Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringsloven §6 stk.1

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens,

 



Jeg vil bare lige høre om alle jer andre er enige med mig i, at markedsføringsloven §6 stk.1 er for grov? Hvis du ikke skulle kende den, så siger den:





 

 

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afslutning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.






 

 

Dette betyder, at hvis du som sælger ringer til en tilfældig potentiel kunde, så er det faktisk lovligt, medmindre den pågældende tidligere har frabedt sig dette. Derimod hvis du skriver til ham uopfordret (i stedet for at ringe), så er det spam og straffes med 100 kr. bøde pr. email  (med minimum på 10000 kr.). Det vil altså sige, at hvis du finder det mere respektfuldt at skrive, så den pågældende kan læse henvendelsen når han har tid og kan slette den hvis han er uinteresseret, så er det ulovligt i henhold til markedsføringsloven §6 stk.1, men hvis du i stedet afbryder hans arbejde ved at ringe til ham og potentielt spilde hans tid, så er det fuldt ud lovligt!


 

Er det kun mig der finder dette ret dumt?


 

Selvfølgelig skal loven være der, men den burde måske specificeres en hel del så den faktisk rammer dem der udsender spam og ikke bare dem der foretrækker skriftlig kontakt fremfor telefonisk, for derved at skåne kunden for unødig tidsspild!



 

Jeg kan ærligt indrømme, at vi tidligere flere gange har brudt denne lov, da vi til tider laver små stikprøver af forskellige websiders sikkerhed, ved at indsætte uskadelig kode som giver et hint om sikkerheden på siden. Hvis der er sikkerhedsproblemer på siden, så kontakter vi efterfølgende virksomheden og tilbyder at lave en grundlæggende sikkerhedsanalyse gratis for at kortlægge det præcise omfang af sikkerhedshuller. Da den grundlæggende sikkerhedsanalyse ikke tager alle aspekter med (da det ville være alt for omfattende), så tilbyder vi også at lave en dybdegående sikkerhedsanalyse, som tager nogle dage og koster lidt penge.

En sådan henvendelse, også selvom den er begrundet, er ifølge Markedsføringsloven §6 stk. 1 defineret som spam! Til trods for at den hovedtilbudte ydelse egentlig er gratis! Jeg har dog spurgt vores advokat og han fortæller mig så, at godt nok er det ulovligt, men hvis en kunde reelt skulle blive sur over det og stævne os, så vil vi have mange formildene omstændigheder, så vi vil i sidste ende ikke rigtig komme til at betale noget i bøde.. specielt fordi vi laver hver henvendelse unik, det er altså masseafsendelse af e-mails, men individuelle henvendelser. Desuden henvender vi os normalt kun 1 gang hvis der intet svar kommer...



 

 

Men hvad synes I? Burde markedsføringsloven §6 stk. 1 specificeres? Er den fin som den er? Burde den være ligesom stk. 3 (den der omhandler telefonisk kontakt), at man kan frabede sig henvendelserne i et register? Eller måske noget helt andet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:03:45 AM Forfatter:Michael Mortensen

Dette betyder, at hvis du som sælger ringer til en tilfældig potentiel kunde, så er det faktisk lovligt, medmindre den pågældende tidligere har frabedt sig dette.



[...]

Men hvad synes I? Burde markedsføringsloven §6 stk. 1 specificeres? Er den fin som den er? Burde den være ligesom stk. 3 (den der omhandler telefonisk kontakt), at man kan frabede sig henvendelserne i et register? Eller måske noget helt andet?



 

Jeg er ikke helt enig i den fortolkning. Umiddelbart vil jeg mene at det er ulovligt at ringe uopfordret i samme omfang som det er ulovlig at sende en mail-uopfordret.

Som du selv skriver, er der ikke et problem i at sende unikke henvendelser per mail, så jeg mener den er fin som den er.

 

Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :






Jeg er ikke helt enig i den fortolkning. Umiddelbart vil jeg mene at det er ulovligt at ringe uopfordret i samme omfang som det er ulovlig at sende en mail-uopfordret.

Som du selv skriver, er der ikke et problem i at sende unikke henvendelser per mail, så jeg mener den er fin som den er.










 



Ifølge vores advokat, så er henvendelserne, til trods for de er unikke, faktisk ikke lovlige .. og telefonisk kontakt omfattes jo af stk. 3 (se www.retsinfo.dk) så så vidt jeg ved er det faktisk ikke ulovligt at ringe til en potentiel kunde, også selvom han ikke har anmodet om et opkald!


Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg husker er markedsføringsloven primært tiltænkt b2c - og der mener jeg bestemt ikke den er for grov - den er faktisk helt i top, og beskytter forbrugernes ønsker.

Du kan jo købe udtræk fra alverdens steder til b2b - bare tænkpå hvad der skete da du fik dit CVR nummer - det VÆLTEDE ind fra alle sider.
Så mener faktisk ikke at markedsføringsloven gælder på b2b i den henseende. Men det er der jo nok nogle jurakyndige der kan svare på.

Du må selvfølgelig ikke tilmelde nogen faste gentagne mailinglister mm, uden at de har været i kontakt med din virksomhed - men det er jo heller ikke i kategorien opsøgende salg.

Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:26:24 AM Forfatter: netMedia.dk Så vidt jeg husker er markedsføringsloven primært tiltænkt b2c - og der mener jeg bestemt ikke den er for grov - den er faktisk helt i top, og beskytter forbrugernes ønsker.

Du kan jo købe udtræk fra alverdens steder til b2b - bare tænkpå hvad der skete da du fik dit CVR nummer - det VÆLTEDE ind fra alle sider.
Så mener faktisk ikke at markedsføringsloven gælder på b2b i den henseende. Men det er der jo nok nogle jurakyndige der kan svare på.

Du må selvfølgelig ikke tilmelde nogen faste gentagne mailinglister mm, uden at de har været i kontakt med din virksomhed - men det er jo heller ikke i kategorien opsøgende salg.


 

Hmm.. Måske har du ret, det tror jeg faktisk ikke jeg fik spurgt ham om, jeg må hellere lige få fat i advokaten igen! Jeg tror ikke jeg fik sagt det var b2b.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:12:08 AM Forfatter: Tommy

Jeg er ikke helt enig i den fortolkning. Umiddelbart vil jeg mene at det er ulovligt at ringe uopfordret i samme omfang som det er ulovlig at sende en mail-uopfordret.



Som du selv skriver, er der ikke et problem i at sende unikke henvendelser per mail, så jeg mener den er fin som den er.








Hej Michael.. går ud fra det er b2b du sælger :) Når det er b2b salg må man ringe uopfordret ligeså tosset man vil - og hvis det ikke skulle passe så overtrædes loven af rigtig mange mennesker hver dag :) Tror det er et levn fra gamle dage, hvor man jo var 100% afhængig af telefonen som et salgsværktøj.

Er egentlig ikke enig i dig med at §3 er fjollet. Det er self lidt ireterende, at man ikke kan sende én enkelt mail, men hvor går grænsen? Som jeg ser det så sørger §3 for at man ikke på en billig måde kan henvende sig uopfordret til en helt masse mennesker - og det synes jeg egentlig er en god bagtanke. Laver man det om, er jeg overbevist om, at det hurtigt tager overhånd og vi derfor vil modtage alt for mange uopfordrede tilbud pr. mail.

I dit tilfælde kan jeg ikke se, hvorfor du ligeså godt kunne ringe til den pågældende virksomhed. Hvis du er bare nogenlunde til at snakke i telefon, er jeg sikker på, at din konvertering vil stige

EDIT: Sad og skrev, da du bekræftedet, at vi snakker b2bSalg

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:26:24 AM Forfatter: netMedia.dk Så vidt jeg husker er markedsføringsloven primært tiltænkt b2c - og der mener jeg bestemt ikke den er for grov - den er faktisk helt i top, og beskytter forbrugernes ønsker.

Du kan jo købe udtræk fra alverdens steder til b2b - bare tænkpå hvad der skete da du fik dit CVR nummer - det VÆLTEDE ind fra alle sider.
Så mener faktisk ikke at markedsføringsloven gælder på b2b i den henseende. Men det er der jo nok nogle jurakyndige der kan svare på.

Du må selvfølgelig ikke tilmelde nogen faste gentagne mailinglister mm, uden at de har været i kontakt med din virksomhed - men det er jo heller ikke i kategorien opsøgende salg.



Er ikke sikker, men er det ikke dørsalgsloven der regulerer uopfordrede henvendelser på b2c markedet? Er som sagt ikke helt sikker :)
Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:39:49 AM
Forfatter: Casper Sigaard

Er ikke sikker, men er det ikke dørsalgsloven der regulerer uopfordrede henvendelser på b2c markedet? Er som sagt ikke helt sikker :)


Jo dørsalgsloven, hvis det er personlig eller telefonisk henvendelse B2C. Hvis det er elektronisk som fx e-mail, SMS, mms mm er det markedsføringsloven.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:43:42 AM Forfatter: netMedia.dk
Dato: 5/10/2006 10:39:49 AM Forfatter: Casper Sigaard

Er ikke sikker, men er det ikke dørsalgsloven der regulerer uopfordrede henvendelser på b2c markedet? Er som sagt ikke helt sikker :)


Jo dørsalgsloven, hvis det er personlig eller telefonisk henvendelse B2C. Hvis det er elektronisk som fx e-mail, SMS, mms mm er det markedsføringsloven.


Jamen så har jeg også lært lidt i dag

Kan se jeg konsekvent skrev den forkerte § i mit tidligere indlæg.... ikke smart
Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/10/2006 10:37:10 AM Forfatter: Casper Sigaard
Dato: 5/10/2006 10:12:08 AM Forfatter: Tommy

Jeg er ikke helt enig i den fortolkning. Umiddelbart vil jeg mene at det er ulovligt at ringe uopfordret i samme omfang som det er ulovlig at sende en mail-uopfordret.



Som du selv skriver, er der ikke et problem i at sende unikke henvendelser per mail, så jeg mener den er fin som den er.








Hej Michael.. går ud fra det er b2b du sælger :) Når det er b2b salg må man ringe uopfordret ligeså tosset man vil - og hvis det ikke skulle passe så overtrædes loven af rigtig mange mennesker hver dag :) Tror det er et levn fra gamle dage, hvor man jo var 100% afhængig af telefonen som et salgsværktøj.

Er egentlig ikke enig i dig med at §3 er fjollet. Det er self lidt ireterende, at man ikke kan sende én enkelt mail, men hvor går grænsen? Som jeg ser det så sørger §3 for at man ikke på en billig måde kan henvende sig uopfordret til en helt masse mennesker - og det synes jeg egentlig er en god bagtanke. Laver man det om, er jeg overbevist om, at det hurtigt tager overhånd og vi derfor vil modtage alt for mange uopfordrede tilbud pr. mail.

I dit tilfælde kan jeg ikke se, hvorfor du ligeså godt kunne ringe til den pågældende virksomhed. Hvis du er bare nogenlunde til at snakke i telefon, er jeg sikker på, at din konvertering vil stige

EDIT: Sad og skrev, da du bekræftedet, at vi snakker b2bSalg

 

Ja, det kan selvfølgelig tage overhånd hvis en masse virksomheden begynder at sende uopfordrede tilbud ud. Men jeg synes nu stadig loven burde specificeres en smule, så formålet med loven skinner klart igennem.

Ang. os, så vælger vi ikke at ringe af flere grunde: 1. Vi har fået god respons for at skrive i stedet for at ringe (specielt af Amitech Danmark A/S), 2. Vores henvendelser retter sig udelukkende til de tekniske ledere ansvarlige for sikkerheden, disse har vi sjællendt andet end en e-mail på, intet navn, så det kræver at en mulig receptionist ved hvem der er ansvarlig for sikkerheden.

 

Men da jeg faktisk tror du kunne have ret i at vores konvertering ville stige, så vil vi tage en test på det. I øjeblikket laver vi skriftlige henvendelser, men inden længe tror jeg vi skal prøve at tage et par uger hvor vi ringer i stedet, så må vi se om det giver mere eller mindre!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)