Hej aminoer. Lige en hurtig. Jeg laver af og til lidt konsulentarbejde i min fritid. Når jeg laver noget for et firma vil de naturligvis gerne have at jeg skriver en regning så de kan trække momsen fra. Behøver jeg at starte et enkeltmansfirma for det eller kan jeg gøre det som privatperson? Hvordan er det reglerne er omkring opgivelse af indkomst på selvangivelse? Min indkomst vil ligge under 50.000 årligt så det skulle ikke være nødvendigt at blive momsregisteret. Håber nogen kan hjælpe. |
Dato: 6/1/2006 10:36:01 AM Forfatter:Anders Abrahamsen
Jeg laver af og til lidt konsulentarbejde i min fritid.
Når jeg laver noget for et firma vil de naturligvis gerne have at jeg skriver en regning så de kan trække momsen fra.
Behøver jeg at starte et enkeltmansfirma for det eller kan jeg gøre det som privatperson?
Når jeg laver noget for et firma vil de naturligvis gerne have at jeg skriver en regning så de kan trække momsen fra.
Behøver jeg at starte et enkeltmansfirma for det eller kan jeg gøre det som privatperson?
Selvom du ikke er momsregistreret skal du altså stadig skrive en regning, ellers er det sort arbejde :)
Virksomhederne er nok rimelig ligeglade. Om de skal betale dig 10.000 kroner eller betale dig 12.500 kroner, hvoraf de så bagefter får refunderet de 2.500 af SKAT, kan vel næppe være det afgørende punkt for dem du handler med. Den eneste fordel jeg kan se er, at du så kan trække momsen fra på eventuelle virksomhedsrelaterede indkøb og muligvis fremstår lidt mere professionel.
Virksomhederne er nok rimelig ligeglade. Om de skal betale dig 10.000 kroner eller betale dig 12.500 kroner, hvoraf de så bagefter får refunderet de 2.500 af SKAT, kan vel næppe være det afgørende punkt for dem du handler med. Den eneste fordel jeg kan se er, at du så kan trække momsen fra på eventuelle virksomhedsrelaterede indkøb og muligvis fremstår lidt mere professionel.
ps: Damn det er træls, at skulle bruge fire forsøg på at få sådan et indlæg til ikke at være en del at det der bliver quotet.