Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil til firma med erhvers kørsel og privat brug.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej er der nogen der kender reglerne for køb af en hvid plade bil til erhverv og til privat brug, den skal delvis bruges til at transportere mad i, men også bruges til at transportere familien i.

Er der nogen specielle regler, mht til moms, fradrag, antal kørseles km privat osv.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det ikke er et selskab, og du ikke bruger VSO i enkeltmandsfirma, så skal du føre en kørebog, hvor du

noterer din kørsel erhverv/privat.

Der er så ingen fradrag i dit firma udover kørte km erhverv a 3,47 pr. km op til 20tkm.

Der er aldrig momsfradrag på hvidpladebiler.

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et aps selskab, men hvordan er reglerne for privat og erhvers kørsel når man køber bilen i firmaets navn?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Hvis du også bruger bilen privat og den ikke er alt for dyr i drift kan det som regel bedst betale sig med kilometerpenge.

Hvor mange km erhverv og privat regner du med at køre om året?

Hvad er din bils værdi?

Hvor langt kører den på en liter diesel/(benzin?) ?

 

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bliver så beskattet af værdi af fri bil, og skal ikke føre kørebog. Beskatning 25% af bilens værdi op til 300tkr.

og 20% fra 300tkr. og opefter. Minimumsbeskatning 25% af 160tkr.

Det er fradragsret på driftsudgifter og afskrivninger i selskabet.

En nærmere beregning for, hvad du skal gøre, kan tilrådes.

Beierholm har et udmærket gratis program, der beregner konsekvenser.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du står jo overfor et valg. Du kan købe bilen via selskabet og blive beskattet af værdi af fri bil som beskrevet af Peter, eller du kan købe bilen privat og få refunderet erhvervsmæssig kørsel fra selskabet efter statens takster.   Jeg hælder nok mest op af Jørgens forslag og gøre dette, idet der formentlig er tale om en ældre bil uden de store omkostninger hvor det ikke kan svare sig at have den som fri bil.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal dog lige nævnes at det kræver en vis disciplin at føre en kørebog (hver dag). Jeg kender vognmænd med ældre biler der har valgt fri bil eller ren firmabil simpelthen fordi de ikke magter og føre kørebog konsekvent.

Kører du som jeg i en gammel skrammelkasse er statens takster urimeligt høje i forhold til de reelle udgifter du måtte have.

I mit tilfælde kan man næsten sige at staten finansierer alt min private kørsel også.

VH Jørgen Olsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. Har det selv på samme måde. Men jeg har samtidig den holdning at det - i mangel af et egentligt kilometerregnskab - er nemmere at argumentere og opnå fradrag for erhvervsmæssig kørsel i egen bil, end det er at undslå sig beskatning af værdi fri bil. Dette skal forstås sådan, at selom der måske ikke ligger et kilometerregnskab så kan de fleste sandsynliggøre deres erhvervsmæssige kørsel via arbejdssedler m.v. Herudover må man jo heller ikke glemme produktet Autolog. Jeg har intet med det at gøre bortset fra at de efter aftale har citeret mig nogle gange i deres reklamer. Selvom det ikke er et 100% skudsikkert kilometerregnskab i alle situationer (Skat vil ikke give 100% slip) så kan det klart bruges når man skal overbevise Skat om at man altså har kørt erhvervsmæssigt i et vist omfang.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Helt enig. Har det selv på samme måde. Men jeg har samtidig den holdning at det - i mangel af et egentligt kilometerregnskab - er nemmere at argumentere og opnå fradrag for erhvervsmæssig kørsel i egen bil, end det er at undslå sig beskatning af værdi fri bil. Dette skal forstås sådan, at selom der måske ikke ligger et kilometerregnskab så kan de fleste sandsynliggøre deres erhvervsmæssige kørsel via arbejdssedler m.v. Herudover må man jo heller ikke glemme produktet Autolog. Jeg har intet med det at gøre bortset fra at de efter aftale har citeret mig nogle gange i deres reklamer. Selvom det ikke er et 100% skudsikkert kilometerregnskab i alle situationer (Skat vil ikke give 100% slip) så kan det klart bruges når man skal overbevise Skat om at man altså har kørt erhvervsmæssigt i et vist omfang.   

Hejsa. Der kan være mange afvigelser hvis man bogfører udfra arbejdssedler i denne branche - og jeg vil næppe tro at man kommer bare i nærheden af det reelle antal kørte km. Når man kører mad er man som regel under tidspres - hos kunderne kan du snakke dig fra en forsinkelse NOGLE GANGE - andre gange går den sgu ikke og så er du nødt til at lægge ruten helt om - og du ender med at køre dobbelt så mange kilometer som ruten er planlagt til.

Men arbejdets type taget i betragtning må man vel også kunne trumfe nogle procenter igennem oveni de skøn man kan lave baseret på arbejdssedler. Et kilometerregnskab skal under alle omstændigheder jo "kun" kunne sandsynliggøres.

Hvad autolog angår prøvede jeg det i den "spæde" fase - og der var det hat og briller (ubrugeligt) - det er et meget interessant produkt og jeg kunne godt overveje alligevel og give det en chance igen på senere tidspunkt.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener, at Beierholms program vil være en god hjælp for dig til at træffe den rigtige beslutning.

Og som det nævnes, kan det da godt være, at du skal vælge det "besværlige kørselsregnskab",

naturligvis afhængig af, hvilken bil du vil købe.

Hvis det nu er en AUDI A6 vi taler om, er jeg ikke i tvivl om, hvordan dit valg bør være! 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)