Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kronisk sygdom

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak......John meget interessant.

Per...lige præcis...er også min ide...tilfældigvis er hendes tidligere arbejdsgiver vores klient.

Har talt med ham, og han vil gerne skriftligt bekræfte, at hun heller ikke hos ham ved ansættelssamtalen har oplyst,

at hun led af en kronisk sygdom, der medførte "unormalt" sygefravær.

Hvordan stiller i jer i grunden til, at man får en sygemelding pr. SMS? Er det godt nok eller?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

En sygemelding per sms eller e-mail er ikke acceptabel hos os!. Telefonisk sygemelding er det mest reelle, da også den syge har sikkerhed for at meddelelsen er modtaget.

SMS eller e-mail er der ikke nogen sikkerhed for bliver læst med det samme.  Men regler omkring sygemelding bør være klare allerede ved ansættelsens start.

Klovn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn....det står i ansættelsesaftalen, at sygdom skal meddeles telefonisk, hvilket ikke er gjort i alle tilfælde,

men pr. SMS!

Så er der jo desværre den med bevisbyrden igen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow....hold fast......min kone har tilfældigvis gemt en SMS  med sygemelding fra ansatte på hendes telefon tilbage fra

maj 2008!

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

SMS er det ikke også "telefonisk" ??  Spøg til side Smile

For mit vedkommende er mine dage ofte foran skærmen. Det vil sige at min mobil ligger slukket. Hvis en ansat hos os melder sig syg kan det ikke være rigtigt at jeg skal rende og lede efter vedkommendes sygemelding på en sms - en e-mail eller lignende. Det vil være dårlig stil fra den ansatte.

Først opdager man at vedkommende ikkemøder til tiden -  så giver man vedkommende lidt tid for trafikken mv. kan have voldt problemer. Til sidst ringer man så for at høre hvor vedkommende bliver af. For så at finde ud af at de sendt en sms???? Som arbejdsgiver er man dårligt stillet hvis man ville have hentet en vikar ind....

Klovn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn...SMS/telefonisk.....hmmmm...jo!

Nu kommer jeg da i tvivl....men SMS`en var sendt til min kones telefon, og ikke til min, og jeg var hendes

arbejdsgiver.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hallo, hallo, kære venner..

Burde det ikke stå i en ansættelseskontrakt, hvorledes man korrekt melder sig syg og med hvilke telefonnumre indenfor en vis tidsperiode.

Hvis ikke, er der en stor fejl i jeres ansættelseskontrakter..

Husk, alt skal med og gerne sider der tager højde for og beskytter dig som arbejdsgiver, uden at beskytte en arbejdstager for meget..

mvh

 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Her er lidt du kan kigge på:

Helbredsoplysningsloven

§ 6 En lønmodtager skal inden ansættelsen af egen drift eller på spørgsmål derom fra arbejdsgiveren oplyse, om lønmodtageren er bekendt med at lide af en sygdom eller har symptomer på en sygdom, som vil have væsentlig betydning for lønmodtagerens arbejdsdygtighed ved det pågældende arbejde.

Funktionærloven

§ 5, stk. 1 Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre sit arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som lovligt forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets beståen har pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende sygdom.

Sygedagpengeloven

§ 23. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren bortfalder

1) hvis lønmodtageren har pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed,

2) hvis lønmodtageren har fortiet helbredsoplysninger, der har væsentlig betydning for ansættelsesforholdet, herunder for arbejdsgiverens mulighed for ved aftale at kunne opnå refusion for sygedagpenge til lønmodtageren, jf. kapitel 21,

3) under strejke eller lockout, eller

4) hvis lønmodtageren har pådraget sig sygdommen under tjeneste, som er omfattet af lov om erstatning til skadelidte værnepligtige m.fl. eller lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.

Ovenstående regler er af programmæssig karakter. Retsstilling må derfor udledes af sager, hvor der er sket en stillingstagen til arbejdsgiverens muligheder for, at træde ud af mellemværendet  (evt. urigtigtige forudsætninger for ansættelsen). 

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lanther......tidsrummet er overholdt.

Mit telefonnummer står på kontrakten, men ikke min kones.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Klovn...SMS/telefonisk.....hmmmm...jo!

Nu kommer jeg da i tvivl....men SMS`en var sendt til min kones telefon, og ikke til min, og jeg var hendes

arbejdsgiver.

Peter,

Det var dril! - stadigvæk mit synspunkt at man som ansat har ansvar for at sikre at ens arbejdsgiver så hurtigt som muligt blever gjort bekendt med at man er syg og ikke møder op.

Klovn

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)