Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken lov? - skjul omsætningen i regnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med min hovedopgave, skriver jeg at det er tilladt at skjule sin omsætning i det officielle regnskab, hvis virksomhedens regnskab er under et vist beløb (mener det er 300 mill kr)

Men jeg skal jo have kilder på alt og jeg kan ikke finde den nøjagtige lov/regel, der skriver om dette...

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Pft
/Brian
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:04

Hej Brian

Bringer hermed et citat fra bind 3 i Franciskanerserien, "Nøgletal i praksis", som ikke er trykt endnu. Forventet udgivelsesdato er den 10. maj. Hjemmesiden er heller ikke opdateret, men du kan se, at det er Årsregnskabsloven, og hvis du kan vente en uges tid, kan du også hente hele dokumentationen på http://franciskaner.dk.
"Små og mellemstore selskaber har dog adgang til at anvende visse undtagelsesbestemmelser i Årsregnskabsloven, blandt andet kan omsætningen sammendrages i en post benævnt bruttofortjeneste. Det betyder, at virksomhedens omsætningstal er skjult i årsrapporten. Det gør at visse nøgletal er helt umulige at beregne."

God 1. maj
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 13:07

Hej Anette

Tak for dit svar... Da jeg snart skal aflevere, tror jeg at jeg går i krig den pågældende lov med det samme!

Henviser I til den præcis lov i jeres bøger? 
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:16

Hej igen,

Der kommer ikke mange lovcitater i bogen, det er en bog, som handler om nøgletal, og vi laver en nøgletalsgenerator til fri afbenyttelse på franciskanerhjemmesiden. Det er kun, når vi skal forklare nogle undtagelser (det aktuelle emne om at skjule omsætningen og en spidsfindighed omkring finansiel leasing), at vi henviser til lovstof.

Til gengæld kommer der tilbud om en hel masse god statistik, men det sker først på et arrangement den 7. juni, og det er vist for sent for din opgave.

Mange hilsner
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 13:19

Ja, det er desværre lidt for sent...

Men skal også "bare" henvise til loven, jeg kunne sagtens huske det meste omkring loven, men man skal jo desværre have nøjagtige kilder på alt og det sidder og jeg retter op på i øjeblikket!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:45

OK:

§ 32. Når særlige konkurrencemæssige hensyn tilsiger det, kan virksomheden sammendrage følgende poster og i stedet indføre en post benævnt »Bruttofortjeneste« eller »Bruttotab«:  

1) Posterne nr. 1-5 i bilag 2, skema 3, og  
2) posterne nr. 1-3 i bilag 2, skema 4.  

Stk. 2. § 11, stk. 2, finder ikke anvendelse på poster, der er sammendraget efter stk. 1.  

Stk. 3. Det første år virksomheden ikke længere benytter stk. 1, kan sammenligningstal, jf. § 24, for de omhandlede poster undlades.

There you go...
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 13:54
Jeg takker mange gange...
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)