Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

flere anpartshavere med kun en indskyder??

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er tre mand der pønser på at starte et Aps. Det er imidlertid kun en af os der har 125k til at skyde ind som anpartskapital. Er det muligt at han skyder hele anpartskapitalen ind, men kun får en anpart på 50% mens de to andre hver får en anpart på 25% uden at skyde penge ind? Er i tvivl når jeg læser §13 i anpartsselsksbasloven hvor der står:

§ 13. Det beløb, som skal betales for en anpart, må ikke være lavere end anpartens pålydende.

Altså at vi der skyder 0% ikke kan få mere end en anpart på 0% - hvilket jo ikke er så attraktivt :D

(i praksis vil kapital indskyderen ikke deltage i driften, det vil kun de to andre - altså er han lidt silent partner agtig)

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:46

Hej!

Hvad med at han låner jer 2/3 af de 125k!

Så ejer i hver 1/3!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 14:32

Han kunne også sælge nogle af anparterne til jer for 1 kr. (og den kan i vel finde i bukselommen)

Jeg er dog ret sikker på at det vil blive opfattet som en gave, og beskattet som sådan.

Så, som allerede nævnt, lån pengene af ham der har...

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 15:27

Tak for svarene, det bliver nok til noget låneri så :)

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16

Hej Christian,

Husk at lave låneaftale, så de to lånere ikke risikerer at blive beskattet som gavemodtagere, ligesom lånet skal indeholde forrentning, som skal betales, så du ikke risikerer at blive beskattet af renteindtægter du ikke modtager.

Men endnu vigtigere er det, at I bliver enige om, hvordan I tre skal drive firmaet og evt. købes ud, hvis I ikke rigtigt kan blive enige om tingene - du risikerer jo stemmemæssigt og dermed "bestemmelsesmæssigt" at komme i mindretal, selvom det er dine penge, der er på højkant. og det er nu typisk "Den, der betaler for musikken, der bestemmer, hvad der skal spilles".

I bør derfor håndtere disse ejer-forhold i en anpartshaveroverenskomst, som

http://www.cphlawfirm.com/da/selskabsret/anpartshaveroverenskomster.php

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du får behov for hjælp til at udarbejde en sådan aftale.

Mvh

Karsten

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 14:57

Hej Karsten,

Tak for dit svar, det vil jeg huske på, det er nu internt i den nærmeste familie, så jeg tror ikke det bliver til det helt store tovtrækkeri skulle vi beslutte at stoppe samarbejdet, men alligevel skal der selvfølgelig laves en overenskomst :)

Hvorfor skal der betales renter af lånet?? Er det ellers at betragte som gave? Og kan vi i princippet så ikke abre sige at renten er 1%?

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

I kan formentligt aftale, at lånet skal være på anfordringsvilkår, hvorefter renten kan formentligt kan fastsættes på et lavt niveau.

Men det kræver en nøjere vurdering af jeres sag, og så skal I nok have en revisor til at sige god for de skattemæssige aspekter.

Mvh

Karsten

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 15:03

Bare et spørgsmål....

Kunne man ikke gøre det sådan at de to uden penge har lavet en forretningsplan, som er deres indskydelse i virksomheden?

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 15:06

Hvis man kan det vil det være perfekt, for sådan en er vi nemlig lige ved at færdiggøre.. Vil det så sige at den bare er værdiansat til 62.500 kr. eller hvad?

Christian

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 15:10

Jeg ved det ikke, men jeg forestiller mig bare, at den kan repræsentere en værdi i sig selv...

Vi må vente og se hvad eksperterne siger ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)