde til sig selv end nødvendig, det skal tidsnok komme :)

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 14:20
grunden til at jeg ikke mener det kan betale sig at momsregistere sig er for at slippe for papirarbejder og fordi jeg ikke har ret mange udgifter i virksomheden som jeg kan trække fra da det er min arbejdskraft jeg tilbyder.

Det er bare lidt mere enkelt og jeg får ikke nogen økonomisk gevindst ud af det alligevel

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:29
Ok, den med at der ingen udgifter er, og at man derfor ikke opnår nogen nævneværdig fordel ved momsfradrag på indkøb køber jeg.

Men den med papirarbejdet køber jeg sgu ikke!

Du skal lave lige så meget papirarbejde som uregistreret, da skattekontoret til enhver tid skal kunne se et regnskab, eller en opgørelse er måske et bedre ord her, for det arbejde man har lavet ved siden af sit normale job. Det samme gælder ved selvangivelsen. Som registreret virksomhed er der måske et par felter mere der skal udfyldes, men that''s it.

Den smule papirarbejde der er som momsregistreret konsulent der blot sælger sin egen tid er virkelig minimal!

mvh Carsten

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)