Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa Summarum styring af Bilag/faktura???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejza allesammen...

Jeg har lige et spørgsmål ang. summa summarum og hvorledes man styrer sine bilag/salgsfaktura....

Jeg er ikke så ferm til bogføring men er godt på vej til at sætte mig ind i det ;-)

Jeg ved jo man skal have en mappe med fortløbende bilags numre, men SKAL man også det for sine salgsfaktura??

Grunden til at jeg spørger er følgende....

Hvis jeg i Summarum laver en ordre/salgsfaktura og bogfører den med det samme til en kontant konto... så figurerer ordren så som fuldent... Bogført, betalt og faktureret.. Men den har IKKE noget bilag

Men hvis jeg bogfører ordre UDEN at bogføre til en kontant konto skal jeg efterfølgende lave en kasseklade vedr. fakturaen når betaling sker... Her for jeg så et bilags nummer som jo så skal i min bilags mappe....

Mit spørgsmål er vel egentlig hvilken metode skal jeg bruge OG skal man i sin bilags mappe have sine salg også... altså skal jeg sørge for at der er bilag til alle mine salg eller hvordan????

Hmm, mens jeg skriver det her slår det mig at jeg kan jo selv manuelt fjerne det fortløbende bilagsnummer på mine salg *GGGGG* man bliver sgu så låst fast af hvad et program gør ;-)

Men så er spørgsmålet vel.... At for min egen nemheds skyld.... Lader jeg vel være med at give mine salgsfaktura et bilags nummer således at mine bilag i min bilags mappe ikke indeholder mine vareindkøb og varesalg, men alt andet...

og så har mine købs/salgs faktura numre som mine køb/salgs bilag numre????

Er det rigtig metode til at gøre det?????

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:37
Hvis du laver salgsfakturaer, får de et unikt fakturanummer, og du skal - skal - printe dem ud og lægge dem i et ringbind, så du kan dokumentere, hvad du har lavet i tilfælde af at din PC-er og samtlige backups bryder sammen samtidig.
Derimod er der ingen særlig grund til at give fakturaen et bilagsnummer i finansbogholderiet, hvis du ikke har noget bilag at lægge ind (ud over en evt. fakturakopi). Dette sidste er der dog delte holdninger til: De traditionelle og de, som tænker praktisk....

Mange hilsner

Tilmeldt 9. Apr 06
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 23:42
Okay...

Mange tak for det Anette :-)

Så tænker jeg vel praktisk :-)

Jeg ved godt jeg skal printe faktura ud som du skriver.... Det smarte er vel at have 3 mapper...

Og så IKKE lade min vare købs- og salgs faktura ha'' bilags numre..

Altså en mappe til Købsfaktura, en til Salgsfaktura og en til alle mine (fortløbende)bilag som vedr. alt andet... rigtig forstået??

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:48
Fuldstændig korrekt - du har vist talent for faget

:-)

Tilmeldt 9. Apr 06
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 00:00
Tak for det Anette

Men ved sgu ikke lige om jeg ha talent for det *GGG*

Er vel bare en smule små nervøs for at lave fejl i regnskabet... Det virker til at være så besværligt at rette :-/

Er vist dig der er SummaSummarum Guruen her... (har jo læst flere tråde af dig og kigget på Inlogo)

Lige et andet hurtigt spørgmål... Jeg spurgte dig tidligere ang. startindskud.. og sætte det på konto 62000...

Er der brug for Bilag til sådan  noget???? og videre hvis jeg flytter penge fra Kasse til Bank, skal der være bilag på den slags???? eller er det nok det figurerer i regnskabet som en bogført postering??

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:15
Tilmeldt 9. Apr 06
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 00:22
Tak for et Anette...

Der er jo lidt nyttig læsning på den blog :-)

Takker og bukker ;-)

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:12
Ja nu forstår jeg da ikke en våd kasse pakkepapir af noget ting?

Alle fakturaer skal da have et faktura nummer - men ikke nødvendigvis noget særligt bilagsnummer

Men Bilagne (Købs fakturaer kasseboner også videre) Skal da have bilagsnumre - Det påstår min revisor da i hvertfald - og de kan ikke engang bare stå et eller sted hvor man lige syntes... Det SKAL stå i øverste højre hjørne

Men det er måske en dum revisor jeg har?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:06
Det er da rigtigt, at alle bilag skal have et bilagsnummer. Der står ikke noget nogen steder om, at det skal stå i øverste højre hjørne, men det gør vi nu allesammen, for det er det letteste, når man senere skal slå op i bilagsmaterialet.

Spørgsmålet går på: Hvad hvis der er en transaktion uden bilag, f.eks. "bankgebyr, 3 kr." på bankkontoudtoget. Er det så nødvendigt at lave et bilag, eller kan man bogføre den linje i regnskabet uden bilagsnummer?

Den sag er der mange meninger om, og jeg synes, det er overkill at sætte et stykke blankt papir ind bare med teksten "gebyr bank, 3 kr.". Tilsvarende med nogle FÅ andre posteringer: Hævet privat, indskudt privat og bankrenter. De kan alle dokumenteres via banken, og der er ikke noget substans i det bilag, man laver alligevel.

Problemet med bilag opstår, hvis man har bogført en udgift og trukket momsen fra, og så ikke kan dokumentere, at udgiften faktisk vedrører det pågældende regnskab, fordi der mangler et udgiftsbilag. Det er klokkeklart ulovligt.

Der er forskellige revisorer med forskellige holdninger, og det er helt OK. Du skal naturligvis gøre som din revisor siger.

Mange hilsner

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)