Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man med en dårlig betaler???

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er en god idé allerede på et tidligt tidspunkt at få styr på sine forretningsgange. Der er altid risici ved at sende varer ud før de er betalt, men mange steder i B2B er det alm. praksis at der følger en faktura med som så betales efterfølgende. Så her gælder det om at have nogle interne regler opstillet.

Der er nogle få der ikke betaler til tiden, andre der trækker betalingen og så dem der aldrig betaler. Dert skal man som forretning erkende, betaling er en del af at drive forretning, og man skal ikke liste rundt som katten om den varme grød, men tage fat om problemet.

Er man nystartet, så kig på de danske leverandørers fakturarer omkring betalingsbetingelser osv. og brug dem som inspiration på dine egne fakturarer.  Forveter du at skulle sende mange varer ud af huset, så regn på omkostningerne ved at benytte et bureau, hvor du dels kan tjekke om køberen er registreret som dårlig betaler, dels kan "true" med at kunden vil blive registreret som dårlig betaler hvis betalingen ikke foreligger.

Man skal bare ikke glemme, at man som forretningsdrivende nogen gange må tage en chance. Det er en del af gamet og det kaster også nogle gange en gevinst  af sig, andre gange er det et nittelod. Det bedste er aldrig at have flere penge tilgode end man kan tåle at miste, men det er de færreste nystartede forundt, - men man skal gøre sig klart at forretning også indebærer den risiko at man kan tabe penge. At tabet naturligvis skal være så lille som muligt, giver sig selv, men man skal ikke lukke øjnene.

For nogen bliver det en principsag, men det er dyrt af få sin ret igennem systemet, og principper er heller ikke gratis. Så er det bedre at få styr på hvor tabet skal konteres i regnskabssystemet, måske endda lige et hurtigt regnestykke på hvor meget det koster netto inkl. div. mellemregninger med skat osv.  og så have forretningsgange der kører den/de sager med manglende betaling pr. automatik. Man skal lægge følelserne lidt på hylden, og foretage en kalkule af hvad der bedst kan betale sig. Man skal ikke kaste gode penge efter dårlige penge, og nogen gange må man bare sluge kamelen. Det er vigtigt at bruge energien på forretningen, og dårlige betalere kommer til at tage alt for meget af din tid, hvis ikke du på forhånd tager stilling til hvad der skal ske.

/Michael

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det er da nogle meget fine forslag mange kommer med. Personligt er jeg nok mere til hængning end skydning Angry

Nå, spøg til side.

Hvad kan 50 hagesmækker koste? 100 kroner? Mere?

Kan det overhovedet betale sig at bruge tid (og penge) på at inddrive gælden?

Din tid ville måske være bedre brugt med aktivt salgsarbejde, så du har råd til at miste penge på de spassere som altid vil være der.

Blot en tanke.

Mvh.

ditbrugtmarked

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)