Sammen med 3 andre skal jeg oprette et firma (et APS) , som jeg kommer til at eje 25% af. Jeg vil opette et Holding, som så skal eje de 25% af driftselskabet. Da jeg ikke har 125.000,- til et holding selskab bliver jeg nødt til at låne dem i banken. Disse penge vil blive udbetalt til mig personligt og dem bruger jeg så til at oprette mit holding selskab. Mit holding selskab indskyder så 25% af 125.000,- (31.250,-) i driftselskabet, hvilket betyder at jeg har 93.750,- tilbage i holding selskabet. Da der skal være min. 125.000,- i et APS kan jeg ikke trække de 93.750,- ud af holding, men hvad nu hvis driftselskabet giver overskud i første år og at der bliver udbetalt udbytte på fx. 200.000,- til hver anpartshaver i driftselskabet, så kommer de penge jo over i mit holding selskab og jeg har så 293.750,- stående i holding selskabet. Kan jeg så trække de 125.000,- , som jeg indskød, skattefrit ud af holding selskabet ? Er andet spørgsmål. De 93.750,- som jeg har stående i mit holding selskab efter at jeg indskudt penge i driftselskabet, kan jeg gøre noget med dem (investere i aktier eller lignende), da de jo bare står på kontoen og er "døde". På forhånd tak for jeres svar
|
Hej Hense,
De 125K (eller 93.750) kan du aldrig trække ud. Men hvis datteren giver overskud, kan disse udbetales til holding, og du kan så som ejer af holding udbetale udbytte til dig selv mod behørig beskatning naturligvis, so du kan bruge til at betale banklån tilbage.
Pengene i holding kan du godt lege med, men sørg for ikke at tabe dem, for så skal du genetablere kapitalen.