Hej Lise,
Jeg kommenterer også på dit Amino-indlæg, ud over det svar jeg har sendt til dig via e-mail, da flere så får glæde af det - og har mulighed for at kommentere, hvis de tolker loven anderledes. :)
Jeg har tidlige prøvet med konkurrencer, men har hørt, at det ikke er lovligt, idet en konkurrence ikke må være betinget af en bestemt handling.
Min vurdering er, at der ikke er noget i vejen for at lade tilmeldte til et nyhedsbrev deltage i en konkurrence. Min tolkning bunder i denne dom, Specifikt dette:
Forbrugerombudsmanden udtalte, at det ikke i sig selv er ulovligt at
kombinere deltagelse i en konkurrence med indhentelse af samtykke.
Dette følger af retspraksis på området. Det er dog en betingelse, at
det er klart for forbrugeren, at der samtidigt gives samtykke til at
blive kontaktet med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser.
Jeg vil dog anbefale dig at ringe til forbrug.dk og få deres konkrete vurdering. Husk at beskrive sagen klart for dem. :)
Har også tidligere haft en default afkrydsning i forbindelsen med køb, men det er jo heller ikke lovligt.
Det er det, jo. :) Kunden skal have mulighed for aktivt at framelde sig, og demred er en checkbox, der er markeret, og som kunden har mulighed for at fjerne markeringen i, lovlig.
Kan man evt. købe relevante adresser, der matcher ens målgruppe? ... og i så fald hvor?
Her kopierer jeg lidt fra min e-mail til dig (har dog uddybet co-signup):
Nej, vi tilbyder ikke co-signup, som er den eneste lovlige måde at
modtage flere tilmeldte til sit nyhedsbrev igennem et andet firma. Dansk
lovgivning giver ikke mulighed for decideret køb og salg af lister.
Co-signup går grundlæggende ud på, at et firma med en database på +100.000 modtagere tilbyder modtagerne at deltage i en "undersøgelse", hvor de angiver forskellig information om deres interesser, f.eks. om de søger et nyt forsikringsselskab, om de har husdyr, om de har hjemmeboende børn osv. Ud fra svarene fordeles de angivne e-mail-adresser til en række firmaer, som har betalt firmaet for at indhente adresserne. De, der har husdyr, videregives til et firma med produkter rettet mod dem, de der søger et tilbud ang. forsikring videregives til et forsikringsselskab osv. Årsagen til, at dette er lovligt, er, at brugeren rent faktisk får beskrevet præcis hvad denne accepterer, nemlig at blive kontaktet af en stribe firmaer. Problemet er, at de præcise vilkår er gemt bag links, som de færreste brugere åbner, men blot accepterer.
Jeg ved at firmaer som MM-Medier tilbyder co-signup, men det er et meget
udskældt koncept. Vi har en enkelt kunde, som har skaffet nogle tusinde
tilmeldte til sit nyhedsbrev, delvist via co-signup, og denne kunde
havde i perioden umiddelbart efter kampagnen den absolutte rekord i
spam-registreringer. Vi registrerer når Hotmail-brugere klikker på
Junk-knappen ved en e-mail, og det gjorde de altså rigtig ofte i dette
tilfælde.
Problemet er, at firmaerne, der udbyder co-signup, skjuler hvad brugeren
rent faktisk tilmelder sig bag lange betingelses-sider o.l. Du vil
derfor ende med en liste fyldt med modtagere, der ikke er opmærksomme
på, at de er blevet tilmeldt dit nyhedsbrev, hvilket vil give dig langt
flere frameldinger, flere spam-registreringer, lavere læse- og klik-rate
og i sidste ende et dårligt rygte.
Jeg kan derfor ikke anbefale co-signup som en fornuftig mulighed.