Jeg bruger Wordpress på min blog og har altid spekuleret hvad jeg egentlig skulle bruge tags til. Det har jeg stadig ikke fundet ud af, men det er ved at være på tide.
For mig svinger det fra blog til blog, om jeg bruger dem. Som jeg ser der, kan de bruges som en slags ekstra dimension i forhold til kategorier.
Hvis du f.eks. blogger om madopskrifter, kan dine kategorier hedde forretter, hovedretter og desserter. Herefter kan tags bruges til at angive ingredienser eller andre egenskaber, f.eks. and, vegetar, aubergine m.m.
For mig svinger det fra blog til blog, om jeg bruger dem. Som jeg ser der, kan de bruges som en slags ekstra dimension i forhold til kategorier.
Hvis du f.eks. blogger om madopskrifter, kan dine kategorier hedde forretter, hovedretter og desserter. Herefter kan tags bruges til at angive ingredienser eller andre egenskaber, f.eks. and, vegetar, aubergine m.m.
OK. Lyder stadig spøjst. Hvis jeg ville fortælle om ingredienserne, så ville jeg smide dem ind i mit indlæg, så mine brugere også fik glæde af den ekstra information. Søgemaskinemæssigt ville det vel også give mere bonus?
Lige nu ser jeg et formål med tags og det er en tag cloud. Det finder jeg bare poppet, så den funktion er jeg ikke interesseret i.
OK. Lyder stadig spøjst. Hvis jeg ville fortælle om ingredienserne, så ville jeg smide dem ind i mit indlæg, så mine brugere også fik glæde af den ekstra information. Søgemaskinemæssigt ville det vel også give mere bonus?
Lige nu ser jeg et formål med tags og det er en tag cloud. Det finder jeg bare poppet, så den funktion er jeg ikke interesseret i.
Jeg må misse et eller andet.
Jeg tænkte nu navigationsmæssigt i form af en tag-cloud eller tag-liste, hvor man kan søge på ingredienser brugt i opskrifter og så få listet alle opskrifter, som indeholder en given ingrediens. Selvfølgelig skal indlægget selv indeholde den information.
Jeg må misse et eller andet.
Jeg tænkte nu navigationsmæssigt i form af en tag-cloud eller tag-liste, hvor man kan søge på ingredienser brugt i opskrifter og så få listet alle opskrifter, som indeholder en given ingrediens. Selvfølgelig skal indlægget selv indeholde den information.
Der har du selvfølgelig en pointe. Så jeg skal reelt have opsat en tag cloud for at få ordentlig udbytte af tags. Det giver ingenting SEO-mæssigt. Er det korrekt forstået?
Der har du selvfølgelig en pointe. Så jeg skal reelt have opsat en tag cloud for at få ordentlig udbytte af tags. Det giver ingenting SEO-mæssigt. Er det korrekt forstået?
Hvis du bruger et Wordpress-tema, som viser tags ved indlæg, kan brugerne klikke direkte på et tag og få en liste over alle indlæg, hvor tagget er brugt. Men ellers skal du have en tag-cloud eller tag-liste for at få gavn af det. SEO-mæssigt skal du ikke forvente noget som helst af det.
Hvis du bruger et Wordpress-tema, som viser tags ved indlæg, kan brugerne klikke direkte på et tag og få en liste over alle indlæg, hvor tagget er brugt. Men ellers skal du have en tag-cloud eller tag-liste for at få gavn af det. SEO-mæssigt skal du ikke forvente noget som helst af det.
Bingo. Det var også min opfattelse, men det er nu så dejligt at få det bekræftet af andre. Tusind tak :)
Hej Frank
Den må du lige uddybe. Mener du at interne linkning er irrelevant i forhold til SEO, eller hvorfor har tag links ikke SEO værdi?
De sider man linker til i sin tag liste (som denne tag liste for SEO) har rigtigt gode muligheder for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne. Eksempel: Ovenstående tag liste har en masse indgående links med anker teksten "SEO", og ordet "SEO" går igen på siden ca 35 gange fordi det typisk bruges i titel m.m. på de indlæg der er tagget.
Har du nogensinde skrevet et indlæg, og ikke vidst hvilken kategori det hørte til? Måske været nødt til at oprette en ny kategori, ene og alene for at have en kasse at putte det ene indlæg ned i? Måske har du ovenikøbet skrevet et indlæg som kunne relateres til så mange kategorier at kategoriseringen i sig selv nærmest var grotesk og overflødig..
Hvis du kan svare ja til et eller flere af disse spørgsmål, bør du overveje at bruge tags fremfor kategorier. Med tags behøver du ikke presse et givet indlæg ned i kategori-kasserne, men kan løst tilknytte hvilke som helst nøgleord til det. Jeg selv bruger aldrig kategorier, da jeg føler mig alt for fastlåst.
Og du behøver jo ikke bruge en tag cloud hvis du ikke vil. Jeg selv foretrækker også en cloud uden prioritering (dvs. alt er samme skriftstørrelse), og så er det jo faktisk bare en liste - og ikke så meget en cloud.
Den må du lige uddybe. Mener du at interne linkning er irrelevant i forhold til SEO, eller hvorfor har tag links ikke SEO værdi?
Hej Jesper,
Selvfølgelig mener jeg ikke, at intern linking er irrelevant. I Allans tilfælde har hans blog i forvejen 20+ kategorier (foruden populære indlæg og et arkiv), så han ikke skal forvente, at der sker store fremskridt på SEO-fronten ved at introducere tags oveni.