Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af 1. kvartals moms [SummaSummarum]

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Så er jeg kommet forbi 1. kvartal levende med et momsregnskab som ser fornuftigt ud :) (og stemmer :D)

Hvordan får jeg det nu bogført, i Summa Summarum? - guide ønskes fra start til slut!

(jeg har modtaget penge)
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 19:41

Hej igen,

jeg har bogen fra LIBRIS om SummaSummarum hvori der står.

"Den udgående moms skal debiteres konto for udgående moms, 66100, og krediteres momsafregningskontoen, 66900."
"Den indgående moms skal krediteres konto for indgående moms, 66200, og debiteres momsafregningskontoen, 66900."
"Hvis SummaSummarum skriver, at afgiftsbeløbet er negativt, betyder det, at du skal have penge tilbage. Ellers skal du betale"

er læst og halv-forstået sådan rent regnskabsmæssigt. MEN hvordan bogfører jeg dette i selve programmet? Hvor skal der trykkes, hvor skal der skrives etc? Håber virkelig jeg kan få hjælp her :)
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 00:28

Hej alle..

Ingen herinde som vil bruge bare 5 min? :'') Ville blive så glad :)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:03

Hej Christoffer

Du kommer nok til at vænne dig til tanken om at finde en real life bogholder, som du har en aftale med til hotlinespørgsmål, regnskabsundervisning osv.  Det behøver ikke at blive så dyrt endda. "Vi kan ikke blive ved med at mødes på denne måde". Spørg i dit nærmiljø, hvem der bruger hvem...

Du kan vælge at gøre, som Britt Malka foreslår i sin bog. Linjerne skal tastes i kassekladden, og du skal herudover bogføre momsen, når du får pengene. I kredit på 66900 (og med din bankkonto som modpost). Også i kassekladden. Datoerne er vigtige - meget vigtige - de første posteringer skal være præcist pr. 31/3 og indbetalingen skal registreres på den faktiske indbetalingsdato i banken.

Du kan også vælge alene at bogføre momsen, når du får pengene. I kredit på 66900 (og med din bankkonto som modpost). Det har den fordel, at du kan bruge din kontoplan i forbindelse med årlig momsafstemning. Ulempen er, at der kan gå rod i det, hvis du bogfører noget i 1. kvartal nu.

:-) Anette

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 11:41

Hej Anette,

endnu engang tak for hjælpen. ser det her rigtigt ud? http://www.ripnroll.dk/moms.JPG

Ved ikke hvorfor, men vil hellere lære det selv istedet for at få det lavet. Omsætningen er ikke til en revisor som skal lave det endnu desværre.. Så er det godt med et survivor gen, som søger information udefra :)
Men kan ikke undgå hjælp til bogføring når jeg får de varer hjem som vi talte om - der er vel mange ting at tage højde for :)

Men hvad synes du om "billedet"? så er der vel kun tilbage af debitere momsafregning med de penge jeg har modtaget fra SKAT?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:50

Hej Christoffer

Jeg synes, at det er den helt rigtige beslutning at lave regnskabet selv i din situation. Jeg mener, at man bliver bedre til at drive virksomhed, hvis man har forstået det grundlæggende omkring regnskabet.

Men i processen er der måske flere ting, der skal læres, og der kommer jo også et årsregnskab på et tidspunkt. Så det er bare for at foregribe begivenhedernes gang, at jeg foreslår dig at finde en bogholder - ikke til at lave det for dig. Men et er jo ikke sikkert, at Aminobrugerne altid har tid til at svare, når du har hjælp behov....

For mit vedkommende ligger der f.eks. en grænse: Vi har mange sager at afslutte inden momsafregningen, og det hele skal være lukket i god tid. Så: Over and out....

:-)

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 11:54

hej igen :)

Har du ret i, men nu nårjeg kommer ind hos dig for at få hjælp til bogføring af de andre ting her mht. import af varer, told m.m.
Kan vi så ikke kigge resten igennem og finpudse de metoder jeg bruger - med henblik på hjælp til årsregnskab når året er færdigt? Bare så det hele ikke er en stor mudderpøl når der skal afsluttes?

MEN.. billedet? ser det rigtigt ud?
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 01:24
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 20:27
Ingen med et lille nik eller rysten på hovedet?
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:25
Hej Christoffer!

Dit billede er ikke rigtigt!!

Indgående penge skal ALTID debiteres på kasse-/bank-/girokonto

og modposten er kredit på en "anden" konto.

HUSK DET NU!!

Så kan du altid tænke dig til resten.

Ellers må du nok igang med lærebogen igen, men som det ser ud for mig lige nu,  kan du ikke gøre noget bedre end at søge sagkyndig bistand, som Annette foreslår.

Det behøver ikke at blive så dyrt.

Mange hilsener

Kren

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)