Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julegave til mig selv

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:

Skattekonsulenterne:

Gaven må koste kr. 0. Man anerkender ikke at du giver en gave til dig selv uanset om det er et selskab eller en personlig virksomhed. Jo hvis virksomheden har flere ansatte udover mand og kone og det er et led i en generel personalepolitik at give personalet inkl. indehavere sådanne gaver. Ellers ikke

Hmm.. Den regel kender de ikke på Fyn. Her anerkender de gaver til alle i et ansættelsesforhold uanset antal og familieforhold. Jeg kan faktisk heller ikke finde noget på skrift om begrænsningen på SKAT´s hjemmeside. Kan det være en lokal afgørelse?

/Miriam

Nu gælder der ikke særlige regler på Fyn og jeg tvivler også på at man kan finde afgørelser hvor man positivt har godkendt sådanne julegaver. Noget andet er så om det er noget man gør noget ved ligningsmæssigt. Hvis man spørger om man må give julegaver til sig selv som eneste ansatte er svaret derfor nej. Spørger man derimod om Skat vil gøre noget ved det hvis man yder sådanne gaver til sig selv er svaret: Det er ikke sikkert.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:47

Først, Bent Zimmermann, jeg synes det er mægtig pænt af dig at du gider svare. Tak. Det er godt nok ikke et svar vi er glade for, men anyway.

Det med at man ikke kan give den eneste ansatte i ApS (en selv) en julegave, hvor står det egentlig (i lovgivningen eller hvor det nu er) og hvordan står det?

Det er jo ikke specielt fair hvis det er sådan; hvorfor skal almindelige ansatte have op til 700 kr skattefrit hvert år når vi ikke kan få det samme som selvstændige...Det kan godt være det lyder småligt (det er det vist også, lige til nogle tudekiks), men jeg synes ikke det er retfærdigt. Er det sådan en slags straf for at være selvstændig? :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:16

Jeg kan godt følge dine betragtninger og jeg vil da heller ikke afvise at man kan få det "godkendt "(dvs. at Skat ikke vil gøre noget ved det). Ligningsvejledningens anvisninger siger følgende:

"Gaver fra arbejdsgiveren behandles som almindelig personlig indkomst.

Årlige gaver i form af naturalier i anledning af jul eller nytår beskattes efter praksis normalt kun, hvis markedsværdien fra og med indkomståret 2008 overstiger 700kr. Kontanter og gavekort beskattes fuldt ud."

Hvis en hovedaktionær får sådanne gaver som et led i en generel personaleordning hvor hele personalet får er jeg ikke i tvivl om at man vil kunne få det godkendt men hvis det kun er aktionæren selv der får og de ansatte ikke får holder den ikke. Er man eneste ansatte kan man ikke hænge det op på en generel personalepolitik. Det skal holdes imod  at alt hvad der ikke vedrører selskabets drift og kan henføres til aktionærerne betragtes som maskeret udbytte. Derfor mener jeg den kan blive vanskelig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:01

Ingen mennesker ved alt, og det forventer vi aktive læsere her på Amino naturligvis heller ikke.

Men når man ser svar fra profiler med en faglig baggrund indenfor emnet – i dette tilfælde en revisor og en skattekonsulent – så er det ganske vanskeligt at se bort fra, at et svar må være noget nær 100% korrekt.

Det skaber ganske stor forvirring, når der er tråde som denne (og den er ikke enestående) hvor 2 fagmænd kommer med svar, der direkte er i strid med hinanden.

Alle os – ikke fagmænd – sidder tilbage som de store spørgsmålstegn. Hvem har ret?

I er begge store og aktive profiler her på Amino, og jeres indlæg/svar bliver læst (fulgt?) af rigtig mange.

Det ville klæde den af jer, som har taget fejl at melde dette klart ud.  Jeg vil næsten gå så vidt og sige, at det forpligter jeres faglige baggrund jer til!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:34

Skattekonsulenterne:
Hvis en hovedaktionær får sådanne gaver som et led i en generel personaleordning hvor hele personalet får er jeg ikke i tvivl om at man vil kunne få det godkendt men hvis det kun er aktionæren selv der får og de ansatte ikke får holder den ikke. Er man eneste ansatte kan man ikke hænge det op på en generel personalepolitik. Det skal holdes imod  at alt hvad der ikke vedrører selskabets drift og kan henføres til aktionærerne betragtes som maskeret udbytte. Derfor mener jeg den kan blive vanskelig.

Fru Espresso,

Bents seneste ord i denne tråd er det tætteste som du kommer et teoretisk rigtigt svar. Bents synspunkt understøttes af en række afgørelser i de sidste par år om gaver givet fra selskaber kontrolleret af en hovedaktionær.  Der er der netop lagt vægt på at udgiften ikke vedrører selskabet drift og derfor er blevet betragtet som maskeret udbytte.

Et er teori og noget andet er den ligningspraksis som SKAT praktiserer. Opdagelsesrisikoen ved at give sig selv en julegave over firmaet er ganske lille. Dels skal selskabet udtages til kontrol og dels skal beløbet være så væsentligt før SKAT "gider" gøre noget ved det. Derfor vil du opleve at nogle kan give sig selv julegave år efter år uden at SKAT siger noget til det.

Personligt synes det det er rart at SKAT har muligheden for at anlægge et væsentlighedskriterium ind når de ligner et selskab.

Henrik

Tilmeldt 25. Apr 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:41

Jeg er meget enig i det Espresso skriver-

Jeg er desværre ikke blevet klogere af de ekstra svar der kommet men sætter meget pris på debatten.
Omkring den generelle personalepolitik har jeg svært ved at se at det skal gøre nogen forskel om man er den eneste ansatte eller eksempelvis har 1 ekstra ansat. Udfra denne betragtning vil man i det ene tilfælde godt kunne forsvare at trække julegaven fra til sig selv mens man i det andet ikke vil kunne. Man ejer i begge tilfælde stadig 100 % af selskabet, så for mig virker det helt ulogisk at dette skulle være et argument imod at trække udgiften fra.

Enten kan ejeren der selv er ansat trække julegave til sig selv fra eller også kan han ikke. Det kan umuligt være afhængig af om der er andre ansatte.
Det væsentlige her er at hvis der er andre ansatte skal de selvfølgelig også have julegaver så ejeren ikke kun begunstiger sig selv :).

Jeg har brugt en del tid på at søge imformation omkring emnet men kan ikke finde noget konkret at forholde mig til. Derfor med mindre der dukker ny information om må det være op til en vurdering. Og som altid når der er flere modstridende synspunkter omkring sagen så vælger jeg den fortolkning der er mest fordelagtig for mit vedkommende. Så må man tage balladen under en audit og betale den enorme sum tilbage.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:48

Hr. Henrik!

Dejligt med 3 fagfolk på 700 kr.'s spørgsmålet. Men så har vi, i det mindste, opnået en 2-1 situation Geeked

Jeg er meget enig med dig i, at der er forskel på det lovgivningsmæssige og det SKAT tolererer og gider bruge ressourcer på. Og gudskelov for det.

Men trods dette - så er jeg nogengange så naiv, at jeg vælger at tage et svar fra en prof. fagmand, som værende det lovgivningsmæssige korrekte svar - og ikke SKAT's gråzoner.

Jeg ved godt, at svar og debatter på Amino skal følges med sund fornuftig - og mere skal bruges som rettesnor til videre undersøgelser. Men er jeg helt forkert på den, når jeg har en forventning om, at svar fra prof. fagfolk er bedre dokumenteret end svar fra andre dødelige - som mig selv.....

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:04

Tasara:

Og som altid når der er flere modstridende synspunkter omkring sagen så vælger jeg den fortolkning der er mest fordelagtig for mit vedkommende. Så må man tage balladen under en audit og betale den enorme sum tilbage.

God idé Idea - og måske skulle man klippe svaret ud og hæfte på bilaget. Så kan man altid forklare overfor SKAT, hvorfor man har gjort, som man har....

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:07

Espresso:

Tasara:

Og som altid når der er flere modstridende synspunkter omkring sagen så vælger jeg den fortolkning der er mest fordelagtig for mit vedkommende. Så må man tage balladen under en audit og betale den enorme sum tilbage.

God idé Idea - og måske skulle man klippe svaret ud og hæfte på bilaget. Så kan man altid forklare overfor SKAT, hvorfor man har gjort, som man har....

PS. Det var altså kun for sjov....

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Espresso:
Men er jeg helt forkert på den, når jeg har en forventning om, at svar fra prof. fagfolk er bedre dokumenteret end svar fra andre dødelige

SKAT er desværre ikke en eksakt videnskab. Det er et fagområde som hele tiden udvikler sig på baggrund af love, domme og praksis mv - nogle gange  i takt med tiden og nogle gange uden kontakt med den virkelige verden. Hvor går grænsen for hvad der skal dokumenteres og hvordan. Det er jo basalt set nogle få principper fra statsskatteloven der danner praksis for vad der skal beskattes og ikke skal beskattes. På disse få paragraffer er der udviklet sig et regelsæt, der i høj grad berettiger skattekonsulenter mv.

Jeg hverken kan eller skal tale på Peters eller Bents vegne. Fagligt- og teoretisk -  er jeg på linie med Bent i spørgsmålet. Omvendt vil det ikke overraske mig at Peter kan nævne rigtig mange sager, hvor hans klienter har givet gaver til sig selv eller hvor SKAT ikke har gjort indsigelser. Husk på at spørgsmålet om julegaver reelt kun er et problem, hvor der ikke er tale om flere ansatte. Hvis SKAT skulle lave en korrigering på en julegave til 700 kr. vil skatteværdien af dette kun være et par hundrede kr. - men for medarbejderen i SKAT vil det være forbundet med arbejde at lave en begrundelse, klagevejledning mv. Alt sammen noget som ikke står mål med indsatsen.

Så noget firkantet - Bent har teoretisk ret  og Peter har sansynligvis i overvejende grad ret i, at der ikke sker noget fra SKAT's side.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)