Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på text...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med en idé om at udgive noget materiale, men jeg er i tvivl om ophavsret osv.


Lidt om hvad jeg vil:
Vi har i min familie og omgangskreds i mange år indsamlet madopskrifter. Kassevis! Disse opskrifter kunne jeg godt tænke mig at udgive, krydret med anekdoter og historier omkring retterne og deres geografiske forskelligheder.

 

Nu er jeg i tvivl om jeg overtræder rettigheder, hvis jeg udgiver disse madopskrifter. Mange af opskrifterne kan jeg se, optræder i bøger og på nettet.
Men...er det mine opskrifter der er de originale, eller er det dem jeg kan finde rundt omkring?
Flere steder er madopskrifterne tilrettet. Det vil sige, at der måske er ændret på antal eller gram eller indhold. Men som udgangspunkt, er det den samme madopskrift.

 

Og så er det jeg gerne vil spørge alle jer herlige kreative debattører:
Skal jeg bare glemme min idé og komme videre i livet..?
Eller skal jeg arbejde videre med mit hjertebarn...?

De bedste hilsener

Jørgen.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du ændrer lidt her og der og laver dine egne billeder til, så er der ingen der kan røre dig.
Men du skal ikke systematisk tømme en kogebog og udskifte et par og, der og eller, men tage lidt her og der og tilføje dine egne små finesser.

Dbh Martin
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med Thorborg, hvis du ligger et personligt præg på dine opskrifter så skal du bare gå igang. Men der findes mange store hjemmesider med opskrifter i forvejen, så det kan være du skal overveje noget lidt mere specielt end bare en opskriftsamling, hvis du vil lyse frem mellem de mange andre.
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin og Martin.


Tak for jeres svar. Undskyld det varede lidt længe, men der kom lige en ''ferietur'' på tværs

De ord i skriver, er netop det jeg gerne ville høre. Jeg tumler videre med mine idéer.

 

Forøvrigt; tak for et rigtig godt forum. Hér kan man sku blive inspireret!
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Rart du kunne bruge hjælpen.

Held og lykke med din nye opskrift side, smid da gerne et link herinde når du har den oppe og køre, jeg synes mit mad er ved at blive en smule ensformigt :)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Ophavsretten giver efterligningsbeskyttelse. Altså må man ikke efterligne andres værker - men hvis to ens opskrifter opstår *uafhængigt* af hinanden, har den ene ikke forret (bemærk ordspillet ;) .


 


Så hvis opskrifterne decideret er fundet i en bog og efterlignet, er der i princippet ophavsretsmæssige problemer, som du dog i praksis næppe vil blive forfulgt for. Hvis de bare tilfældigvis er ens, er der ingen problemer.


 


Mathias Lundsfryd
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Lundsfryd, jeg tror du har ret rent teoretisk, men hvis han, som thorbog sagde, ikke efterligner en helt bog eller lign, tror jeg ingen vil få ondt i røven.

Især da det vil være svært at bevise hvem der ejer rettighederne til opskriften, da folk jo har givet dem videre i årevis.

Men giv dem et personligt præg, så er du på den sikre side.
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 8/1/2005 4:28:10 PM Forfatter: Martin Tygsen Lundsfryd, jeg tror du har ret rent teoretisk, men hvis han, som thorbog sagde, ikke efterligner en helt bog eller lign, tror jeg ingen vil få ondt i røven. Især da det vil være svært at bevise hvem der ejer rettighederne til opskriften, da folk jo har givet dem videre i årevis. Men giv dem et personligt præg, så er du på den sikre side.


Hej Martin og Lundsfryd.

Tak for jeres kommentarer.

Jeg arbejder videre med konceptet, og smider et link så snart der sker noget.
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der endelig sket noget.

Den sidste måned har vi været ''oppe og køre'' og det skal da lige med hér.
 
 
Tak for hjælpen...!
Hilsen Jørgen
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)