Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til køb af firmaanpart (35%)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

 

Jeg håber, der er et par erfarne folk herinde som kan hjælpe mig med nedenstående.

 

Mit spørgsmål/råd går på, at jeg er blevet tilbudt, at købe den ene partner ud, jeg har dog svært ved lige at gennemskue en prisfastsætningen på hans andel (35%).

 

Hvad er en fair deal for mig i forhold til den eksisterende forretning og goodwill?

 

Jeg har været ansat i firmaet de sidste 3 ½ år, som er et A/S selskab med en ejerkreds bestående af 3 partnere med hver i sær 35 % ejerandel.

 

Jeg overvejer naturligvis at købe mig ind, da jeg fået tilbuddet. Jeg ser nogle områder hvorpå jeg kan øge værdien på virksomheden og etabler et nyt forretningsområde.

 

Siden jeg startet tilbage i 2003 var vi 4 fastansastte i dag er vi 10 fastansatte og vi er et IT firma som lever af at sælge IT løsninger.

Virksomheden blev etableret i 2002 som ApS.

 

Af nøgletal kan jeg nævne:

                                        2005                            2004

Brt. fortjeneste                   2.394.955 kr.            1.978.529 kr. 

Personaleomkostninger       2.346.050 kr.            1.354.151 kr.

Årets resultat efter skat        26.359 kr.                428.760 kr.

 

Likvide beholdning            1.504.273 kr.            449.709 kr.

Egen kapital                        593.682 kr.                567.323 kr.

 

Ultimo 2005 i forhold til anlægsaktiver udgjorde den likvide beholdning 1.504.273 kr, heraf udgjorde tilgodehavende for salg af varer og tjenesteydelser 1.240.566 kr.

 

Generelt vil jeg sige om virksomheden, at den er meget sund i forhold til økonomi med også kompetente og motiverede medarbejdere. Herudover er der ingen nævneværdig gæld i form af udskydt skat m.m..

 

I år ligger min årsløn som "lønslave" lige over de 700.000 kr. 


Sidste år var den lige under de 600.000 kr.

 

Jeg håber at kunne få et par gode råd og erfaringer fra jer herinde, i forhold til hvad jeg bør betale for anparten.

 

De bedste hilsner fra,

Christian


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian.

 

Værdifastsættelser er en tricky ting. Er det et ApS, A/S eller? Og hvad er din nuværende andel vurderet til i jeres seneste årsberetning? Sådanne faktorer skal jo medregnes, og I har vel også en anpartshaveroverenskomst, som fastlægger, hvilken kurs du evt. vil kunne købe til osv.? Tror mit bedste råd er at få koblet en revisor på, inden du overhovedet går videre i den dialog - så du sikrer dig, at alt går efter bogen osv...

Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jonathan,

 

Tak for dit svar. Firmaet er et A/S og jeg har pt. ingen anparter i selskabet. Jeg er dog blevet foreslået/opfordret til af den ene partner at jeg give et bud på hans anparter. Disse er de to andre anpartshavere også godt klar over. Det skal dog hertil nævnes at de 2 andre partnere har forkøbsret før mig. Men vi spiller med rimelig åbne kort herinde også taget i betragtning og jeg har været med som almindelig ansat næsten siden firmaet blev startet. Den ené partner overvejer dog at sælge for at søge nye udfordringer og der er ingen strid de 3 parter imellem.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Lyder godt at der ingen strid er, men det kan der altid komme, når man taler penge osv. :-) Desværre. Derfor skal du i hvert fald sikre dig en grundig gennemgang af overenskomsten for A/S''et, hvori det bliver fastsat, hvordan du kan agere som mindretalsaktionær osv. osv. Der er en masse regler, men tag hellere dem med en revisor :-) Du bør ikke afgive noget bud, før end at en revisor har værdifastsat selskabets nuværende værdi osv. At komme med et bud ud af den blå luft vil være useriøst, synes jeg...
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian,

I forbindelse med værdifastsættelsen bør du eller din revisor undersøge, om der findes nogle branchespecifikke multipler, som kan anvendes til værdifastsættelse af den samlede virksomhed.

Ofte vil disse multipler knytte sig til omsætning eller indtjening, således at f.eks. X gange bruttofortjenesten angiver selskabets samlede værdi, hvor X er multiplen. Derefter kan man så have en idé om værdien af de 35%. Naturligvis skal du udover dette tage højde for selskabets vedtægter, forventet vækst mm.

Kan din revisor ikke hjælpe, kan det være en idé at betale for en konsultation hos en Corporate finance afdeling i f.eks. din bank eller hos de store revisorfirmaer som KPMG, Deloitte o. lign. Disse selskaber har ofte oversigter over multipler i forskellige brancher baseret på tidligere kendte handler.

Held og lykke.

Søren

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian

Det ser jo unægteligt ud til at være en vidensbaseret virksomhed, hvis lønningerne ligger i niveauet 600-700.000. Og hvis den ene partner nu ønsker at træde ud, hvilken betydning har det så for virksomhedens fremtidige omsætning/indtjening?

Du skriver også, at du i forbindelse med din statusændring til partner forventer at kunne etablere nogle nye forretningsområder, har du ikke været en dårlig medarbejder, hvis ikke du har gjort dette tidligere, men har haft muligheden herfor?

Det undrer mig desuden, at der ½delen af omsætningen kan være tilgodehavende ultimo året.

Det undrer mig desuden, at din løn er 700.000, hvilket betyder, at de øvrige 9 ansatte har en gennemsnitlig løn på under 170.000.

er må være noget, som jeg har misforstået.

Jeg vil råde dig til at søge rådgivning hos nogen, som har branchekendskab, evt. kan du indledningsvis spørge din bank, om de har en erhvervsrådgiver, som er superskarp til værdiansættelse af IT-virksomheder.

mvh

Claus

Tilmeldt 13. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

 

Ja - lidt i forlængelse af ovenstående svar, så er det med værdiansættelse af virksomheder afgjort en videnskab for sig. Jeg synes du skal passe lidt på med at tage udgangspunkt i en multiplikator i en relativt lille og ny virksomhed som denne. Til gengæld må du, siden du har været med fra start af, have et ret godt indblik i markedsudviklingen i jeres branche. Det du kan gøre er derfor, at opgøre nuværende aktiver for sig og forventet fremtidig indtjening for sig.

 

De nuværende aktiver er, som du giver udtryk for i dit indlæg, nogenlunde opgivet i jeres årsberetning. Dog kan der være aktiver der f.eks. af skattemæssige årsager ikke er opgivet helt i overensstemmelse med den faktiske situation. Det kan være udstyr der er skattemæssigt afskrevet før det faktisk er "værdiløst". Ligeledes kan goodwill, brand og andre immaterielle aktiver være meget svære at opgøre i kroner og øre. De skulle tilgengæld gerne komme til udtryk i de tilbageskrevne fremtidige indtægter.

 

Den tilbageskrevne fremtidige indtjening er selvfølgelig et gæt. Det dækker over, at du skriver ned hvordan du forventer virksomheden performer over de næste f.eks. 5 år. Hvert år skal tilbageskrives til år 0 med en procentsats, da der dels er inflation at tage højde for, og dels en risiko forbundet med at virksomheden ikke performer som du forventer. Google evt. "nutidsværdi" for yderligere info.

 

Ud fra de tal du viser, er det en meget løntung virksomhed, hvor medarbejderne pt. stort set ikke leverer merværdi for virksomheden. Det er selvfølgelig meget naturligt med så mange nye medarbejdere. Der skal jo investeres lidt i dem før de rigtigt kan tjene penge til jer. Hvis du forventer at udviklingen vil fortsætte sådan i en længere årrække frem, bør du dog overveje at lave en værdiansættelse der mere er baseret på toplinje end bundlinje.

 

Ja - det er altså ikke lige til, men jeg håber du kan bruge svarene her til lidt. Til syvende og sidst er det jo som enhver anden handel - et spørgsmål om at bruge sin sunde fornuft og forhandle sig frem til noget som både du og den nuværende aktionær kan være tilfreds med. For et bedre indblik i branchen og virksomhedens fremtid end det du selv har, finder du nok hverken her eller hos en revisor :)

 

De bedste hilsener, Nikolaj

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er et par ting der undre mig, med regnskabet.

 

Du skriver det er en god forretning, men overskudet er da ikke ret godt.

Desuden er de likvidemidler steget med utroligt meget selvom overskudet er forsvundet ???

 

Hvad skyldes denne stigning i likvide midler, er man stoppet med at betale kreditorene eller ?

Tilmeldt 3. Jun 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :




 





 



    1. At styre salgsprocessen hele vejen og opnå et optimalt tidsforløb
    2. At vurdere sine produkter, marked og kundekreds
    3. At fastlægge en salgsstrategi
    4. At udvælge de oplagte købere
    5. At sikre sig størst mulig diskretion under salgsforløbet
    6. At styre informationsmaterialet til købere effektivt
    7. At undgå for tidligt at fastlægge pris for virksomheden
    8. At udmelde en realistisk pris på basis af en professionel værdiansættelse
    9. At vælge de rigtige rådgivere
    10. At drive forretningen optimalt i hele salgsforløbet




Salg tager tid
Virksomheden skal "klargøres" til et salg, sælger skal beslutte, om det er salg af selskabet eller dets aktiver, værdiansættelse og salgsvilkår skal fastlægges. Der skal udarbejdes salgsmateriale (informationsmemorandum/salgsprospekt), køberemner udvælges, kontakt til købere, forhandling med interesserede købere og endelig afsluttende forhandlinger og overdragelse af virksomheden.


For en mindre virksomhed eller en ukompliceret virksomhedshandel kan processen gennemføres i løbet af ca. 3 måneder, men et tidsforløb på et års tid er ikke ualmindeligt.


Ud over den tidsmæssige faktor, der naturligvis under et langt forløb øger risikoen for at kuldsejle, er der andre forhold, som betyder, at virksomheden ikke bliver handlet på optimale vilkår.


Sælger kan have en urealistisk forventning til salgsprisen i forhold til markedsprisen. Det er derfor vigtigt at få udarbejdet en vurdering af både værdi og vilkår forinden en salgsproces igangsættes.


Salgsstrategi
Det er vigtigt at få fastlagt en klar salgsstrategi. Skal virksomheden sælges til en arbejdende køber eller skal køber søges i branchen? En god løsning er udvælgelse af de mest oplagte købere og overlade en diskret henvendelse via virksomhedsmægleren.


Under salgsstrategien er det vigtigt at sikre sig størst mulig diskretion, idet udbud af en virksomhed kan være forbundet med tab af nøglemedarbejdere, kunder m.v.

Det er også af afgørende betydning, at salgsmaterialet er tilstrækkelig informativt og direkte henvender sig til købergruppen uden at afsløre vitale oplysninger. Kritiske informationer skal først fremlægges, når der er begrundet sikkerhed for gennemførelse af et virksomhedssalg eksempelvis efter, at parterne har underskrevet en hensigtserklæring.


Såfremt der ikke er sket en effektiv afklaring hos køber og sælger, forhales en gennemførelse unødigt grundet usikkerhed, eller forløbet bliver meget langt og omkostningskrævende.


Vurder først fremtiden
En ikke ualmindelig problemstilling er en for tidlig fokusering på bagudrettede forhold som gennemgang af regnskaber, overtagelsesmodeller, perioderesultater m.v. i stedet for at koncentrere sig om en vurdering af fremtiden for produkterne, afsætningssiden og overtagelsesmodeller.


Det er vigtigere at sikre sig en fremtid med et levedygtigt produkt på et solidt marked end at konstatere, at der gennem en årrække har været tilfredsstillende regnskaber.


Det er ikke ualmindeligt, at en sælger udskyder beslutningen om salg indtil, der er realiseret forbedret indtjening eller gunstigere tider. Ofte fører det til en langstrakt proces, som afspejler sig i driften af virksomheden ved eksempelvis udskydelse af investeringer, produkt- eller markedsudvikling.


Åben for muligheder
Såfremt en sæl

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)