Hej aminoer. Jeg har et spørgsmål ang. firmatelefon.
Altså således det ikke er fritelefon, men at man bare køre det den vej henover? |
Hmm...hvori skulle fidusen så ligge her?
Hej aminoer. Jeg har et spørgsmål ang. firmatelefon.
Altså således det ikke er fritelefon, men at man bare køre det den vej henover? |
23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO.
Hmm...hvori skulle fidusen så ligge her? |
Jeg forstår godt Peters spørgsmål men fidusen er at man skal lave det som en bruttolønsordning. Dvs. at medarbejderen får fri telefon fra arbejdsgiveren, mod at acceptere en lønnedgang (eller fravælge en mulig lønstigning). Har medarbejderen et forbrug på 12.000 kr. årligt går denne 12.000 kr. ned i løn. Det koster medarbejderen ca. 4.800 kr. efter skat hvis denne er oppe i topskatteniveau, men medarbejderen sparer udgiften på de 12.000 kr. og har derved en nettobesparelse på 7.200 kr. Medarbejderen skal så betale skat af fri telefon (3.000 kr.). Men pas på. Har man flere medarbejdere er det noget som griber om sig og man risikerer at det drukner i administration. Lønnedgangen skal også være mere eller mindre permanent og man må ikke lave bestemmelser som pålægger medarbejderen en hæftelse i tilfælde af ansættelsens ophør eller lignende. Arbejdsgiver skal have risikoen. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann