Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bygger man den her op??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Vi er 2 der gerne vil starte hver vores enkeltmandsejede virksomhed op og derefter arbejde sammen om en fællesvirksomhed. Virksomhedens idé er at vi gerne vil varetage nogle forretningsområder for forskellige foreninger.

Vi bor i 2 forskellige landsdele og jeg skal drive virksomhedens koncept i min landsdel, mens min samarbejdspartner selvfølgelig driver det i hans landsdel. Vi gør det sammen, fordi vi ser signifikante synergier ved at køre det på denne måde. Min samarbejdspartner har erfaring med lignende projekt, hvilket betyder at vi har en aftale om at mit firma skal betale licens til min samarbejdspartners firma for rådgivning, opstartshjælp, eksisterende materiale etc.

Omsætningen i projektet er nemt at fordele, da jeg hiver omsætningen i min landsdel og vice versa. Det skal måske lige siges at vores fælles projekt skal være primære indtægtskilde for begge virksomheder.

Mit spørgsmål til jer er så hvordan man bygger sådan en virksomhed op? Kan 2 enkeltmandsfirmaer godt drive en anden virksomhed sammen? Skal virksomheden i så fald registreres som Aps eller kan det være et joint venture. Vi er egentlig ikke interesserede i at drive det som Aps på grund af opstartskapitalen på 125k. Eller kan vi godt bare være 2 virksomheder som udbyder det samme koncept og så deler f.eks hjemmeside, økonomistyring osv.??

MVH

JV

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

2 enkeltmandsfirmaer kan i praksis godt drive en virksomhed sammen. Den fælles virksomhed får så status som et interessentskab ejet af jer som personer, og det kan være fint nok i en opstartsfase hvis I kan leve med den solidariske hæftelse. Når I så har optjent midler nok (eller kapitalkravet afskaffes) vil I kunne omdanne virksomhederne til selskaber hvis I ønsker det   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

2 enkeltmandsfirmaer kan i praksis godt drive en virksomhed sammen. Den fælles virksomhed får så status som et interessentskab ejet af jer som personer, og det kan være fint nok i en opstartsfase hvis I kan leve med den solidariske hæftelse. Når I så har optjent midler nok (eller kapitalkravet afskaffes) vil I kunne omdanne virksomhederne til selskaber hvis I ønsker det   

Til Skattekonsulenterne

Tak for besvarelsen.

Lige et lille tillægsspørgsmål - Kan man så uden videre flytte omsætningen fra interessentskabet over i ens egen virksomhed?

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden videre er så meget sagt. Du kan fakturere mellem virksomhederne men det kræver ihvertfald i teorien at der er ydet noget arbejde. Herudover vil du jo herved flytte indkomst fra en flerejet virksomhed til en virksomhed kun ejet af dig, og uanset hvor indkomsten ligger beskattes den hos dig (dog kun din andel hvad I/S'et angår). 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Skattekonsulenterne

Er det nemmere blot at drive 2 enkeltmandsejede virksomheder, som så kører det samme koncept i hver sin landsdel og så bare har et fornuftigt samarbejde omkring hjemmeside osv.

Mvh

JV

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er tilbøjelig til at sige at det hverken er nemmere eller mere kompliceret, for det er to forskellige ting.

Driver I to enkeltmandsvirksomheder ejer I hver jeres virksomhed.

Taler vi om et interessentskab ejer I hver  især en ideel andel på 50% af hver virksomhed.

Dvs. det er pærer og bananer.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)