jeg har bogen fra LIBRIS om SummaSummarum hvori der står.
"Den udgående moms skal debiteres konto for udgående moms, 66100, og krediteres momsafregningskontoen, 66900."
"Den indgående moms skal krediteres konto for indgående moms, 66200, og debiteres momsafregningskontoen, 66900."
"Hvis SummaSummarum skriver, at afgiftsbeløbet er negativt, betyder det, at du skal have penge tilbage. Ellers skal du betale"
er læst og halv-forstået sådan rent regnskabsmæssigt. MEN hvordan bogfører jeg dette i selve programmet? Hvor skal der trykkes, hvor skal der skrives etc? Håber virkelig jeg kan få hjælp her :)
Du kommer nok til at vænne dig til tanken om at finde en real life bogholder, som du har en aftale med til hotlinespørgsmål, regnskabsundervisning osv. Det behøver ikke at blive så dyrt endda. "Vi kan ikke blive ved med at mødes på denne måde". Spørg i dit nærmiljø, hvem der bruger hvem...
Du kan vælge at gøre, som Britt Malka foreslår i sin bog. Linjerne skal tastes i kassekladden, og du skal herudover bogføre momsen, når du får pengene. I kredit på 66900 (og med din bankkonto som modpost). Også i kassekladden. Datoerne er vigtige - meget vigtige - de første posteringer skal være præcist pr. 31/3 og indbetalingen skal registreres på den faktiske indbetalingsdato i banken.
Du kan også vælge alene at bogføre momsen, når du får pengene. I kredit på 66900 (og med din bankkonto som modpost). Det har den fordel, at du kan bruge din kontoplan i forbindelse med årlig momsafstemning. Ulempen er, at der kan gå rod i det, hvis du bogfører noget i 1. kvartal nu.
Ved ikke hvorfor, men vil hellere lære det selv istedet for at få det lavet. Omsætningen er ikke til en revisor som skal lave det endnu desværre.. Så er det godt med et survivor gen, som søger information udefra :)
Men kan ikke undgå hjælp til bogføring når jeg får de varer hjem som vi talte om - der er vel mange ting at tage højde for :)
Men hvad synes du om "billedet"? så er der vel kun tilbage af debitere momsafregning med de penge jeg har modtaget fra SKAT?
Jeg synes, at det er den helt rigtige beslutning at lave regnskabet selv i din situation. Jeg mener, at man bliver bedre til at drive virksomhed, hvis man har forstået det grundlæggende omkring regnskabet.
Men i processen er der måske flere ting, der skal læres, og der kommer jo også et årsregnskab på et tidspunkt. Så det er bare for at foregribe begivenhedernes gang, at jeg foreslår dig at finde en bogholder - ikke til at lave det for dig. Men et er jo ikke sikkert, at Aminobrugerne altid har tid til at svare, når du har hjælp behov....
For mit vedkommende ligger der f.eks. en grænse: Vi har mange sager at afslutte inden momsafregningen, og det hele skal være lukket i god tid. Så: Over and out....
Har du ret i, men nu nårjeg kommer ind hos dig for at få hjælp til bogføring af de andre ting her mht. import af varer, told m.m.
Kan vi så ikke kigge resten igennem og finpudse de metoder jeg bruger - med henblik på hjælp til årsregnskab når året er færdigt? Bare så det hele ikke er en stor mudderpøl når der skal afsluttes?
Indgående penge skal ALTID debiteres på kasse-/bank-/girokonto
og modposten er kredit på en "anden" konto.
HUSK DET NU!!
Så kan du altid tænke dig til resten.
Ellers må du nok igang med lærebogen igen, men som det ser ud for mig lige nu, kan du ikke gøre noget bedre end at søge sagkyndig bistand, som Annette foreslår.