Hejza allesammen... Jeg har lige et spørgsmål ang. summa summarum og hvorledes man styrer sine bilag/salgsfaktura.... Jeg er ikke så ferm til bogføring men er godt på vej til at sætte mig ind i det ;-) Jeg ved jo man skal have en mappe med fortløbende bilags numre, men SKAL man også det for sine salgsfaktura?? Grunden til at jeg spørger er følgende.... Hvis jeg i Summarum laver en ordre/salgsfaktura og bogfører den med det samme til en kontant konto... så figurerer ordren så som fuldent... Bogført, betalt og faktureret.. Men den har IKKE noget bilag Men hvis jeg bogfører ordre UDEN at bogføre til en kontant konto skal jeg efterfølgende lave en kasseklade vedr. fakturaen når betaling sker... Her for jeg så et bilags nummer som jo så skal i min bilags mappe.... Mit spørgsmål er vel egentlig hvilken metode skal jeg bruge OG skal man i sin bilags mappe have sine salg også... altså skal jeg sørge for at der er bilag til alle mine salg eller hvordan???? Hmm, mens jeg skriver det her slår det mig at jeg kan jo selv manuelt fjerne det fortløbende bilagsnummer på mine salg *GGGGG* man bliver sgu så låst fast af hvad et program gør ;-) Men så er spørgsmålet vel.... At for min egen nemheds skyld.... Lader jeg vel være med at give mine salgsfaktura et bilags nummer således at mine bilag i min bilags mappe ikke indeholder mine vareindkøb og varesalg, men alt andet... og så har mine købs/salgs faktura numre som mine køb/salgs bilag numre???? Er det rigtig metode til at gøre det????? |
Hvis du laver salgsfakturaer, får de et unikt fakturanummer, og du skal - skal - printe dem ud og lægge dem i et ringbind, så du kan dokumentere, hvad du har lavet i tilfælde af at din PC-er og samtlige backups bryder sammen samtidig.
Derimod er der ingen særlig grund til at give fakturaen et bilagsnummer i finansbogholderiet, hvis du ikke har noget bilag at lægge ind (ud over en evt. fakturakopi). Dette sidste er der dog delte holdninger til: De traditionelle og de, som tænker praktisk....
Derimod er der ingen særlig grund til at give fakturaen et bilagsnummer i finansbogholderiet, hvis du ikke har noget bilag at lægge ind (ud over en evt. fakturakopi). Dette sidste er der dog delte holdninger til: De traditionelle og de, som tænker praktisk....
Mange hilsner