Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stigning i offentlig takst

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Case

En entreprenør giver en kunde et tilbud baseret på: en offentlig takst som udførelsen er afhængig af  + resten (omkostninger og dækningsbidrag)

Udførelsen af arbejdet varer 7 måneder. Efter 3 måneder stiger den offentlige takst. (kort varsel)

Er entreprenøren i dette tilfælde i sin fulde ret til at lægge stigningen på den offentlige takst oven i sit tilbud?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:37
Hvis aftalen lyder på at prisen er den off. sats + omkostninger (dvs. at den off. sats ikke er nævnt med beløb og/eller der eventuelt står at satsen p.t. er x kr.) så følger prisen satsen, eksempel:

"Prisen fastsættes udfra den til enhver tid gældende off. sats for abcdefghijkl. Satsen andrager p.t. x kr. Hertil tillægges x kr. til dækning af omkostninger og dækningsbidrag." (der skal ikke stå præcis dette, men det er for at vise ideen).

Hvis der er aftalt en fast pris og der ikke er taget højde for i aftalen, at eventuelle ændringer i offentlige satser, så hænger entreprenøren på den. Jeg har set en del kontrakter, hvor der netop tages højde for ændringer i satser, så det er mit indtryk at det er ganske normalt at gøre.

Der er jo en mellemzone, hvor aftalen var at prisen skulle følge satsen (også ved ændringer) men dette ikke er præciseret i jeres aftale (eller hvem der har aftalen). Det er jo dig, der har bevisbyrden, men du kan jo gå i dialog med kunden og få ham overbevist om at han skal betale den forhøjede pris. Hvis han går med til det, så få det endelig på skrift.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 12:34
tak for svar...

Det er mig der er "det offentlige"

Så jeg har entreprenører i røret der klynker over en beskeden stigning på 100% på en takst vedtaget af politikerne. En måneds varsel

Jeg har hørt fra en entreprenør, at han er dækket ind i forbindelse med almindelige licitationsregler (ved større byggerier), men de som har givet "tilbud" uden sidebemærkninger (typisk ved mindre byggeopgaver) må da siges at stå med sorteper.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:58
Det viser (jeg vil faktisk sige igen) at det er så tåbeligt at forhandle kontrakter uden at have nogle rådgivere med, der ved, hvad det handler om. Jeg har netop kikket på andre tråde, hvor der også sidder nogle og piver over de aftaler, de selv har indgået og føler at de er blevet snydt. De eneste, de kan takke er jo dem selv.

Jeg skal da ikke gøre mig bedre end andre - har selv mærket det. Jeg forhandlede en kontrakt og i et svagt øjeblik sagde jeg ja til et punkt, jeg bagefter fortrød. Heldigvis blev kunden ved med at presse med andre ting, så jeg nu ikke længere er forpligtet af mit tilbud. Så jeg har nu kunnet sætte de betingelser, jeg ønskede - og kunden har måttet acceptere det (puha). Normalt er jeg ellers meget påpasselig med at læse alt - også det med småt. Hvis det virker utydeligt, så beder jeg om at det bliver skrevet, så det er til at forstå, så jeg ikke fanges på en eller anden smart formulering, jeg ikke lige havde forstået korrekt.

Nå, det var lidt udenfor denne tråds område - men jeg måtte lige *S*

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)