Prøvede at formulere mig i overskriften så det giver mening, men jeg ved ikke om det er helt forståeligt hvad jeg skriver
Hvis man køber en udlejningsejendom, lejlighed eller lignende, som investering i firmaet, hvilke regler er der så hvis man vælger selv at leje sig ind?
Fastsættelse af husleje, skatteregler for huslejen og lignende?
Hvis det vi taler om er en lejlighed til ejers egen beboelse så ville jeg droppe ideen. Dette fordi beskatningen af fri bolig, er så høj at det ganske enkelt ikke kan svare sig. Samme regler anvendes på vurderingen af om den leje man nu har aftalt er for lav. Her taler vi ikke markedsleje (det som 3. mand vil betale) men en skematisk fastlagt høj leje.
Er det udlejning til egen virksomhed eller selskabsejet virksomhed vi taler om er det noget andet. Så taler vi om markedsleje.
Jeg mener ikke som fri bolig, men simpelthen at jeg i så fald skulle betale den reelle husleje af min egen økonomi - at vi oprettede udlejningsfirma eller lignende, som jeg betaler husleje til. Ville det ikke kunne svare sig?
Nej. Når du siger udlejningsvirksomhed mener du jo at du lejer en ejendom af et selskab. Lejen vurderes efter reglerne beskatning af fri bolig og den leje er høj.
Du vil købe et hus i virksomheden og leje selv? Hvorfor ikke selv købe den og bo i den, det giver dig noget fradrag privat og slipper for en del papir arbejde kunn jeg forstille mig.
Enig. Engang kunne det være en fordel at købe ejendommen via et selskab, hvis man vel at mærke havde et/flere selskaber som kunne finansiere købet helt eller delvist.
Men så kom der fokus på det (faktoren) og man indførte de såkaldte faktor regler hvor man opererer med særlige værdiansættelsesregler på eks. fribolig og ejendomsudlejning når et selskab udlejer til en person med væsentlig indflydelse på selskabet og/eller egen aflønningsform. Det gjorde at der blev handlet rigtig mange ejendomme fra selskaberne til deres ejere. Fordi fribolig-ideen ligesom blev skudt i jorden.