Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad siger loven om salg..?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Vi er et par kammerater der har fået en anderledes idé, som vi ikke er i tvivl om at der vil kunne være penge i. Vi har alle forskellige ekspertiser, men der er desværre ingen af os der er uddannet jurist.
Idéen er noget som ikke før er set, så vi vil derfor gerne holde kortene tæt til kroppen. Håber at dette er ok, og at spørgsmålet er til at forstå og svare på alligevel.

Vi er i tvivl om at idéen overhovedet er mulig, eller om den simpelthen er udelukket pga lovgivningen.

Spørgsmålet går på hvordan er loven med at sælge ting? Det lyder meget abstrakt, men det er reelt det som vi er i tvivl om.. Jeg uddyber: Vores idé går ud på at sælge et produkt fra en vogn eller en trailer..
Må vi køre rundt på offentlige steder og sælge et produkt (som selvfølgelig er 100% lovligt)? Man kan sammenligne det lidt med en pølsevogn: Må man fx sælge sodavand fra en pølsevogn mens den kører? Hvad siger loven om dette? Skal vognen stå stille og have en "addresse" før at man må sælge fra den?

Hvad ville det kræve af tilladelser? Er det overhovedet muligt/lovligt?

På forhånd mange tak, jeg håber at I forstår hvor jeg vil hen, ellers er det jo ikke sværre end at vi får gang i en dialog.

Jeg ser frem til Jeres svar,
Kris Jensen
Tilmeldt 30. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
 
I skal sikkert have en tilladelse af en slags. Jeg tror ikke hjemis-bilen har en adresse noget sted :)  Det lyder lidt som samme slags koncept.
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmm
 
Det er jo lidt på samme måde som en ostemand eller fiskebilen der kommer forbi, ude på landet en gang om ugen i et par timer på samme sted.
 
Jeg mener jeg har set et indslag i TV om en købmand der forsøgte sig med en rullende butik, ud over de rent tekniske krav til indretningen af denne bil, så var der vist noget med det var ret så svært, at få lov til at holde de steder han godt ville.
 
Dog ved jeg at de små mobile pølsevogne har tilladelse til, at sælge deres produkter lige netop fra det sted de holder og KUN der. Hele ideen med hjemmisbilerne er jo, at de fortæller de kommer med deres lille klokke, dette gør at kunderne opsøger dem og de kun holder hvor de ikke er ivejen for trafikken.
 
Jeres ide er jo ikke noget nyt og vis i er heldige, så kan jeres farve valg af blien få folk til, at tage fejl af jer og et kendt firma

Venligst

René Buch

Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal have et næringsbrev for at parkere din trailer et sted og sælge.
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svarene.

Sammenligningen med HjemIs-Bilen er også meget god, jeg prøver at skrive til dem og spørge hvordan og hvorledes de gør.

Vores kombination af det vi sælger og måden vi gør det på ville gøre det til noget unikt. Produktet er noget som man aldrig har kunnet købe før i den form, jeg gør kun dette fordi at det vil være nyskabende og utroligt spændende.

Et næringsbrev bliver nok nødvendigt, det bliver heller ikke noget problem da en af os er uddannet kok og har været i branchen i mange år.

Jeg har fundet dette link: http://www.lal.dk/artikel/1093
Det er ikke ligefrem gode nyheder, men når fiskemanden og HjemIs-bilen har lov til det, så tror jeg stadig at vores idé er do-able.

Jeg er stadig i tvivl om det overhovedet er lovligt at sælge fra en bil der kører.. Jeg kunne ikke forestille mig at dette er lovligt, men hvem skulle jeg spørge? Politiet?

Tror I at man skal i gemmem kommunen for at få en tilladelse ligende den som HjemIs-manden eller fiskehandleren har?
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stadig i tvivl om det overhovedet er lovligt at sælge fra en bil der kører.. Jeg kunne ikke forestille mig at dette er lovligt, men hvem skulle jeg spørge? Politiet?

Forstil dig folk skal hoppe af og på en bus eller et tog mens dette køre, nej vel !
 
Tænk på den enorme risiko der er for at køre folk ned, som gerne skulle købe fra dig og ikke kyles ind på vores overbelagte hospitaler. Dog vil jeg råde dig til som du selv siger, kontakt politiet og fortæl dem så detaljeret om dine planer som muligt, men kun omkring det der har med deres felt at gøre.
 
Du SKAL holde helt stille, det er der mange grunde til, dels har du nok en gulplade vogn og i en sådanne må der ikke opholde sig folk i varerummet når køretøjet er i bevægelse, dog er visse gulplade busser fritaget. Der har i mangeår været diskutioner om busser må køre med de billige gule plader eller de skal have de dyre hvide fordi de køre med folk i "varerummet"

Venligst

René Buch

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg husker det, skal politiet involveres idet de skal afgive en såkaldt "stadepladstilladelse". Hvis du kan få adgang til politivedtægtens bestemmelser herom, får du ganske givet flere spor at gå efter heri.
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej..

Jeg runder punkterne i tråden lidt ad gangen.

 

Det sidste først.

 

Stadepladser.

For at få tildelt en stadeplads i Københavns kommune skal man være bosat i kommunen. Når jeg har fortalt det i telefonen falder ca halvdelen fra - trods de i aftes fik den her skidegode idé med at sælge noget fra en bod på Rådhuspladsen. Næste punkt er at handicappede og folk på overførselsindkomst bliver for-fordelt på ventelisten, hvorfor man kan skyde en hvid pil efter den chance. (finten går så ud på at få sin syge moster til at søge, og så passe boden for hende)

 

Det er mig ubegribeligt hvorfor det er vigtigt at bilen/vognen er i bevægelse mens salget foregår?... Det skal da ikke skille nogen ad at i lige træder på bremsen når der skal handles, eller?... Men for den afdelings vedkommende må det blive færdselsloven og dermed polisen... Men jeg er sikker på det er no go, af samme grunde som korntrolden. Er det ikke noget med, at man ikke må opholde sig i en campingvogn mens den bliver trukket(?) tag det som rettesnor for hvor meget mobil-kiosk du kan drive.

 

Hele begrebet hedder "ombringning af varer" og er nedfældet i den lokale politivedtægt. I korte træk er det noget med at ret meget er tilladt. Du må dog ikke tage ophold med dit salg - læs: du skal køre væk igen så snart der ingen kunder er.

Når det så er madvarer du skal sælge, er der så lige alle mulige nye krav... Men hvis du har opfundet "Hjem-blækpatron", så er der vist vide udfoldelsesmuligheder.

 

Vigtig note:

Ombringning af varer er ikke tilladt inden for voldene i København K.... (hvor det i sagens natur er rigtig interessant at gøre det)

 

Rådet er derfor:

Kontakt din politikreds og spørg dem til råds. Du har sikkert gode muligheder med mindre du er MEGET afhængig af det med det rullende salg...

er det kondivand i skal sælge?..
-lidt lakrids

 

 

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/11/2006 2:27:49 PM Forfatter: Redsox
 


Vigtig note:

Ombringning af varer er ikke tilladt inden for voldene i København K.... (hvor det i sagens natur er rigtig interessant at gøre det)


 




 

Hvorfor fik jeg lige en meeegt stærk fornemmelse af at der er tale om ølsalg i København?....

 

Se min note.

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)