Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sidde i en Bestyrelse!!??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ønsker at sidde i en Bestyrelse!?

Er en ung fyr på 24 år, hvor ideerne vælter ud som iværksætter, problemer er, at økonomien ikke er så god til alle mine ideer.... Så lige i øjeblikket, er min Iværksætter drøm gået i stå.. Men dermed min Anden drøm IKKE...

Jeg ved ikke hvorfor, og hvad det er der gør jeg ønsker at "prøve" dette, men ønsker at sidde i en bestyrelse, være med til at træffe beslutninger, diskuttere arbedjsforhold/vilkår m.m.

Dertil skal siges, jeg INGEN erfaringer har med dette,  og ej, hellere uddannelse inden for det område, men man kan jo hellere ikke uddanne sig til alt, visse ting afhænger jo også af ens væremåde/tankegang!!

 

Jeg håber der er nogle der måske kan hjælpe mig med at komme videre...  Eller endnu bedere, står og mangler et ekstra indput i virksomheden...

Jeg gør det selvfølgelig ganske GRATIS da det er for at finde ud af hvad jeg vil og om jeg har det der skal til, for at besidde sådan en "stilling"

 

Mvh

Kenneth Jørgensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg mener, at det at sidde i en bestyrelse kræver en vis erfaring, ofte inden for et bestemt felt.

Bestyrelsesarbejde er hårdt arbejde(ikke nogen kaffeklub)og der følger et vist ansvar med sig.

Jeg tror nok, at du skal samle noget praktisk/teoeretisk erfaring, inden du kaster dig ud i bestyrelsesarbejde.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Hvis du gerne vil have en plads i en virksomhedsbestyrelse, må du kvalificere dig til det - ligesom man må til alle andre jobs.

Du skal skaffe dig en specialviden, som gør dig interessant, og det er aldrig dårligt at kunne forstå et budget og et regnskab.

Du kan også skaffe dig noget bestyrelseserfaring i foreningslivet. Hvis du er parat til at gøre en regulær indsats for foreningens formål er det ofte ganske let at skaffe sig bestyrelsespladser både lokalt og højere oppe i organisationen. I nogle foreninger tager man beslutninger om væsentlige økonomiske beløb, og man gør en forskel i nogle menneskers liv.

God vind.

mvh Hans

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kenneth

Min erfaring - for at lyde som en bedrevidende gammelt røvhul - er at det er noget man skal gøre sig fortjent til.

Jeg har arbejdet med ledelse og udvikling i 20 år, haft/har selv virksomhed, har siddet i både kommunale arbejdsgrupper og foreningsbestyrelser, siddet i udviklingsgrupper for nogle store firmaer - og det er noget der ser rigtig lækkert ud på et CV.

Der er masser af ting jeg ikke kan, men jeg ved hvad jeg kan - og det gør mig attraktiv. Hvad er du god til?

Hvad kan du gøre for en stor eller lille virksomhed? Hvis du primært er god til idéer, så er det mest små virksomheder, der ikke selv har en udviklingsafdeling, du skal gå efter - og der er som regel ikke løn involveret.

Hvis du gerne vil ind i bestyrelsen på nogle af de store, så er du nødt til at have andet at byde på - prøv at sæt dig ned og lav et salgsbrev om dig selv, sådan at virksomheden kan se, hvad du kan gøre for dem.

At sidde i en bestyrelse er til tider virkelig hårdt arbejde og desværre er der rigtig mange, der ikke rigtig er klar over hvad det kræver.

Jeg håber ikke du bliver alt for nedslået af mit indlæg, men du kan jo i hvert fald gøre dig klar til at arbejde på, på sigt at være et værdifuldt aktiv for bestyrelser.

For selvom det til tider er hårdt, så er det også RIGTIG spændende og givende

Held og lykke

Mette - som elsker bestyrelsesarbejde

Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Tusind tak til jer alle tre, med jeres svar og erfaringer.....

Har siddet lidt og funderet over det, og man kunne vel starte med at lave en "forening"???  Altså, igen, noget jeg ikke har erfaringer med, udover hvad jeg kan læse mig frem til på nettet!

Hvilke erfarigner har i med foreninger??

Jeg arbejder selv indenfor det offentlige og måske man kunne lave en forening: FFOA = Foreningen For Offentligt Ansatte??

Så kunne man jo håbe på at Eks: hospitalerne ville gå lidt mere sammen/samarbejde, hvis nogle ønsker at skifte job, eks til et andet Hospital eller??  Jeg har som sagt ikke noget så langt i mine tanker omkring dette, og har ikke helt styr på hvad en forening laver HELT KONKRET....

 

Håber i kan hjælpe mig med dette...

 

Mvh

Kenneth

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennovs:
hospitalerne ville gå lidt mere sammen/samarbejde, hvis nogle ønsker at skifte job, eks til et andet Hospital eller??  Jeg har som sagt ikke noget så langt i mine tanker omkring dette, og har ikke helt styr på hvad en forening laver HELT KONKRET....

Det lyder lidt som en fagforening. De eksisterer allerede, og også her er det forholdsvis let af få fat i bestyrelsespladserne.

Det vigtigste, hvis vi vil stifte en forening, er at have et formål. Det giver ikke mening at stifte foreningen for ingenting. Jeg synes heller ikke, det er en god idé at kaste sig ud i en foreningsstiftelse uden foreningserfaring. Der er en lang og grundig erfaring for, hvordan man gør alt muligt, og det kan være vanskeligt at gennemskue alle detaljerne, hvis man ikke har siddet i foreningsarbejde tidligere.

Hvis du har én eller anden interesse, findes der helt sikket en forening for dig. Så er det bare at møde op til generalforsamlingen og sige ét eller andet, så man bliver valgt. Jeg selv er flere gange blevet opfordret til at tage bestyrelsesposter i foreninger, som jeg ikke engang er medlem af (det ville så kræve, at jeg meldte mig ind). Jeg har én gang taget imod en bestyrelsespost for at undgå, at en anden bestemt person kom i bestyrelsen, da jeg var uenig i hans måde at gøre bestyrelsesarbejdet på. Jeg har også været med til generalforsamlinger, hvor der ikke kunne vælges en bestyrelse, fordi der ikke var nok der ville stille op. Jeg har endda været med til at forsøge at stifte en forening, hvor der (pinligt - jeg var ung) ikke mødte én eneste frem til den stiftende generalforsamling ud over os, der havde lavet det forberedende arbejde, og som ikke kunne vælges. En enkelt gang har jeg set en bestyrelsesplads blive besat mod at kandidatens kone lovede at tage opvasken hver gang der var bestyrelsesmøde.

Så vælg dig en forening eller to lokalt, hvor du bor, og kast dig frådende over arbejdet.

mvh Hans

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne evt. melde dig ind i din lokale sportsklub.
Der mangler frivillige mange steder - samt folk der vil trække en del af læsset.

Gør dig aktiv i klubben - og du vil sikkert kunne opnå at sidde med i bestyrelsen og arbejd dig så op.

Men det er jo ikke noget man bare gør, kun for at være med i en bestyrelse - det skal man gøre fordi man godt kan lide det, ellers bliver det da lidt surt.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har et dårligt udgangspunkt, hvis din drøm egentlig bare handler om at sidde i en bestyrelse et eller andet sted. Så kan du, som foreslået, melde dig ind i skakklubben, kunstforeningen, tennisklubben eller andet og så arbejde hen imod at deltage i ledelsen/bestyrelsen.

Bestyrelsesarbejde er ofte, som Peter skriver, ansvar og det kræver viden og erfaring at håndtere et sådant erhverv. Pressen omtaler i øjeblikket et større IT-firma, der er gået konkurs (ingen navne), og der er stor fokus på bestyrelsens inkompetence. Der overvejes og vurderes om der skal køres retssager mod dem - og det er ikke småpenge, de kan blive erstatningsansvarlige for.

Du skal hellere finde ud af, hvad det er for en sag/ide du går efter og så forfølge den. Bestyrelsesopgaver kommer hen ad vejen, når dine omgivelser mener at du er parat.

Hilsen Jakob

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som allerede nævnt er der nogle forskellige veje at styrke dine kompetencer i forhold til at kunne blive bestyrelsesmedlem på et tidspunkt.

Den ene er det erhvervsmæssige/uddannelsesmæssige. Find ud af, hvor dine stærke sider er og arbejd med dem. Skrab så meget erfaring til dig som muligt og opbyg et fornuftigt cv.

Den anden er erfaring med bestyrelsesarbejde i andre sammenhænge. Selvfølgelig foregår bestyrelsesarbejde i foreninger og offentlige fora på nogle andre præmisser og i et andet tempo end i erhvervslivet, men derfor kan det stadig give nogle kompetencer, som man ikke skal kimse af.

Her er to bud på steder, hvor du formentlig hurtigt vil kunne komme i en bestyrelse og få noget medindflydelse:

Ungdomspolitiske organisationer. Hvis du har moderat sympati for et partis synspunkter, skal du blot melde dig ind i deres ungdomsorganisation. Langt de fleste steder i landet, vil man meget hurtigt kunne få sig en bestyrelsesplads på den konto. Og min fortid i politik mødte jeg mange aktive bestyrelsesmedlemmer, som egentlig aldrig diskuterede ret meget politik, men som var rasende effektive til det organisatoriske.

Ejerforeninger, grundejerforeninger, andelsforeninger m.m. - Der er vist sjældent alvorlige kampvalg til bestyrelsespladserne i den slags foreninger.

Og så til sidst et bud på, hvordan du kan springe det her direkte over og få en bestyrelsespost med det samme: Køb dig til den. Vær aktiv herinde på Amino og tilbyd at investere et beløb i et start-up mod at få en plads i bestyrelsen. Det vil formentlig blot være en plads i et nystartet APS til at begynde med, men det er formentlig den allerkorteste vej til at få prøvet din drøm af.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Dvs. at de fleste mener at sådan en som Kenneth og mig som kun er 18 ikke kan komme med i en bestyrelse, eller at der ikke er nogle der vil have os med pga. alderen


Sådan tolker jeg svarene..Smile

Men hvad gør man hvis man gerne vil med i en bestyrelse???

 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)