Jeg har lige et spørgsmål angående trafikkilder i Google Analytics. På vedlagte screenshot kan man se at alt trafikken der konverterer kommer fra sitet selv (under det orange felt står der f.eks. "webshop-navn.dk").
Jeg tænker lidt at grunden til at den tror trafikken kommer derfra er at brugeren bliver sendt til en betalingsgateway og så tilbage til siden igen, hvor kunden så kan se ordrebekræftelsen (Goal). På den måde kommer kunden jo faktisk fra siden, eller nærmere betalingsgateway'en inden de kommer til målet. Men burde GA ikke registrere den oprindelige referer (f.eks. google cpc) og bruge den som trafikkilde uanset om kunden har været forbi en betalingsgateway i løbet af betalingsprocessen?
Jeg går ud fra det er et spørgsmål om indstillinger i GA, men hvilke?
Jeg kan oplyse at shoppen bruger Wannafind som betalingsgateway.
Håber jeg har forklaret det her lidt kringlede spørgsmål, så det er til at forstå :)
Jeg synes dog det virker lidt mærkeligt at det kræver et "hack" for at den kan understøtte en betalingsgateway. For det er vel på den måde alle webshops er lavet?
Jeg synes dog det virker lidt mærkeligt at det kræver et "hack" for at den kan understøtte en betalingsgateway. For det er vel på den måde alle webshops er lavet?
Ikke helt. "Normalt" integrerer man betalingsgateway'en i selve shoppingløsningen, så brugeren ikke skifter adresse.
Men til især billigere shoppingløsninger har man opfundet denne form for "proxy" løsning, hvor man lige suser et smut forbi betalingsgateway'ens site. På den måde slipper man i praksis for at skulle have en PCI-godkendelse, samt at skulle rode med SSL-certifikater.
Kunden kommer faktisk aldrig tilbage til webshoppen da den sidste side er ordrebekræftelsen (Goal).
Bekræfter ovenstående din mistanke om at der er brug for et hack?
Næh,
det kan man sådan set ikke hacke. Underligt, jeg har ikke lige set en
betalings-proxy før, der ikke slutter af med at redirecte tilbage til
shoppen igen. Det plejer de at gøre for at shoppen kan registrere at betalingen er gået igennem.
Den hurtige løsning er, at sætte din Shop_Action=Confirm side som Goal Completion.
Men vil det sige at du kun kører med Goal tracking? Og ikke den "rigtige" e-Commerce tracking, hvor du får ordrens samlede værdi, de enkelte varelinier osv. osv. med?
Hvordan med Adwords kampagner, er det noget du benytter dig af? Og har du ingen salgssporing på det? Her plejer der også at skulle en tracking kode ind på ordrekvitteringen.
Mere end et hack er der nok brug for at du tager fat i Wannafinds support og hører hvordan du får redirected folk over på dit eget site. Det skal deres system kunne, ellers er det ikke velegnet som shopløsning anno 2008.
Den hurtige løsning er, at sætte din Shop_Action=Confirm side som Goal Completion.
Men det vil jo bare kunne give nogle forkerte resultater hvis der bliver registreret en conversion inden den faktisk er 100% afsluttet. Kunden kan stadig hoppe fra i de sidste trin, hvis de ikke kan finde ud af at indtaste dankort oplysninger. Men det kan godt være det er bedre at tage den usikkerhed med, for derimod at kunne se hvilke kanaler der konverterer.
SoerenS:
Men vil det sige at du kun kører med Goal tracking? Og ikke den "rigtige" e-Commerce tracking, hvor du får ordrens samlede værdi, de enkelte varelinier osv. osv. med?
Ja, jeg kører kun med den simple løsning. Jeg har ikke kunnet finde en dansk guide til opsætning af e-handel, som kan forklare det så jeg kan forstå det :(
SoerenS:
Hvordan med Adwords kampagner, er det noget du benytter dig af? Og har du ingen salgssporing på det? Her plejer der også at skulle en tracking kode ind på ordrekvitteringen.
Ja, det bruger vi i stor stil. Og vi har også fået sat salgsporing op så det virker. Som du siger er det lavet ved at indsætte en stump tracking kode på ordrebekræftelsen. Men som jeg kan se det så loader wannafind jo også vores ordrebekræftelses-side i det sidste trin og viser den til brugeren. Så det virker perfekt.
Mere end et hack er der nok brug for at du tager fat i Wannafinds support og hører hvordan du får redirected folk over på dit eget site. Det skal deres system kunne, ellers er det ikke velegnet som shopløsning anno 2008.
Mvh Jesper Jørgensen
Tak for dit svar.
Men vil det løse problemet? Hvis det som Søren siger, så vil det kræve at betalingsgateway'en bliver intergreret i vores shop, så brugeren aldrig forlader siden. I hvert fald med hensyn til at kunne tracke den originale referer.
Men det er måske nogle helt andre problemstillinger du har i tankerne?