Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Risikoovergang af varer...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminos

Jeg har i flere år købt varer fra tyske mellemhandlere. Varerne afhentes for min regning hos producenter i Holland / Belgien.

Nu er min tyske sælger begyndt at tilføje følgende på vore aftaler:

"...gods have been released for pick up on June 1st warehouse free until end of month. Please note that the goods are store on your risk from date of  releasement on. Please arrange a warehouse/transport insurance accordingly"

Kan man virkelig det ??

Sker risikoovergangen ikke først i det min transportør afhenter varen ??

Håber en af de jurakyndige kan svare...

Mvh/

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 12:56
Det lyder helt rigtigt - og du skal faktisk være glad for, at du er blevet gjort opmærksom på, at du skal tegne en forsikring.

For mig lyder det som om NSAB-reglerne er gældende for området, og hvis det er tilfældet, så dækker den normale transportforsikring (som hovedregel) ikke når varer er i "transit", hvilket de er, når de er opbevaret på transportørens lager.

Du skal iøvrigt også være opmærksom på, at erstatning efter NSAB-reglerne (som er rimelig kompliceret) kun dækkes med indtil 8,33 SDR pr. kg. gods. Kursen på SDR er sammensat af en række forskellige valutaer. Du kan finde kursen på diverse bankers hjemmeside. Sidst jeg kiggede svarede kursen til en erstatning på ca. 75 kg. pr. kg - og det er jo ikke meget, hvis det f.eks. drejer sig om bærbar computer på et par kilo. Så du bør måske også tegne en udvidet transportforsikring.

Jeg gør opmærksom på, at jeg ikke er jura ekspert - min erfaring på området er af bitter erfaring med NSAB-reglerne !

Tilmeldt 2. Jun 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:42
Hejsa

Der kan aftales mange forskellige transportklausuler, som alle har forskellige bestemmelser vedrørende risikoovergang.

Umiddelbart lyder det som om i har aftalt den transportklausul, det der ifølge Incoterms 2000 kaldes Ex Works.

Risikoovergangen sker i det øjeblik sælger stiller godset til købers disposition på det aftalte sted. Denne regel gælder når der er aftalt Ex Works fra Incoterms.

Men som sagt afhænger det helt og aldeles af hvad i har aftalt. Hvis du er utilfreds med de vilkår han skriver og ikke mener de er en del af jeres oprindelige aftale bør du hurtigst muligt reklamere overfor sælger.

Jeg læser jura og har ikke haft alt om dette emne endnu, men håber det kan være en hjæp for dig.

Men det allerbedste du kan gøre er selvfølgelig at spørge en rigtig jurist.

Med venlig hilsen

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:47
Kære Toga,

Nu er du jo selvstændig og professionel som iværksætter. Derfor kan du normalt aftale "hvad det skal være" med dine andre erhvervsdrivende parter - der er jo aftalefrihed i Danmark, dvs. frihed til at aftale lige det, du har lyst til.

Så hvis du har lyst til at aftale med din tyske leverandør, at du bærer risikoen for varernes hændelige skade (f.eks. tyveri, vandskade el.lign.) fra varerne står på lageret, klar til afhentning af dig, så er det jo dit valg. Og kan du ikke leve med dette, må du forsøge at ændre aftalen med det tyske firma på dette punkt.

Der gælder - som det er nævnt tidligere - et hav af forskellige transportklausuler med lidt forskelligt indhold, så se dig godt for hvem gang. Disse transportklausuler dækker f.eks. forhold som, hvem der skal sørge for selve transporten, hvem der skal sørge for div. papirer, hvem der skal forsikre, hvem der skal betale for forsikringen, hvem der har risikoen for varerne og på hvilket tidspunkt risikoen går over mv.

- eller spørg efter hjælp hos en advokat, der har kendskab til transportretlige forhold.

Mvh - og god fornøjelse

Karsten

Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 09:58
Kære alle

Tak for jeres svar.

Karsten - der er aftalt, hvilket også fremgår af bekræftelser mv., at varen overtages FCA (incoterms 2000). Det er derfor min opfattelse at risikoen først overgår til mig idet min transportør overtager varen.

Er det en misforståelse ?

Free carrier (named place).
Risikoovergang sker med sælgers levering af godset til den af køber opgivne transportør på angiven plads eller sted.

Se evt. for grafisk fremstilling: http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350

Mvh/
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:07
Dato: 6/9/2006 9:57:38 AM
Forfatter: Toga

Free carrier (named place).
Risikoovergang sker med sælgers levering af godset til den af køber opgivne transportør på angiven plads eller sted.

Se evt. for grafisk fremstilling: http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350

På den grafiske fremstilling har både sælger og køber risiko, når den står hos producenten.

Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 11:24
Claus

Det mener jeg ikke du tolker korrekt. Se ex EXW. Der er en væsentlig forskel. FCA - free carrier betyder vel godset skal på købers bil før risikoen overgår - også jfr grafikken.

Nå, måske Karsten  svarer lidt senere. Han er jo vant til paragraffer...

Mvh/

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 12:14
Dato: 6/9/2006 11:23:33 AM
Forfatter: Toga

Det mener jeg ikke du tolker korrekt. Se ex EXW. Der er en
væsentlig forskel. FCA - free carrier betyder vel godset skal på købers
bil før risikoen overgår - også jfr grafikken.
Ahh - jeg misforstod grafikken og troede, at det til venstre for havnen havde med sælger at gøre og det til højre havde med køber at gøre.

Man må hellere lade være med at blande sig i en debat, hvor man ikke er inde i sagerne (men det kom jeg så en lille smule)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Skrevet kl. 13:40
Som jeg ser det så kan risikoen overgå (ifølge FCA) når sælger stiller varen på transportørens lager - og dermed ikke først når den er på købers lad (eller hans transportfirma).

Ved ikke om det er tilfældet for dig Toga?

Hvis det er deres varelager de hentyder til  når de siger "..released for pick up on June 1st warehouse free..", ligner det umiskendeligt EXW.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12910
Skrevet kl. 20:54

Hej

Til alle Jer der har brug for at få en forståelse af hvad de forskellige Incoterms dækker over og hvilke

forpligtelser der skal overholdes.

Kan jeg anbefale at i køber den danske bog Incoterms 2000 Kommentare af Søren Theilgaard.

ICC Danmark.  ISBN 87-987840-1-3.

Kan købes hos det danske handelskammer.

Ravn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)