Mit indlæg her er et ønske om I vil komme med ideer og forslag til hvordan vi reviderer / forandrer og påvirker måde at tænke skole på. En kort beskrivelse: Jeg arbejder til dagligt i en folkeskole. Et dejligt arbejde der er ramt af en række forfærdelige forhold, besparelser mm. Problemet på min skole er ikke enestående. Det er generelt så ringe at det på den ene side giver lærerflugt, og vi der kæmper må kæmpe op af bakke. Det er uhyggeligt hvor fattig en skole er idag. Hvad mener du fx til at vi har 15,- pr. elev til idrætsundervisningen, eller omkring 4 kroner pr gang til madlavning? Historiebøgerne er fra 1961 (hvilket måske lige for faget hisorie kan virke ligegyldigt Hvordan kan vi skabe energier og synergier omkring skolen sådan at der opstår et professionelt klima der tiltrækker udvikling og udfordring af sig? At lærerne samtidig er ramt af en overenskomst, der gør arbejdet umuligt at udvikle og svært at bruge hverken pisk eller gulerod. Ambitioner er dermed et spørgmsål om ens egen drift og samvittighed. Det er bare ærgerligt men ikke en del vi kan tage os af her. Jeg kunne godt tænke mig at der kommer en fokusering på skolen. Fx at der kunne etableres sponseraftaler til de lærere der ville udvikle nye undervisningsmaterialer. At der måske kunne lægges bannerreklamer på skolernes hjemmesider (der har masser af gode hits og langsomme besøgende), men også at vi på skolerne får rettet fokus den anden vej og får en dialog omkring hvordan erhvervslivet kan få en gevinst ud af at samarbejde med os. Jeg kunne også rigtigt godt tænke mig at der kom nogle ideer eller et hurtigt indfald fra en Amino-bruger. Altså kan folkeskolen redde sig selv? Kan folkeskolen reddes? Kan vi bruge pisk og gulerod til at få folkeskolen på ret køl? Helt konkret - hvad kan du (som iværksætter eller erhvervsmand) bruge folkeskolen til? Tjah...det er svært. Tak fordi du ville tage dig tiden til at læse mit indlæg, og vil du læse mere om mit udviklingsprojekt omkring skolen, er hjemmesiden www.pluk.dk mit indspark til at lave et forum for udvikling, dialog og fornyelse (det er dog mest rettet mod de lærere og elever der skal bruge det som et redskab i undervisningen). Hilsen den lidt sørgmodige / naive lærer |
Jeg er enig med dig langt hen ad vejen, men jeg må advare om, at du kæmper mod en mur af regler og regulativer.
Jeg har to børn, den ene i privatskole, den anden i folkeskole. I begge tilfælde laver jeg noget frivilligt arbejde, fordi der er brug for det. Jeg har f.eks. lavet nogle forløb, som hedder "PC-kørekort for 3. klasse" og "... for 5. klasse", hvor jeg har undervist frivilligt og gratis, men fået meget ud af det på mange måder alligevel.
Imidlertid er dette i folkeskoleregi ulovligt (hvorimod privatskolen ser anderledes på det): Jeg skal smugles ind ad bagdøren, ingen må vide, hvad vi laver - med mindre jeg har tænkt mig at tilbyde det samme til samtlige børn på samme klassetrin i kommunen. Og det er ikke min hensigt.
Forældregruppen har tilbudt at købe skolebøger, men fik at vide, at vi måtte ikke sponsorere et historiesæt - så klassen måtte nøjes med 12 bøger (en til hver anden elev), som de så skal dele med parallelklassen!
Vi må ikke købe et køleskab, fordi det bruger kommunens elektricitet. Men vi må gerne presse, indtil vi får skolens budget til at betale for køleskab, og så er elektriciteten ikke længere et issue.
Vi har fået meget alvorlig påtale for at have malet i klasseværelset (det var SÅ ulækkert), fordi vi hermed overtrådte reglerne om, at arbejdet skal udføres af overenskomstansatte mennesker.
Systemet er rædselsfuldt stift og meget lidt imødekommende. Hvis folkeskolen var mere imødekommende, ville jeg - både som erhvervskvinde, men da navnlig som forældre - kunne bidrage med meget.
Men naturligvis ville det blive "uretfærdigt", idet nogle klasser har ressourcestærke forældre, andre har knap så priviligerede forhold.
I betragtning af, at regeringen burde have et liberalt islæt, er det fantastisk så lidt råderum, der gives til den enkelte skole, til det frie initiativ og til tilliden til, at mennesker kan selv.
Jeg tror så endelig også, at man skal være varsom med et for kommercielt islæt i folkeskolens medier - jeg tror, at der skal tænkes bredere. Penge kan godt skaffes alligevel, hvis systemet var åbent for det.
Held og lykke med din sag.