Dankort er PBS' "opfindelse" og du kan på nuværende tidpunkt IKKE komme uden om PBS hvis du vil modtage Dankort (og det kommer du sandsynligvis heller aldrig til). Det er lovmæssigt forbudt over for slutbrugeren at tage procentuelle gebyr for transaktioner ved Dankort, og derfor vil et VISA/Dankort altid blive taget som et Dankort når du bruger det i DK. Hvis det blev taget som et VISA kort ville slutbrugeren (eller forretningen) komme til at hænge på de 1,25% af handelsbeløbet i transaktionsgebyr, og det er ingen slutbruger jo interesseret i. Derfor vil et VISA/Dankort altid figurere som et Dankort når det er brugt i DK. Statistisk set er Dankortet MEGET brugt i Danmark, så hvis man vil handle med danskere vha. fysiske terminaler eller via nettet så kommer man ingen vegne uden at kunne modtage Dankort. Derfor har PBS opbygget sig et monopol-lignende foretagende med de ulemper monopoler altid medfører for deres kunder. I og med at regningen for driften ikke kan sendes videre til slutbrugeren i form af procentuelle afgifter kan i selv gætte hvem størstedelen af regningen ender hos: Ja, forretningen... Det blev tidligere forsøgt at sende noget af regningen videre til slutbrugeren (de famøse 50 ører pr. transaktion der var fremme meget kort tid). Lidt groft sagt var det så vidt jeg husker ved at koste regeringen dyrt i det forestående valg, så det blev hurtigt pillet af plakaten igen :) |
Okay, nu er jeg med. Mange tak for det uddybende svar.
Du lader til at have ret godt styr på emnet, og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der sandsynligvis sker, nu den nye regel bliver indført hos PBS? Vil det fx blive langt dyrere at kunne modtage dankort i sin internetbutik?
Håber det er iorden jeg spørger ud, går og planlægger at starte onlineshop.