Kan det ikke svare sig at starte med at stifte firmaet som et enkeltmandsfirma og trække underskudet på anslået 65.000 i 2008 fra i min personlige indkomst?
Hvis dette kan lade sig gøre vil jeg lave et kontant indskud på de sidste 60.000 primo 2009 og omdanne enkeltmandsfirmaet til et ApS som jeg vil lade mit holdingselskab eje?
Er denne konstruktion mulig og spiller det nogen rolle at jeg allerede har et enkeltmandsfirma?
Jo hvis der er underskud det første år kan det godt svare sig at drive virksomheden i personligt regi 1. år og få underskuddet som fradrag i den personlige indkomst. Men nu er det jo ikke sikkert at alle udgifter er fradragsberettigede driftsudgifter. Noget skal måske aktiveres.
Hvis det er driftsudgifter vil der jo heller ikke være noget at indskyde i forbindelse med en virksomhedsomdannelse, og taler vi om afskrivninger vil du blive beskattet af dem hvis du skyder aktiverne ind til ansk.summen på de 65.000 kr.
Dvs. du kan ikke både få fradrag for en udgift og samtidig indskyde den som et aktiv i et selskab,
Herudover skal du have en revisor til at skrive under på en vurderingsberetning og der er etablingsudgifter eller immaterielle aktiver noget som godt kan give anledning til problemer. Har de overhovedet en værdi.
Hvis du i starten af 2009 - hvad jeg læser - skal bruge yderligere 125.000 kr. så er selskabets indskudskapital jo væk, men nu oplyser du heller ikke noget om indtægtssiden i samme periode.