Hej Aminos Jeg har i flere år købt varer fra tyske mellemhandlere. Varerne afhentes for min regning hos producenter i Holland / Belgien. Nu er min tyske sælger begyndt at tilføje følgende på vore aftaler: "...gods have been released for pick up on June 1st warehouse free until end of month. Please note that the goods are store on your risk from date of releasement on. Please arrange a warehouse/transport insurance accordingly" Kan man virkelig det ?? Sker risikoovergangen ikke først i det min transportør afhenter varen ?? Håber en af de jurakyndige kan svare... Mvh/ |
Det lyder helt rigtigt - og du skal faktisk være glad for, at du er blevet gjort opmærksom på, at du skal tegne en forsikring.
For mig lyder det som om NSAB-reglerne er gældende for området, og hvis det er tilfældet, så dækker den normale transportforsikring (som hovedregel) ikke når varer er i "transit", hvilket de er, når de er opbevaret på transportørens lager.
Du skal iøvrigt også være opmærksom på, at erstatning efter NSAB-reglerne (som er rimelig kompliceret) kun dækkes med indtil 8,33 SDR pr. kg. gods. Kursen på SDR er sammensat af en række forskellige valutaer. Du kan finde kursen på diverse bankers hjemmeside. Sidst jeg kiggede svarede kursen til en erstatning på ca. 75 kg. pr. kg - og det er jo ikke meget, hvis det f.eks. drejer sig om bærbar computer på et par kilo. Så du bør måske også tegne en udvidet transportforsikring.
Jeg gør opmærksom på, at jeg ikke er jura ekspert - min erfaring på området er af bitter erfaring med NSAB-reglerne !