Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Designbeskyttelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som så mange andre går jeg med en idé. Er der nogen der har en ide om der kan opnås designbeskyttelse på dette? kan det svare sig at søge?:

- Det er en næsten kopi af en kendt form, har samme mål.

-  jeg laver den i plastik modsat den kendte som er i metal

- Lille ændring i designet

- Laves i stærke farver til modsætning af den kendte

Hvad er jeres mening?

Mvh Jens

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 18:08

Man kan få designbeskyttelse på næsten alt. Problemet ligger bare i, at hvis der kommer en retsag ud af det, så skal en synsmand vudere, om dit design skiller sig nok ud - og de er ret strikse.

Så alt i alt, så tror jeg ikke du vil få meget ud af en designbeskyttelse, hvis du kun har ændret en lillesmule på formen af dit design.

Mvh David, Studerende på Danmarks Designskole :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 6. Sep 08
Skrevet kl. 18:47

ok tak for svaret.  Produktet passer meget meget godt ind hos ikea, Så jeg går og lure på hvordan jeg skal få det presenteret...

1. jeg kontakter ikea når de har underskrevet en nda + underskrevet mine skitser inden de ser dem

2. Jeg kontakter et designfirma som har lavet noget for ikea. De skal ligeledes underskrive nda + skitser.

3. som i punkt 1 bare med en ansøgt designbeskyttelse

4. som i punkt 2 bare med en ansøgt designbeskyttelse.

Hvad mener du om det? eller har du et 5 forslag i ærmet:-)?

Mvh Jens

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 19:26

Du skal nok allerførst kontakte IKEA for at høre om de overhovedet tager imod design udefra og derefter høre hvilken procedure de har i de tilfælde.

Jeg tror desværre IKEA er lidt tunge at danse med i den retning; de har deres egen designafdeling i Sverige - og hvis de endelig lader en 3.part designe ting for dem, er det som regel en 'big-shot' designer de henter ind.

Altså, mit råd: ring til IKEA og forhør dig hvordan og hvorledes. Du må meget gerne poste dit svar herinde, fordi det er jo spændende at høre hvad de siger :)

Mht. til at signere dine tegninger, så skal der dato på (det er næsten det vigtigeste) - og så skal der helst være flere om at dokumentere, at den dato du har sat på er aktuel. Du kan f.eks pakke dine tegninger i en konvolut og gå ned på nærmeste dommer-kontor og få det stemplet - det koster vist ca. 250.- kr.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 6. Sep 08
Skrevet kl. 20:48

Jamen jeg vil prøve og se om jeg kan nå igennem til ikea, selvom chancen nok ikke er stor som du skriver. Skal nok give dig en status senere:-) Mojn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)