Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til server/net til et community

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Klarup
Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan Amino,

Jeg er igang med udviklingen af et community/socialt media (som det så flot hedder nu til dags), og vil gerne hører jer lidt til råds ang. hosting og krav til valg af server.

Mig job er at udvikle en forbedret version af en nuværende site. På den gamle version findes der ca. 200.000 brugere og mellem 3-5 GB billeder. På det nye site, vil der være knap så mange brugere (i starten), da nogle lande vil blive frasorteret. Derimod vil der komme mere vægt på billeder, der vil være en del "live" aktivitet på sitet - altså en del (overflødige) requests til serveren.

Systemet er bygget op i PHP og MySQL, bruger GDlib til billede-manipulation og Gettext til sprogstyrring <-- dette kan der ikke laves om på nu!

Med overstående specifikationer, hvad er jeres forslag til valg af server/hosting? Pt. kører systemet på en dedikeret server hos Gigahost, fungerer udemærket, men hvordan det vil fungerer når der (forhåbentligt) kommer gang i aktiviteten fra over 100.000 brugere er jeg lidt i tvivl om...

- Sig endelig til hvis der skal bruges flere informationer for at svare.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt efter databases konsistens, vil et godt bud være en central databaseserver samt en storageserver og så en flok frontendmaskiner der deler storage og databaseserver, på længere sigt vil et mysql cluster nok være et hit, alt efter hvordan belastningen bliver større.

Jeg har selv tilsvarende setups i drift for et par kunder, og det fungerer ganske fornuftigt med en god performance.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Klarup
Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

I morgen modtager vi et export af de nuværende data. Når de er eksporteret kan jeg måske komme med nogle tal som kan sige lidt mere.

Men hvis jeg forstår dig korrekt (er ikke så teknisk på hardware delen), så foreslår du:

1 central database og flere maskiner til loadbalance af billeder m.m. - på sigt måske flere maskiner til databaser?

Vil det måske være nok med følgende setup:

1 central database server

1 maskine til kode og eksekvering

1 maskine til billeder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Min umiddelbare tanke gik på et setup med:

1 Databaseserver, forbundet til de andre maskiner via et bagvedliggende lokalt netværk.

1 Storageserver til at håndtere alle filer (pånær database)

x Frontendservere, der snakker med databaseserveren og storageserveren via det lokale netværk, og håndterer brugernes forespørgsler på det eksterne netværk (internettet)

 

Alt efter hvor mange samtidige brugere og hvor "hårde" de er ved siden, så kan det ske at der skal skaleres op med et større antal frontendservere, og evt et MySQL cluster, men mit gæt er et du kan starte med et mindre antal frontendmaskiner, om end det er svært at spå om sådan en løsning når jeg ikke kender detajlerne Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville måske overveje Postgresql istedet for Mysql (det er relativt nemt at migrere FRA Mysql TIL postgres da alle mysql features også er i Postgresql men ikke omvendt).

Postgres er bedre til tunge opgaver end Mysql og er nemmere at scallere. Jeg vil også mene at du skal have lavet lidt tests før du begynder at købe maskiner hjem. Sæt evt. et testscenarie op og kod et script der belaster siden. Observer hvor der sker mest og overvej om du evt. kan spare en maskine væk og lægge billederne på enten databasen eller front-maskinen afh. hvor der sker mest load.

Men det afhænger selvfølgelig også af budget og ambitioner, hvis du forstiller dig at i får hundredetusinder af kunder kan du ligeså godt dele det op med det samme, så er det så småt spildt arbejde at optimere på den måde.

Fra København
Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 251
Fra  Netsite A/S - Domæne & Webhotel Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor mange brugere har du "online" i peak-perioderne, og mange hits er der i løbet af et døgn?

Har du kigget på, hvor flaskehalsen er i dit nuværende system?

Hvis fundamentet er lavet ordenligt, så kan du nå meget langt med blot en enkelt server eller VPS. Umiddelbart vil jeg mene, at flere servere blot vil gør løsningen mere skrøbelig.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor mange samtidige brugere har du MAX?

Er selve designet Cashed eller lever den de fulde forespørgsler hver gang?

Hvad kørte i på før af server og hvad var CPU load der?

Når du selv surfer rundt på siden idag, oplever du så hastighedsproblemer?

Hvor kommer jeres kunder primært fra? EU? US? Asien?

Jeg ved ikke hvad jeres budget er, så det er svært at sige hvad er optimalt for jer. Har lavet et par Cluster opsætninger med loadbalancing og det håndtere over 400.000 dagligt besøgende til blogs og forums.

Fra Klarup
Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow der kommer mange spørgsmål ... hvilket jo kun er godt nok. Jeg kan dog ikke svare på dem alle, men har nu noget at gå videre med, til dem som administrerer den nuværende løsning - tak for det.

Jeg har ligeledes været i kontakt med rackspace.dk som ville kunne lave et skalerbart setup til omkring 2500-3000 kr. pr. mdr. - Er der nogen der har nogle erfaringer med dem, og/eller en kommentar til det prisleje?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville cirka ligge i samme prisklasse hos os. Dog ville jeg oven i det anbefale dig en ordentlig vedligeholdelses og/eller support aftale, med mindre du selv har folk der vil vedligeholde serverne.

Jeg har hørt en del skidt om rackspace, af andre muligheder er det Sune herinde fra som kører Activewebs ham har jeg kun selv én dårlig erfaring med, har ikke hørt andre. Anders som kører Acenet er også rigtig dygtig har dog aldrig talt med nogen af hans kunder så kan ikke udtale mig om kvaliteten af det han laver men jeg ved han er dygtig.

Derudover skal du nok være opmærksom på at vælge nogen der har erfaring med drfit at store løsninger, da der er væsentligt forskel på at sætte en shared eller dedicated løsning op til at lave det setup du forespørger her.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Rackspace er fine nok, men de levere kun pladsen til dig og du må ikke forvente dig nogen form for service. Det er meterbare de lever af, ikke support.

Jeg vil som Mikkel korrekt siger, anbefale dig et sted hvor der også følger support med. Det som Mikkel linker til i sin signatur ser meget fornuftigt ud, både mht til pris og support

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)