Dimitri - Jeg er ny, så jeg vidste ikke lige hvad forskellen var på at starte en debat eller et spørgsmål. Jeg synes mit indlæg bar præg af et spørgsmål, derfor kom de der spørgsmålstegn med. Men nu har jeg lært det :-)
JesperPoul du har forstået mit spørgsmål rigtigt. Men jeg har lige et tillægsspørgsmål: Gælder de samme regler for selskaber. Og hvis ja, hvordan gør man det så op. Det er jo kun 66% af bruttoudbyttet der beskattes.
Først og fremmest. Når du taler om kursgevinster og tab på aktier så taler du realiserede gevinster og tab ikke?
Det er korrekt at tab på aktier kan fremføres og modregnes i gevinst på aktier og det kan også modregnes i udbytter.
For selskaber er reglerne anderledes. Aktiegevinster er skattefri ved mere end 3 års ejertid. Udbytter er skattefri hvis det kommer fra et selskab hvor man (selskab) har en ejerandel på mere end 20% (denne grænse falder til 10% over nogle år). Har man ikke de 20% ja så skal der korrekt medregnes 66% i indkomsten. I og med at udbyttet (de 66%) indgår i selskabsindkomsten vil underskud også blive modregnet.
Tab på aktier kan kun modregnes i gevinst ved salg af aktier og her taler vi aktier ejet under 3 år. Aktier ejet over 3 år er skattemæssigt uinteressante uanset om de sælges med gevinst eller tab.