> Latterligt i mine øjne - og det vist kan kun finde sted i dk.
Jeg synes det er mere latterligt hvis man er så begrænset i sit udsyn at man kun kan se dårlige ting i Danmark og mener at alt det gode kun sker i udlandet. Dumme politikere, talentløse reklamefolk, dårlige navne og kuldsejlede projekter finder du sgu i alle lande. Forskellen er nok mest, at der i Danmark er flere brokehoveder :)
Jeg synes det er helt rimeligt at kritisere den dumme håndtering af den konkrete sag, men det er på ingen måde noget vi har patent på i Danmark
Endnu værre kan det i øvrigt gå når man skal være kreativ.
Et rigtig godt eksempel er jo ''comon.dk'' - helt ærligt! Comon - brainstorming i café fodkoldt eller hvad...?
Latterligt i mine øjne - og det vist kan kun finde sted i dk.
COME ON!
Hej Søren
Mht. Comon så er det faktisk en meget sjov historie, i hvert tilfælde set fra min side. Det startede som et Internet månedsmagasin i 1995 og efter 1-2 år gik det på røven. Jeg købte det op med gode venner og efter et års tid fik vi nok og den ene ejer fortsatte med at drive det som online medie. Senere blev det købt op af Ncom og resten kender i jo nok til :-)
Men mht. navne: Forestil dig at en kæmpeavis skal lanceres i UK eller USA. Ville de kalde den
"The Newspaper". .? elller "The News of the Paper"? Måske - måske ikke. Og det er fair nok - jeg er ikke ude i glorificering af hverken USA, UK eller det øvrige europa her. "Det kan da ret nemt forklares som en sproglig ting." Enig. Sprog er jo en del af vores kultur - nogle mener en meget væsentlig del.
Min pointe er at det er for fladt (læs måske: forfladigende), uden ophav, identitet, baggrund, historie m.m. På den baggrund er det så meget mere interessant at det er en avis vi snakker om.
> Men, det følger jo så meget godt den totalt latterlige amatøragtige måde alle andre aviser behandler Internet på.
Da jeg hørte om det nye koncept til urban.dk syntes jeg det lød lidt interessant fra en professionel synsvinkel. Må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i det siden pga travlhed, men det er efter min mening meget interessant ift. mediet at udnytte dialogmulighederne til at skabe brugerinddragelse og relationsopbygning i mange sammenhænge - også i avissammenhæng. Så kan man selvfølgelig oplagt snakke om de journalistiske problematikker i principperne om at lade folk være med til at bidage til (udvalgte) historier m.m. - det var bl.a. det som var deres "forsøg" så vidt jeg forstod
Den trykte del af deres avis synes jeg lyder som en rigtig gode ide - og jeg er sikker på de på den front vil give de andre aviser kamp til stregen. Det kommer til at gøre ondt, tror jeg. Men nu ved jeg jo ret beset heller ikke så meget om professionel drift af trykte aviser.
Det er også meget muligt, at de har nogle gode Internet-ideer og visioner - det håber jeg da. Men når man kan overse noget så vigtigt som at sikre sig den bedste og billigste domæne-løsning, så er det sgu for amatøragtigt. Denne "fodfejl" kan nu komme til at ende med at koste dem en helvedes masse penge.
>Man kan så mene hvad man vil om selve navnet. "Nyhedsavisen" afspejler efter min mening manglende >kreativitet og tendensen til at man i dk SKAL kalde en spade for en spade for at få succes. Se dog på alle >øvrige lande i europa: El mondo, El Pais, Verdens Gang, Bild,,,
Såvidt jeg har forstået er det netop en nyhedsavis. Man kan så overveje, hvordan den kommer til at stå i konkurrencen med Urban, Metro og nettet eller om den virkelig kommer til at konkurrere med betalingsmorgenaviserne eller formiddagsbladene. Problemet for avisen kan blive, at den der vil tale til alle taler til ingen. Men lad os se avisen først.
> Såvidt jeg har forstået er det netop en nyhedsavis.
Det er vel hvad man kan sige om de fleste aviser: Et medie der leverer nyheder.
I dag er den folkelige opfattelse af ordet "avis" vel netop dette - det er i al fald mit indtryk.
M.a.o. en dobbeltkonfekt at kalde en avis for "Nyhedsavisen" (= "nyhedsmediet der leverer nyheder", for at skære det helt ud).
Avis betyder vistnok opinion, mening eller råd. Så er vi ovre i "Nyhedsmeninger", hvilket vi nok ikke skal forvente de hverken vil sælge, eller signalere.
Anyway: Som "flyhigh" så rigtigt siger "Borset fra det er navnet dårligt." - well said. Tak for den :)