Hej folkens, Jeg vil bare lige høre om alle jer andre er enige med mig i, at markedsføringsloven §6 stk.1 er for grov? Hvis du ikke skulle kende den, så siger den: En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afslutning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. Dette betyder, at hvis du som sælger ringer til en tilfældig potentiel kunde, så er det faktisk lovligt, medmindre den pågældende tidligere har frabedt sig dette. Derimod hvis du skriver til ham uopfordret (i stedet for at ringe), så er det spam og straffes med 100 kr. bøde pr. email (med minimum på 10000 kr.). Det vil altså sige, at hvis du finder det mere respektfuldt at skrive, så den pågældende kan læse henvendelsen når han har tid og kan slette den hvis han er uinteresseret, så er det ulovligt i henhold til markedsføringsloven §6 stk.1, men hvis du i stedet afbryder hans arbejde ved at ringe til ham og potentielt spilde hans tid, så er det fuldt ud lovligt! Er det kun mig der finder dette ret dumt? Selvfølgelig skal loven være der, men den burde måske specificeres en hel del så den faktisk rammer dem der udsender spam og ikke bare dem der foretrækker skriftlig kontakt fremfor telefonisk, for derved at skåne kunden for unødig tidsspild! Jeg kan ærligt indrømme, at vi tidligere flere gange har brudt denne lov, da vi til tider laver små stikprøver af forskellige websiders sikkerhed, ved at indsætte uskadelig kode som giver et hint om sikkerheden på siden. Hvis der er sikkerhedsproblemer på siden, så kontakter vi efterfølgende virksomheden og tilbyder at lave en grundlæggende sikkerhedsanalyse gratis for at kortlægge det præcise omfang af sikkerhedshuller. Da den grundlæggende sikkerhedsanalyse ikke tager alle aspekter med (da det ville være alt for omfattende), så tilbyder vi også at lave en dybdegående sikkerhedsanalyse, som tager nogle dage og koster lidt penge. En sådan henvendelse, også selvom den er begrundet, er ifølge Markedsføringsloven §6 stk. 1 defineret som spam! Til trods for at den hovedtilbudte ydelse egentlig er gratis! Jeg har dog spurgt vores advokat og han fortæller mig så, at godt nok er det ulovligt, men hvis en kunde reelt skulle blive sur over det og stævne os, så vil vi have mange formildene omstændigheder, så vi vil i sidste ende ikke rigtig komme til at betale noget i bøde.. specielt fordi vi laver hver henvendelse unik, det er altså masseafsendelse af e-mails, men individuelle henvendelser. Desuden henvender vi os normalt kun 1 gang hvis der intet svar kommer... Men hvad synes I? Burde markedsføringsloven §6 stk. 1 specificeres? Er den fin som den er? Burde den være ligesom stk. 3 (den der omhandler telefonisk kontakt), at man kan frabede sig henvendelserne i et register? Eller måske noget helt andet? |
Dato: 5/10/2006 10:03:45 AM Forfatter:Michael MortensenDette betyder, at hvis du som sælger ringer til en tilfældig potentiel kunde, så er det faktisk lovligt, medmindre den pågældende tidligere har frabedt sig dette.[...]Men hvad synes I? Burde markedsføringsloven §6 stk. 1 specificeres? Er den fin som den er? Burde den være ligesom stk. 3 (den der omhandler telefonisk kontakt), at man kan frabede sig henvendelserne i et register? Eller måske noget helt andet?Jeg er ikke helt enig i den fortolkning. Umiddelbart vil jeg mene at det er ulovligt at ringe uopfordret i samme omfang som det er ulovlig at sende en mail-uopfordret.Som du selv skriver, er der ikke et problem i at sende unikke henvendelser per mail, så jeg mener den er fin som den er.