Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart - import - fødevarer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

jeg har tænkt mig at åbne et firma som skal sælge fødevarer fra andre lande (ikke let fordærvelige varer – men mest varer på dåser, glas osv.) – det handler derfor om import fra andre EU-lande. Jeg ville i den forbindelse høre om der var nogen der kunne hjælpe mig ved at svare på nedenstående spørgsmål? Jeg har læst forskellige tråde herfra, samt sites som virk osv., men ønsker alligevel et par ord med på vejen herfra :) !

Hvis jeg starter med et enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så senere ''opgradere'' det til et Aps?
Behøver jeg tilladelser fra fødevareregionen?
Hvad skal jeg gøre hvis jeg også ønsker at importere vin – og andet spiritus? Behøver jeg en ''bevilling''? Jeg er 19 år og jeg mener jeg har læst noget om at man mindst skal være 25 – kan det passe, og vil det i så fald sige, at jeg ikke må importere vin fra andre EU-lande?
Jeg er studerende og på SU. Kan det medføre problemer? Skal jeg evt. fravælge SU''en? Hvornår? Eller kan jeg vælge at ''fravælge'' min ''løn'', således at der er firmaet der tjener pengene - og dermed forøger jeg ikke min egen årlige indkomst?  

Jeg håber I kan hjælpe mig!
Mange tak.

Fra Svendborg
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Har mange af de samme spørgsmål selv, da jeg er næsten samme alder som dig, jeg er 20. Så jeg håber du får nogle gode svar, indtil videre kigger jeg bare lige med ;)
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

hola chico

svare på nogle af dine spørgsmål
 
ja du kan lave et aps men nej burde du ikke engang tænke på endnu dit firma skal have en fornuftig størrelse før det kan overvejes.
dit firma skal betale dig løn og altså give overskud før du kan få løn. hvis dette skulle begynde at ske så kig på www.su.dk for info.
 
 
aner ikke med tilladelser eller bevilling.
hvordan vil du sælge det?
 
Janus Vittrup
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens "opgradere" dit firma, eller likvidere det gamle og stifte et ApS når det bliver nødvendigt.

bevilinger og import ved jeg desværre ikke det store om, så det springer jeg lige over.

Angående SU''en så må du tjene omkring 72.000 inden du skal fravælge din SU, det du kan gøre er at fravælge den enkelte måneder og derved forhøje de 72.000.
Du kan i en enkeltmandsvirksomhed ikke nøjes med at regne med de penge du udbetaler i løn/privatforbrug, da det er personlig ejet, det vil sige de 72.000 regnes ud fra overskuddet i virksomheden.

Der er dog nogle regler med hvis man bruger selskabsbeskatningsformen kan man komme uden om at skulle beregne ud fra overskudet, og derved kun beregne ud for de penge du udbetaler i løn.

Dette synes jeg dog du skal tage med en revisor, så du får det strikket sammen på bedst mulig vis.
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle,

tak for dit svar. Ved at læse debatten er jeg kommet frem til at jeg ved lade virksomheden blive beskattet efter Virksomhedsordningen ikke vil få problemer med min SU, så længe jeg ikke udbetaler løn til mig selv. Er det forstået rigtigt ? Er det muligt at have et personligt ejet virksomhed uden at jeg selv får gavn af overskuddet, men at det derimod bliver oplageret i virksomheden? Hvordan fungerer det praktisk? Skal jeg oprettet en konto kun til virksomhede, og kan jeg således vente med at udbetale løn til mig selv til jeg evt. er færdig med mine studier om et par år? Må jeg udbetale løn til andre, selvom jeg ikke selv får løn?
 
1000 tak
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej Janus og Martin,

også mange tak til jer for jeres svar…  !

Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bace

Det har jeg ikke den fjerneste ide om, det var derfor jeg henviste dig til den anden tråd hvor der deltog nogen der ved noget om det.
 Jeg tror du vil få bedst hjælp ved at henvende dig til Bent fra Skat & Råd her på Amino, han ved tydeligvis hvad han taler om.
mvh
Helle
 
PS og velkommen til!
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hej alle sammen!

Er der nogen der har erfaring med import af fødevarer, og som evt. har lyst til hurtigt at opridse hvordan en bestemt ikke-animalsk vare importeres? Altså – skal der først udfyldes papirer inden man må importere dem/få dem tilsendt, eller skal dette gøres efter modtagelsen? Hvilke formularer skal udfyldes?

Og hvad med varer der opfattes som animalske, f.eks. fordi de indeholder æg m.m. – hvordan fungerer det i dette tilfælde?

Hvordan finder man ud af om fødevarerne overholder lovgivningen? 
 
Hvordan skal egenkontrollen oprettes og udfyldes? Findes der evt. et standard-modul?

 Mange tak.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg vil tilslutte mig Helle''s indlæg, og anbefale dig at tale med en ekspert som Bent.
Det er altså ikke bare lige at konvertere en selskabsform om til en anden. Der er en del ting du skal være op mærksom på før du tager beslutningen.
 
Du skal b.la. have en ''godkendelse'' fra dine kreditorer hvis du vælger at konvertere om fra et personligt ejet selskab til f.eks et Aps. da du jo flytter noget risikoen fra dig selv over på dem, i kraft af at de ikke længere kan komme efter dig (at hvad du ejer) hvis du ikke kan betale et evt udestående. Men umiddelbat kun de obligatoriske 125.000 i egenkapital som Aps''et kræver.
 
Andre selskabsformer kan ikke konverteres om men kræver en lukning af initialselskabet og herefter en oprettelse af Aps''et. Her vil du så også stå med en flok kreditorer som du skal have med på idéen. Hvor let eller svært det i realiteten, er at få sine kreditorere med på en omkonvertering ved jeg ikke. Du skal bare ha'' tænkt tingene godt i gennem. Jeg har dyrkøbt erfaring på området !
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)