Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

holding og APS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Sammen med 3 andre skal jeg oprette et firma (et APS) , som jeg kommer til at eje 25% af.

Jeg vil opette et Holding, som så skal eje de 25% af driftselskabet. Da jeg ikke har 125.000,- til et holding selskab bliver jeg nødt til at låne dem i banken. Disse penge vil blive udbetalt til mig personligt og dem bruger jeg så til at oprette mit holding selskab. Mit holding selskab indskyder så 25% af 125.000,-  (31.250,-) i driftselskabet, hvilket betyder at jeg har 93.750,- tilbage i holding selskabet.

Da der skal være min. 125.000,- i et APS kan jeg ikke trække de 93.750,- ud af holding, men hvad nu hvis driftselskabet giver overskud i første år og at der bliver udbetalt udbytte på fx. 200.000,- til hver anpartshaver i driftselskabet, så kommer de penge jo over i mit holding selskab og jeg har så 293.750,- stående i holding selskabet. Kan jeg så trække de 125.000,- , som jeg indskød, skattefrit ud af holding selskabet ?  

Er andet spørgsmål. De 93.750,- som jeg har stående i mit holding selskab efter at jeg indskudt  penge i driftselskabet, kan jeg gøre noget med dem (investere i aktier eller lignende), da de jo bare står på kontoen og er "døde".

På forhånd tak for jeres svar 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:44

Hej Hense,

De 125K (eller 93.750) kan du aldrig trække ud. Men hvis datteren giver overskud, kan disse udbetales til holding, og du kan så som ejer af holding udbetale udbytte til dig selv mod behørig beskatning naturligvis, so du kan bruge til at betale banklån tilbage.

Pengene i holding kan du godt lege med, men sørg for ikke at tabe dem, for så skal du genetablere kapitalen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:43

Lige netop det forhold at dit indskud på 125.000 skal finansieres af dig privat og at du kun kan få disse midler ud skattefrit ved et senere salg af anparterne, eller likvidation af selskaberne, gør at det måske ikke er en specielt hensigtsmæssig model.

Men jo du kan godt investere de 93.750 kr. i aktier m.v. via holdingselskabet. forudsat at de kommer derop via en udbytteudlodning.

Hvis det samme er tilfældet for de øvrige 3. At de også skal ud og låne, kunne en alternativ løsning være at du/I nøjedes med at indskyde 125.000 kr. hver og stiftede et fælles holdingselskab. Når der så er værdier i driftsselskabet til det kan I etablere 4 holdingselskaber via en spaltning. Indenfor de første 3 år kan det dog kun ske med tilladelse fra Skat

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:10

Hej Bent,

De 93.750 er vel allerede i holding, da han kun bruger 31.250 af holdings kapital til stiftelse af datterselskabet.

Er I øvrigt enig i dit forslag om spaltning, lyder som en fornuftig løsning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:17

Du har ret. Vedr. spaltningsmodellen skal man dog også afveje det med omkostningerne. Det er dyrere at lave en spaltning af et selskab end en kontantstiftelse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)