Med stor interesse har jeg læst denne tråd - i håb om at få styr på bogføring af portoudlæg...
Jeg hjælper et familiemedlem, som har en webshop med noget af bogføringen (bruger SummaSummarum).
Har desværre ikke rigtig styr på bogføringsprincipperne og er løbet sur i korrekt postering af portoudlæg!
Kunderne betaler kun den reelle portoudgift.
Har i et andet iværksætter forum læst, at det kunne være en idé at oprette en speciel konto (uden moms) i nærheden af varesalgskontoen til portoudlæg, hvilket jeg så har gjort. Vareslagskontierne ere jo indtægtskonti, det tror jeg også den nye portoudlægskonto er - men skal den være det??
Når jeg opretter
faktura kan det f. eks. se sådan ud (forenklet forklaring):
1. stk vare 100 kr. - moms 25 kr. = 125 kr. (konto varesalg 1000)
1 stk. portoudlæg (uden moms) = 27 kr. (konto portoudlæg 1875)
Ialt: 152 kr.
Kunden betaler med
kreditkort og de 152 kr. kommer i banken.
Så kommer mit reelle problem...
Nogle gange er portoen til forsendelsen betalt kontant på posthuset (af kassen) andre gange er forsendelsen frankeret med indkøbte frimærker (debet konto 7200 porto, kredit 58200 kasse)
Og jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg får bogført de 27 kr. korrekt...
Er der en løsning for mig?
Mvh.
Sally