Hej
Et hurtigt overblik over konceptet "franchise".
Franchising er en metode til markedsføring af varer og tjenester, hvor franchisegiverens evner, erfaring, systemer og ejendomsret blandes med en franchisetagers arbejdskraft, ressourcer og iværksætterevner.
Franchisekonceptet har to hovedaktører:
- Franchisegiver - den person/virksomhed som ejer forretningskonceptet
- Franchisetager - den person som har købt sig adgang til forretningskonceptet
Franchising er mest udbredt inden for detailbranchen, men det er afgjort ikke kun inden for detailbranchen, at franchising er succesfuld.
Mange af udfordringerne er de helt samme uanset branche og virksomhedstype.
Et par fordele:
- Man køber et brand/forretningskoncept
- Man bliver oplært
- Med i faglig netværk
- Nemmere at låne penge til franchise end at starte fra bunden
Den største ulempe er franchisegiver. Hvad nu hvis forretningskonceptet ikke lever op til forventningerne? Desuden skal man indordne sig under konceptet, det kan godt være svært for mange.
Mvh
Mogens Thomsen