Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

summa - personligt udlæg

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
allo!

Jeg driver enkeltmandsvirksomhed, har gang i summasummarum

Har lige været nede og brugt 500 fra det personlige dankort på Portoblanketter... altså et udlæg

Hvordan griber jeg det an i Summa?

mit eget bud er: 
''mit navn'' Porto, kontonr 62000 (mellemregning), krediteret 500kr, bank

Når virksomheden skal betale mig tilbage vil jeg debitere samme sted..

Er det rigtigt?
Kan nogen give mig råd til at navngive disse posteringer? (''mit navn'' porto) synes jeg ikke er så sigende for mit personlige udlæg, hvad er alment sprogbrug her?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 2. Feb 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:05
Har ikke lige svar på spørgsmålet, men der er udgivet et hæfte om SummaSummarum der kan købes for 69 kr på http://www.libris.dk/ 

Der kan du garanteret finde svaret.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:35
Hej Redsox

Hvis jeg forstår din forklaring rigtigt, har du IKKE hævet pengene af firmaets bankkonto men bare lagt dem ud privat? Så skal banken ikke blandes ind i posteringen. Afstemningskontoen skal være Mellemregning og udgiften skal debiteres på portokontoen.

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 16:43
Dato: 5/31/2006 9:34:47 PM Forfatter: Anette/Inloco
Hej Redsox

Hvis jeg forstår din forklaring rigtigt, har du IKKE hævet pengene af firmaets bankkonto men bare lagt dem ud privat? Så skal banken ikke blandes ind i posteringen. Afstemningskontoen skal være Mellemregning og udgiften skal debiteres på portokontoen.

Hej Anette

Jeg har forsøgt at spørge dig via info@inloco men mine summa problemer skal lige falde sammen med at min oulook brænder mig fuldstændigt af... hvis du modtager ting fra mig ude af kontekst er det vist fordi originalspørgsmålet aldrig kom afsted...

Hvis jeg siger til dig at der IKKE er valgmuligheden "mellemregning" i rullegardinet under afstemningskonto.. kun "Bank" "giro" og "kasse"...

Jeg så den ganske rigtigt til dit kursus... men hvor fa''n kan den være henne her hos mig?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:53
Etablering af flere afstemningskonti i SummaSummarum foregår sådan:

Filer -> Egenskaber for regnskab -> Faste konti -> Tilføj (øverste af to muligheder). Så kommer der en kontoplan, du vælger f.eks. Mellemregning 62000, og så Vælg, OK og OK, så skal den straks vise sig i kassekladden.

Rigtig god arbejdslyst.

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 19:21
Så fik jeg "mellemregning" på som afstemningskonto...

Vil det sige sådan et udlæg kun resulterer i en linje i kassekladden.. alt inklusive?

(og at jeg benytter kviteringen jeg fik på posthuset for udlægget som bilag)

.. og nu bare betaler hr. redsox sine 500kr tilbage ved at flytte 500kr fra erhvervskontoen til min private konto?

Se, jeg ville have sådan et udlæg til at bestå af to linjer.. først som en indtægt for virksomheden, dernæst en udgift når pengene gik retur til hr. redsox. I denne sammenhæng to kviteringer først en fra posthuset, og dernæst en kvitering for transaktionen mellem min erhvervskonto og min private konto.... Er jeg helt i skoven? eller er det bare overkill, fordi dette er nok
Dato: 5/31/2006 9:34:47 PM Forfatter: Anette/Inloco
Afstemningskontoen skal være Mellemregning og udgiften skal debiteres på portokontoen.

?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:28
Det er lige sådan, det er - selvom du ikke behøver flytte pengene fra firmakontoen til din privatkonto, hvis du ikke vil. Det kan du gøre i bunker ind imellem, eller slet ikke... Summa holder styr på indskuddets størrelse.

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 21:56
Dato: 6/1/2006 9:28:03 PM Forfatter: Anette/Inloco
Summa holder styr på indskuddets størrelse.

Nu du selv kalder det "indskuddet"... kan jeg regne, ud at jeg skal postere mit store initielle indskud på samme vis?

Så mangler vi sidste spørgsmål.

Når jeg modtager betaling for et brætspil modtager jeg 299 kr. +50 kr. til forsendelse.

Er det korrekt gjort at skille de to ting ad når jeg bogfører dem?

I mit eget forsøg har jeg krediteret banken 299 kr på konto 1000 "Vare1" den er der salgsmoms

Dernæst krediterer jeg banken 50 kr på en konto 1200 jeg selv har oprettet - uden moms...

.. correct yes?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:39
Hvis din faktiske portoudgift er præcis - præcis 50 kr., så er din bogføring helt i orden. Men du må ikke tage ikke-momset overpris for portoen.

Ellers alt OK.

Mange hilsner

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:51
Med stor interesse har jeg læst denne tråd - i håb om at få styr på bogføring af portoudlæg...

Jeg hjælper et familiemedlem, som har en webshop med noget af bogføringen (bruger SummaSummarum).

Har desværre ikke rigtig styr på bogføringsprincipperne og er løbet sur i korrekt postering af portoudlæg! 

Kunderne betaler kun den reelle portoudgift.

Har i et andet iværksætter forum læst, at det kunne være en idé at oprette en speciel konto (uden moms) i nærheden af varesalgskontoen til portoudlæg, hvilket jeg så har gjort. Vareslagskontierne ere jo indtægtskonti, det tror jeg også den nye portoudlægskonto er - men skal den være det??

Når jeg opretter faktura kan det f. eks. se sådan ud (forenklet forklaring):

1. stk vare 100 kr. - moms 25 kr. = 125 kr. (konto varesalg 1000)

1 stk. portoudlæg (uden moms)    =    27 kr. (konto portoudlæg 1875) 

Ialt:                                                  152 kr.

Kunden betaler med kreditkort og de 152 kr. kommer i banken.

Så kommer mit reelle problem...

Nogle gange er portoen til forsendelsen betalt kontant på posthuset (af kassen) andre gange er forsendelsen frankeret med indkøbte frimærker (debet konto 7200 porto, kredit 58200 kasse)

Og jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg får bogført de 27 kr. korrekt...

Er der en løsning for mig?

Mvh.

Sally

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)