Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det muligt at trække kapital brugt i et enkeltmandsfirma fra i personlig indkomst

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg står for at skulle stifte et nyt firma og har følgende case:

- Jeg tjener et godt stykke over topskattegrænse i 2008

- kommer som minimum til at bruge 65.000 kr på etableringsomkostninger og på sigt indenfor 6 måneder 125.000 kr

- vil have et ApS på sigt

Mit spørgsmål er følgende:

Kan det ikke svare sig at starte med at stifte firmaet som et enkeltmandsfirma og trække underskudet på anslået 65.000 i 2008 fra i min personlige indkomst?

Hvis dette kan lade sig gøre vil jeg lave et kontant indskud på de sidste 60.000 primo 2009 og omdanne enkeltmandsfirmaet til et ApS som jeg vil lade mit holdingselskab eje?

Er denne konstruktion mulig og spiller det nogen rolle at jeg allerede har et enkeltmandsfirma?

Ser meget frem til at høre fra jer

Stifter og partner i www.boligudland.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45

Hej!

Du kan godt trække dit underskud på 65 tkr. fra i 2008 indkomst.......men gavner da ikke et eventuelt Aps!

Og du kan godt omdanne dit enkeltmandsfirma til et ApS enten skattefrit eller skattepligtigt, men det kræver

så, at du har værdier på mindst 65 tkr. i dit enkeltmandsfirma, som kan køres over i dit ApS.

Du skal så bruge en revisor til at lave en værdiberetning og en åbningsbalance til dit ApS!

Dette efter nuværende regler. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:55

Jeg forstår ikke helt dit regnestykke.

Jo hvis der er underskud det første år kan det godt svare sig at drive virksomheden i personligt regi 1. år og få underskuddet som fradrag i den personlige indkomst. Men nu er det jo ikke sikkert at alle udgifter er fradragsberettigede driftsudgifter. Noget skal måske aktiveres.

Hvis det er driftsudgifter vil der jo heller ikke være noget at indskyde i forbindelse med en virksomhedsomdannelse, og taler vi om afskrivninger vil du blive beskattet af dem hvis du skyder aktiverne ind til ansk.summen på de 65.000 kr.

Dvs. du kan ikke både få fradrag for en udgift og samtidig indskyde den som et aktiv i et selskab,

Herudover skal du have en revisor til at skrive under på en vurderingsberetning og der er etablingsudgifter eller immaterielle aktiver noget som godt kan give anledning til problemer. Har de overhovedet en værdi.

Hvis du i starten af 2009 - hvad jeg læser - skal bruge yderligere 125.000 kr. så er selskabets indskudskapital jo væk, men nu oplyser du heller ikke noget om indtægtssiden i samme periode. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)