Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål vedr. lukning af virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle  Amino''er

Jeg har lige et simpelt spørgsmål.

Min søster har en virksomhed som hun har drevet i sin fritid siden 2004, hun har nu fået nyt job og er derfor nødsaget til at lukke virksomheden da den nye arbejds plads ikke ønsker at hun er selvstændig ved siden af da det kan konfligte i interesser. Det har hun accepteret da det er et drømme job som hun kalder det.

Vores / Mit spørgsmål er så nu. Når jeg går ind på webreg og lukker hendes virksomhed pr. 31/5-06 skal hun så tilbage betale noget af det moms hun har fået retur pga. hun det sidste halve år ikke har kørt med overskud da hun har invisteret i kontor udstyr som nu er blevet solgt for nylig, bliver self. skrevet i 2 kvatals regnskab som indtægter da det er afviklet, og der vil her i 2 kvatal være en mindre overskud da alt er solgt fra.

Man får disse spørgsmål på webret når man vil afmelde sin virksomhed

Sælger du din virksomhed til en anden virksomhed i forbindelse med, du afmelder moms?
Beholder du et varelager i forbindelse med, du afmelder moms?
Beholder du maskiner og driftsmidler, herunder biler i forbindelse med, du afmelder moms?
Beholder du fast ejendom, der er bygget til eller bygget om inden for de 10 seneste regnskabsår, i forbindelse med, du afmelder moms?

Vi svare self. nej til det hele, da det jo ikke er noget vi kan svare ja til.

Spørgsmål er så om hun får en efter regning på det moms hun har fået ind pga. underskud, eller hvordan man forholder sig i den situation.?

-Per

Tilmeldt 27. Aug 05
Skrevet kl. 10:26
Er der godtnok ikke nogen af jer der kan svare på det ?

Eller skal man ud til en revisor?

-Per

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 12:06
Jeg kan ikke se, hvorfor der skulle betales moms tilbage i den situation.

Det indkøbte er jo solgt igen til en lavere pris. SKAT "blander" sig ikke i, at man laver dårlige forretninger. Kun hvis der havde været driftsmidler tilbage, som man beholder privat, ville der være tale om en tilbagebetaling.

Jeg gør opmærksom på, at mit svar er udfra en vurdering. Jeg er på ingen måde moms-ekspert!

Men du kan jo ikke gøre andet end svare korrekt på de spørgsmål, og så afvente en tilbagemelding. For mig at se, kan du ikke foretage dig noget, der kan ændre tingenes gang - inventaret er jo solgt og dermed væk.

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Tilmeldt 27. Aug 05
Skrevet kl. 12:12
Hej Espresso

Det er sådan set også det vi er kommet frem til. Men syntes der er et eller andet i mit baghovede der siger mig, at på et tidspunkt var der tale om virksomheder der lukkede kunne risikere at de fik moms kaldt tilbage pga. underskud. Men det kan være jeg har husker forkert eller har hørt forkert.

Men det er helt det samme som du siger vi selv er kommet frem til, ville bare genre lige høre andres mening, så vi ikke sidder og tror et men det er noget helt andet der er det rigtige.

Tak for svaret. :)

Er der andre der har kommentare til det må i meget gerne skrive.

-Per

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:11
Hvis udstyret er solgt igen inden lukningen er der - forhåbentlig - afregnet moms af salget, og så er der ikke yderligere at afregne.

Har hun derimod udtaget noget privat er der en reguleringsforpligtelse af en eller anden størrelse, og der er jeg så ikke momskyndig nok til at gå mere ind i det.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 27. Aug 05
Skrevet kl. 13:27
Hvis jeg lige skal prøve og forklare det lidt nærmere.

Første 19 mdr. kørte hun med Overskud, da alt arbejdet kunne udføres uden de store udgifter da det er konsulent ydelser.

Derefter blev der invisteret i nogle midler for at få et kontor banket på benene, der iblandt møbler, stationær computer, bærbar computer osv sov.

så blev der kørt med underskud da overskudet ikke kunne dække dette indkøb og der blev lavet et lån i banken. Og da salget af konsulent ydelser ikke har været så stort som forventet det sidste halve års tid så har der altså været negativ moms som blev udbetalt.

Hun har fået udbetalt løn til sig selv, som der er betalt skat af på normal vis.

Da hun besluttede sig for at lukke virksomheden var der stadig et - på 50.000 kr. men efter salget af alt aktiv udstyr i virksomheden blev det lavet om til et lille minus på 5000 kr. det har hun så dækket selv med det løn hun har fået udbetalt som der i forvejen er betalt skat af, men da det er et privat erhvervs lån som bank kaldte det, kunne vi gøre det på den måde.

Jeg mener derfor ikke at der skulle være en grund til at der skal tilbage betales noget, da der ikke er taget noget privat af de aktiver der var udover den løn der er blevet udbetalt, og alt udstyrt er solgt med faktura ind i virksomheden.

Men det er bedere at være på den sikker side så vi er forberedt på en efterregning hvis der skulle blive noget. :)

-Per

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:35
Enig. Hvis der i forbindelse med salget af udstyret blev betalt moms af de 45.000 kr. Evt. i form af et mindre negativt momstilsvar.

Tilmeldt 27. Aug 05
Skrevet kl. 13:37
Der er betalt moms af de 45.000 kr.

Så er der jo ingen ko på isen. :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:38
Enig. der er gjort op med det der er afløftet moms på.

Tilmeldt 27. Aug 05
Skrevet kl. 13:40
Takker mange gange for alle jeres svar. :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)