Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg lave forretningsplan?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er snart færdig som multimediedesigner, men vil ikke primært beskæftige mig med dette, men læser herud over også til boligstylist.

Min umiddelbare plan er, at få et deltidsjob, når jeg er færdig med disse 2 uddannelser, og også starte min egen virksomhed på deltid, i min fritid.

Planen er derudover at læse til indretningskonsulent i min fritid.

Målet er at blive selvstændig indretningskonsulent og bruge det jeg har lært på multimediedesigner, til også at tilbyde simple hjemmesider for kunderne.

Spørgsmålet er så om jeg skal lave en forretningsplan allerede nu?

Spørgsmålet er også, om jeg skal vente med at gå selvstændig til jeg rent faktisk er indretningskonsulent, eller om jeg godt kan forsøge at drive en hobbyvirksomhed udover et deltidsarbejde og studiet til indretningskonsulent...?

Jeg er meget opsat på at få mit eget nemlig, men er det klogeste at vente?

Jeg ved jo ikke hvor meget det kræver at starte op selv, og hvor meget man plejer at skulle bruge af tid på sin virksomhed, som er deltids?

Gode råd savnes..

Takker fra Lone

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 21:26

Hej Lone

En forretningsplan er god til at bearbejde og tage stilling til de forhold der har betydning for en virksomheds lønsomhed, men den er allerbedst når man har et konkret projekt og det er måske lidt et overdrevet at lave den allerede nu.

Du kan jo lave hjemmesider, så prøv istedet at lave et lille eksperiment. Forestil dig at du skal sælge dine ydelser til nogen kunder. Skal det være billeder af en designerstol i et nøgent rum, eller før og nu billeder af et alm. hjem. Hvem er dine kunder og hvad får de hos dig som de ikke kan få hos andre? Dét er faktisk rigtigt svært at udtrykke, og ikke mindst at få andre til at forstå. Den øvelse vil også gøre dig klogere på en masse ting omkring formidling, især når du så smider linket ud til venner og bekendte og beder dem om feedback på din "firmahjemmeside".  Selvfølgelig vil de være venlige, men du vil sikkert høre fraser som "selv ville jeg ikke..., men det på side 5 ser smart ud.." og af det kan du så lære at du ikke fik solgt budskabet, selvom håndværket er iorden og slutresultatet godt. Facit er selvfølgelig "det er lige mig det der, hvor er det bare godt fundet på" for så har du med billeder og tekst forført kunden til at tro "at det er lige dem" selvom det jo er noget du har fundet på. Det er slet ikke så nemt endda.

Der er meget arbejde i at have en virksomhed, og det bliver næsten ikke mindre blot fordi det er et lille firma. Så er det bedre at have et fultidsjob som kan give en opsparing der kan give dit firma et god start når dine studier er overstået og du kan køre på med fuld kraft.

Til den tid skal du selvfølgelig vide meget mere om de ting der skal med i en forretningsplan, men jeg synes at der mens du studerer skal lidt ro på, og at du istedet øver dig lidt på at sælge dig selv og dine ydelser uden at det er blodig alvor. Måske skulle du overtale kæresten til at julegaven ikke skal være en ting, men måske et par konsulenttimer hos f.eks http://www.houseofsynergy.dk/ hvor du sammen med et andet kreativt menneske kan vende dine tanker omkring din fremtidige virksomheds muligheder.

/Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:55

Hej Lone!

En forretningsplan er en god ide.

Du kan også prøve at kontakte www.agenthuset.dk , som vi har et spændende samarbejde med.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 07:54

Hej Michael

Tak for dit fyldestgørende svar.

Ja, det er måske overkill at lave forretningsplan allerede nu.

Jeg bliver nok nød til at slå koldt vand i blodet...

Jeg vil kigge nærmere på det link du sendte.. :)

Takker for super feedback!

Hilsner Lone

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 07:56

Peter - Revisor:

Hej Lone!

En forretningsplan er en god ide.

Du kan også prøve at kontakte www.agenthuset.dk , som vi har et spændende samarbejde med.

Nå fik ikke svaret dig Peter...

Takker for linket, det vil jeg kigge nærmere på...

Hilsner Lone

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:45
Tilmeldt 7. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:46

Her en en anden vinkel på det at skrive en forretningsplan eller!

'Get Customers First and Then Write a Business Plan'  http://bit.ly/9nbzN5

Der er også andre glimrende business artikler om samme emne på siden ( www.connectture.com )

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 22:10

Jeg ville ikke holde mig tilbage. JEg ville starte med det samme. Det er nemt at komme i gang med en virksomhed og ganske gratis. Det er slet ikke så problematisk som folk går og siger. (det er selve driften og inberretning til skat der kan drille)

Gå i gang og føl dig frem på markedet. Det er netop disse år, inden du er færdiguddannet, som giver dig et indtryk af hvad du snart skal til at leve af. Når du så er færdigudlært, kan du bruge de teoretiske ting du har lært på skolen, samt den viden du har samlet ved at starte op før tid, til at skrive forretningsplan og det er netop nu du kan sætte dit præg på markedet. Da du ikke er færdig uddannet, kan du sætte prisen lidt ned, i forhold til dine konkurrenter, men stadigvæk give en mindst lige så god service. Hvis der er noget der spredes hurtigere end syfilis i PAradise Hotel, så er det en ny, billig virksomhed på markedet. Det er virkelig noget der virker.

Så på med vanten og kom igang. Husk som hovedregel at du kun har et standpunkt, til du tager et nyt. Lad dig ikke binde af forretningsplaner og alt andet geil. Konsentrer dig om det du er god til i starten og lad resten komme i takt med dine erfaringer. Bare et godt råd

Mvh
Steffen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:45

Hej

Forretningsplan (eller "Handlingsplan da jeg startede) er altid en god idé, og ja - Hellere før end siden, idet den giver mulighed for at klarlægge mange områder allerede inden en opstart.

Husk dog, at en forretningsplan bør være dynamisk, forstået på den måde, at den løbende redigeres, tilrettes og udvikles i takt med de erfaringer og den udvikling virksomheden tager.

Jeg har stadig min handlingsplan (snart 20 års jubilæum), som jeg jævnligt redigerer og tilretter. Jeg føler derfor stadig, at jeg er på forkant med i hvilken retning min virksomhed skal udvikle sig.

Hilsen og held og lykke

Tonny

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 11:11

Tonny Skov Pedersen:
Husk dog, at en forretningsplan bør være dynamisk, forstået på den måde, at den løbende redigeres, tilrettes og udvikles i takt med de erfaringer og den udvikling virksomheden tager.

Det var det jeg mente. Man skal ikke fastlægge sig efter en forretningsplan. Man skal tværtimod, som Tonny siger, hele tiden rette den til, tilføje nye ting osv. Man behøver ikke udfylde en hel forretningsplan inden man går igang. Men udfylde de ting man på givne tidspunkt ved.

MVh
Steffen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)