Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ringede de for at kontakte dig som privat person eller dig som handlende?

Forstår ikke helt, hvilke produkt det er. Vil de sælge en telefonbog over virksomheder til dig?

- Der er nemlig forbud mod at henvende sig til forbrugere uanmodet, der er dog nogle undtagelser ved telefonisk salg. Så den kunne man evt. smide dem i hovedet, hvis det er overtrådt Smile

Nej, der er ingen grund til at betale. Men du skal gøre opmærksom på at du vil bruge fortrydelsesretten. Derfor vil det være en god idé at sende en mail eller brev.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på:

Som virksomhed har du slet ikke en fortrydelse ret, som privat har du som regel fortrydelse ret.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

JuniorK:

Selvfølgelig har du fortrydelsesret. Desuden har sælgeren oplysningspligt om fortrydelsesret og hvor du kan rette den mod, for din handel.

Hvilken vare var det at han solgte dig?

Det har du kun mod private kunder!

For virksomheder er der ikke en fortrydelse ret og derfor har sælger ingen forpligtelse at oplyse dette eftersom det ikke findes.

Hvis der er uoverensstemmelser så må de ordnes ad rettens vej - der er desværre ikke en anden udvej. Det er derfotr vigtigt at man melder dette så hurtigt som muligt til politiet som bedrageri da du på denne måde gør indsigelse mod den påståede aftale.

Der skal også gøres skriftligt indsigelse (ANBEFALT BREV) til virksomheden som påstår de har fordringer hos dig.. Hvis ikke dette gøres - ja så må du begynde betale fakturaerne - desværre.

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

whatever:

Det kommer an på:

Som virksomhed har du slet ikke en fortrydelse ret, som privat har du som regel fortrydelse ret.

 

Som regel er vel et skarpt udtryk? Som forbruger har du fortrydelsesret ved:

Fjernsalg

Aftalen uden for fast forretningssted for den erhvervsdrivende. F.eks. ved messer.

Ejendomshandel, hvor du har fortrydelsesret i 6 dage, men skal betale en godtgørelse på 1% af ejendommens værdi hvis du bruger din fortrydelsesret.

 

Ved ikke lige om jeg har overset én? Synes der er en til?

 

 

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Som virksomhed er du ikke indordnet som forbruger/under forbruger loven. Den gælder kun for privat personer. 

Sorry men thats the way it is.

Det er ikke mig som har bestemt Danmark riges love.

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

whatever:

JuniorK:

Selvfølgelig har du fortrydelsesret. Desuden har sælgeren oplysningspligt om fortrydelsesret og hvor du kan rette den mod, for din handel.

Hvilken vare var det at han solgte dig?

Det har du kun mod private kunder!

For virksomheder er der ikke en fortrydelse ret og derfor har sælger ingen forpligtelse at oplyse dette eftersom det ikke findes.

Hvis der er uoverensstemmelser så må de ordnes ad rettens vej - der er desværre ikke en anden udvej. Det er derfotr vigtigt at man melder dette så hurtigt som muligt til politiet som bedrageri da du på denne måde gør indsigelse mod den påståede aftale.

Der skal også gøres skriftligt indsigelse (ANBEFALT BREV) til virksomheden som påstår de har fordringer hos dig.. Hvis ikke dette gøres - ja så må du begynde betale fakturaerne - desværre.

 

Det er jeg klar over. Men topicstarter beskriver det i første omgang som om de ringer til ham privat. Nu kommer der en virksomhed ind i det.

Desuden gjorde jeg opmærksom på at det er forbrugeraftaleloven. Så det giver sig selvWink

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er korrekt som forbruger (læs privat person, ikke virksomhed) har du 14 dages fortrydelse ret, men der er undtagelser.

Loven er IKKE gældende for virksomheder, hvor handler er bindende fra start.(direkte efter aftalen er gjort skriftligt/mundtlig)

Jeg ka desværre ikke huske dem og paragraffen du efterspørger, men forhåbenlig er der en anden amino der kan bedre end mig! Stick out tongue

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Tror ikke helt du læser hvad jeg skriver. Eller så er jeg for træt til at forstå dine indlæg.

Som forbruger har du i visse tilfælde fortrydelsesret, har listet dem længere oppe. Dvs. omvendt af hvad du skriver vil være mere korrekt.

Er klar over at forbrugeraftaleloven ikke gælder for erhvervsdrivende. Handlen mellem 2 erhvervsdrivende er ikke altid bindende fra start, der findes en del ugyldighedsgrunde, som jeg ikke vil læse op. Dem kan du evt. selv trævle dig igennem.

God læselyst

Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad så når firmaet er privat ejet? Kan da heller ikke forstå at et Cvr-nr kan gøre så stor forskel på love og regler. Der nægter jeg simpelthen at tro på.

Link?????

Martin Grove
Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven er anderledes når sælgeren har henvendt sig til dit firma.

Forbrugeraftaleloven er lavet til at beskytte forbrugeren, ligemeget hvad (derfor præceptiv).

Set ud fra de pågældende oplysninger, som du har givet, må du bide i det sure æble. Hvis man kigger på den klassiske "aftalemodel" er alt egentlig opfyldt. 

Måske kunne der forhold ved aftalens indgåelse jf. aftaleloven §36, men så vil det næsten være nemmere at betale :)

Vil så sige at det er billige lærepenge :)

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)