Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ide til flere danske medaljer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gået og ærgret mig over den danske indsats ved OL. Især den første uge, som bed på nogle skuffelser. Men det er heldigvis blevet bedre, nu skal de spaniere bare opgive alle deres utallige protester ;)...

Men jeg har så fået en tanke som jeg tror ville gavne dansk eliteidræt. Mange ledere og trænere siger i forbindelse med OL, og de lidt pavre resultater. Havde vi nogle flere penge. Man hører hvordan de  danske svømmere har halvtidsarbejde, som nok de eneste af dem der er med fremme ved OL (alligevel får vi en bronze!!!), banecyklingen har forbedret sig stærkt, men de bor som 24-årige hjemme hos forældre og lever på SU.

Jeg har set at DIF i 2006 ca havde indtægter for ½ milliard kr.

Hvis man så antager at man kunne få måske 100.000 danskere til at give 100 kr. i fast månedligt bidrag. Det er 60 millioner om året. Det er trods alt en pæn del. Som måske kunne få nogle flere til at undvære deres deltidsarbejde. Og når 50.000 danskere står op kl. halv 6 om morgenen for at se badminton indledende kampe ved OL, så er der trods alt en pæn stor interesse for sport. Jeg har bare svært ved at finde ud af hvor mange der er villige til at støtte økonomisk og hvordan.

Umiddelbart kan man jo også sige at hvis 1 million mennesker ville give 1000 kr årligt, så ville det satme gavne MEGET og vores atleter i mange sportsgrene ville få optimale forhold. Meeeen det er jo nok for optimistisk at danskerne vil det :) Mange mener jo at der er mange bedre ting at støtte i verden. Og sandt nok. Men nogle gange tænker jeg også, hvad samler danskerne bedre end vores nationalfølelse, som sporten ved OL især er med til? Og hvorfor ikke støtte den? Selv elsker jeg sport i stor grad, og et eller andet sted er det jo næsten religion. Kunne man fravælge kirkeskatten og lade de penge gå til eliteidræt i stedet... Ja, så ville jeg måske nok gøre det.

Men jeg ved ikke hvad reglerne siger. Må man lave private sponsorater? Man kunne jo også forestille sig man havde en hjemmeside, hvor der kunne doneres beløb til enkelte atleter/teams/hold/forbund. Enten i form af månedlige bidrag eller enkeltbidrag. Eksempelvis vil man støtte Lotte Friis med 100 kr. om måneden, så gør man det. Eller guldfireren, eller måske volleyballforbundet. Man kan støtte Kattens Værn og alle mulige organistaioner. Men skal modtagerne betale skat? Kan man få skattefradrag fra sådanne donationer? Og vil folk være villige til at støtte eliteidræt overhovedet? Hvis man kunne få lavet en sådan side hvor det hele var organiseret og man selv bestemte hvem og hvad man støttede ville det jo nok være det optimale. Og faste bidragsydere kunne så få månedlige updates osv. Måske atleterne også ville kæmpe mere, hvis de vidste at nogle tusinde danskere har spyttet penge i dem, og ikke bare nogle sponsorkroner.

Mange tanker, men jeg aner egentlig ik hvad jeg skal stille op med dem...

MVH
Hans Pedersen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:12

Tanken er god, men jeg tror ikke at det kan lade sig gøre.

Alene administrationen af indbetalingerne vil sikkert ske at koste mere end 100 kroner om året pr indbetaler.

Derudover tror jeg ikke at danskerne har interesse i at betale for at andre kan udøve deres sport, men blot nøjes med at se det i fjernsynet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 07:45

Jeg synes også at ideen er god, og jeg synes ikke at du skal stoppe her. Du kan forsøge dig med en markedsundersøgelse. Spørg evt. 1000 personer. Få evt. noget professionel hjælp fra et analyse institut.

Derudover tror jeg at du skal revurdere hvor meget man kan støtte en enkelt person. Hvis alle der donere ønsker at støtte den samme idrætsudøver er der jo ikke meget ide i det. Måske kan man støtte idrætsgrene i stedet.

Overvej evt. hvad du kan give igen til medlemmerne. Tilbyder billetter og rejser til konkurrencer. Rabatter hos eventuelle virksomheds sponsorer. Måske har du måske mulighed for, at tilbyde OL biletter i London i 2012.

Overvej også hvilke informationer du kan få på din hjemmeside. Resultatlister, nyhedsbreve, eksklusive interviews fra idrætsudøvere, opfølgning af status fra den enkelte idrætsudøver, video optagelser fra træning, trænings lejre og konkurrencer

Du bør udvikle et etisk regelsæt. Hvad er konsekvenserne hvis en idrætsudøver bliver taget i doping eller andre ulovligheder? Beslut dig for en målsætning med hvor stor en andel af indbetalingerne vil gå til administration. Vær opmærksom på at der er mulighed for reklameindtægter på hjemmesiden.

Og så en mindre detalje: 100.000 medlemmer der indbetaler kr. 100,- pr md giver 120 mio. ifgl min gamle skolebog. Måske er kr. 50,- mere overkommeligt for de fleste. Det er ca. samme pris som et godt månedsmagasin.

Fortsæt endelig videre med ideen og husk at holde os orienteret.

Kenneth 

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 14:05

Tak for opbakningen til ideen. Problemet er at jeg altid vælter i ideer, man aldrig kan tage mig sammen til at udføre nogen af dem. Men tror jeg skriver ideen til DIF. Det mest oplagte ville jo være der ingen mellemmand var, man at pengene gik direkte til DIF og de så fordelte til forbund.

Har også gået med en anden ide. Den har jeg skrevet til en række forbund og endda også til den svenske olympiske komite og kulturministeren. Igen fordi jeg ikke tror på det er noget jeg kan gøre noget som helst ved, andet end at kaste ideen op i luften. Men er der nogen meget initiativrige og forhandlingsdygtige personer herinde så kan jeg da også lige kaste den op her.

Følgende er citeret fra noget af den mail jeg har sendt ud:
OL er i fuld gang, og nogle danskere skuffer og andre har succes. Men generelt snakkes der om vi halter efter de øvrige nationer ude i verden der satser mere. Jeg har nogle tanker som mener, vil kunne forbedre danske atleters chancer i international sammenhæng. Men ikke bare vores chancer, også de øvrige nordiske lande. Hvis vi i norden fortsat vil være med i international sammenhæng, må vi forsøge at stå sammen. I de store sportsgrene, (fodbold og ishockey bl.a.) har der været snakket om en nordisk fællesliga, Royal League har været der blandt andet.

Mine tanker er et ”Nordic Games”, i ulige år. Evt. kun hvert 4. år, året før OL. Altså første gang 2011. Målet er at det skal være en form for mini-ol. Her skal alle atleterne gøre sig bekendt med hvordan et OL foregår. Der skal være åbningsceremoni, og alle atleter skal bo sammen (måske ikke ligefrem i en selvstændig by, men så på hoteller hvor det KUN er deltagere, trænere osv). Der skulle jo meget gerne være en rimelig stor mediedækning. Det er ulige år, så der er ikke de store fodboldmesterskaber, så de har ”ledig tid” kan man sige. Og så skulle en stor del af OL-disciplinerne være med. Og så afvikle det over måske 9 dage, altså åbning fredag, afslutning søndag en uge senere. Og så intensiv sport, tæt samlet med de forskellige topatleter. På den måde vende dem lidt til hvad der sker et år senere til OL. Både mediemæssigt, og det med at der foregår mange ting, man spiser sammen med håndboldstjerner osv. eksempelvis. Et sådant Nordic Games skal, i de sportsgrene hvor der i forvejen er nordiske mesterskaber, afløse dem. Ved ikke lige hvor mange sportsgrene man skal tage med. Men følgende mener jeg i hvert fald skal med:
Atletik, Svømning, Håndbold, Basketball, Volleyball, Beach Volley, Badminton, Bordtennis, Tennis, Roning, Sejlsport, Skydning, Boksning, øvrige kampsporter, Cykling.

Den store udfordring bliver selvfølgelig at finde ledig tid i kalenderen til at samle alle de sportsgrene. Men første uge i august plejer der da så vidt jeg lige ved ikke at være de store begivenheder som jeg ser det. Det vigtige er at det er topatleter, og ikke 2.rangs. Så mister publikum interessen. Og i modsætning til OL, er man nok nødt til at tillade sponsorerer. Men så synes jeg man skulle sørge for et samlet sponsorat, så de forskellige haller og arenaer er ens i design, og bandereklamer i samme rækkefølge osv. Ligesom i fodbold hvor et Champions League stadion ser ens ud i Moskva og Barcelona.

Nu hedder det godt nok et ”Nordic Games”, men forestiller mig følgende lande skal være med: Danmark, Island, Norge, Finland, Sverige, Estland, Letland, Litauen. Ved godt de 3 baltiske lande nok ikke normalt betragtes som en del af norden, men mener jeg har set de har deltaget i nogle nordiske mesterskaber. Desuden er de også forholdsvis små lande, som ville have god gavn af at deltage i et sådant stævne. Det ville også i holdkonkurrencerne give 8 hold. 2 puljer med 4, og 2 fra hver til semifinaler. Og i individuel (badminton, tennis, bordtennis osv) 2 fra hvert land, det giver 16, og start med ottendelsfinaler. Løb og svømmediscipliner ligeså 2 fra hvert land, giver også 16, her svømmer/løber man så 2 heat/semifinaler, og så finaler med de 8 bedste.
Citat slut

Som tilføjelse kan jeg sige at der jo allerede nu findes Asian Games, African Games, Pan American Games og Commenwealth Games. En række "mini-ol" er der altså allerede. Og jeg tror som sagt det kunne være sjovt med denne nordiske kamp... Kan godt være det ville give stort million underskud første gang. Men får man først sponsorer osv med tror jeg på det på længere sigt. Så er der nogen der er rigtig gode til at forhandle, skaffe sponsorer og snakke med forbund, nationale som internationale, og vil være frontpersonen, så har jeg mange ideer i hovedet og kan godt hjælpe i baggrunden :)

MVH
Hans Pedersen

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 14:10

HansPedersen:
Det er ulige år, så der er ikke de store fodboldmesterskaber, så de har ”ledig tid” kan man sige.

Det tror jeg måske vinter-OL vil være lidt kede af, at du siger Wink

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 14:15

Der er du sgu galt på den :)

EM Fodbold 2008
Sommer OL 2008
Vinter OL 2010 (Vancouver)
VM Fodbold 2010 (Sydafrika)
EM Fodbold 2012 (Polen/Ukraine)
Sommer OL 2012 (London)

Osv osv osv osv. Jeg har helt styr på det :) Er godt klar over der er VM i atletik og svømning ind imellem osv osv. Men stadig mener jeg godt man må kunne finde en uge i løbet af sommeren 2011 hvor der er en ledig tid...

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Skrevet kl. 14:19

Ja, jeg læste det som om du ville lægge det modsat sommer OL, men den plads er jo taget. My bad :)

Må Grønland ikke være med som selvstændigt land eller skal de moses ind under Danmark?

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 14:27

Grøndland og Færøerne hører i olympisk sammenhæng under Danmark. Ligesom Skotland, Wales, Nordirland og England alle hedder Storbritanien i olympisk sammenhæng. Så jeg vil mene at de 2 lande hører under Danmark. Er du selv fra Grønland siden du spørger? Men ellers ville de jo nok få "store tæsk" hvis de deltog selvstændigt. Men må indrømme det var en detalje jeg ikke lige havde tænkt over :)

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Skrevet kl. 14:36

Ren nysgerrighed, er ikke selv fra Grønland :)

Tror du skal være varsom med at sige, de får "store tæsk". Ved ikke om din fordom går på, at de ikke er et selvstændigt land og derfor ikke er gode til sport eller om du tror hele befolkningen er konstant fulde?

Der er faktisk ret mange, der er skrappe til at køre mountainbike og sejle fx. Prøv du at slå en grønlænder i kajaksejlads ;)

Kender faktisk en, der er blevet grønlandsmester i kajakroning. Hende, der blev grønlandsmester i rejepilning kommer nok næppe med til dit arrangement, men for dælen det gik stærkt. Ikke noget, man skal kimse af :) 

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 14:51

nej nej, absolut ingen fordomme :) Overhovedet ikke. Men ved at der ved dette OL for første gang nogensinde er en med færøsk afstemning med. Og det var i roning. Og ingen med grønlandsk afstemning, og vi har flere kajak-roere med, så de er altså ikke bedre end de danske, for så var de jo med... Der var i Athen for 4 år siden, en med grønlandske aner, en bueskytte. Så derfor mener jeg at de nok ville få tæsk. De er meget langt fra at opnå internationale standarder i mange sportsgrene.

Er ked hvis nogle følte sig forulempet af min udtalelse. Var ikke meningen :) Har netop læst lidt på det, og Grønland har faktisk 2 repræsentanter i Beijing i år for at "minkle" med de øvrige forbund, og de håber på de med tiden kan blive en selvstændig nation i sportens verden. Ved at deres håndboldhold har fået lov at deltage ved de amerikanske mesterskaber, og denvej igennem fik nemmere ved at komme til VM, end hvis de skulle kæmpe med europæiske hold. VM 2007 var de så ledes med.

Og selvfølgelig, bliver grønlandsk sport mere selvstændigt skal de da have lov til at stille op for sig selv. Uden tvivl :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)