Jeg har gået og ærgret mig over den danske indsats ved OL. Især den første uge, som bed på nogle skuffelser. Men det er heldigvis blevet bedre, nu skal de spaniere bare opgive alle deres utallige protester ;)... Men jeg har så fået en tanke som jeg tror ville gavne dansk eliteidræt. Mange ledere og trænere siger i forbindelse med OL, og de lidt pavre resultater. Havde vi nogle flere penge. Man hører hvordan de danske svømmere har halvtidsarbejde, som nok de eneste af dem der er med fremme ved OL (alligevel får vi en bronze!!!), banecyklingen har forbedret sig stærkt, men de bor som 24-årige hjemme hos forældre og lever på SU. Jeg har set at DIF i 2006 ca havde indtægter for ½ milliard kr. Hvis man så antager at man kunne få måske 100.000 danskere til at give 100 kr. i fast månedligt bidrag. Det er 60 millioner om året. Det er trods alt en pæn del. Som måske kunne få nogle flere til at undvære deres deltidsarbejde. Og når 50.000 danskere står op kl. halv 6 om morgenen for at se badminton indledende kampe ved OL, så er der trods alt en pæn stor interesse for sport. Jeg har bare svært ved at finde ud af hvor mange der er villige til at støtte økonomisk og hvordan. Men jeg ved ikke hvad reglerne siger. Må man lave private sponsorater? Man kunne jo også forestille sig man havde en hjemmeside, hvor der kunne doneres beløb til enkelte atleter/teams/hold/forbund. Enten i form af månedlige bidrag eller enkeltbidrag. Eksempelvis vil man støtte Lotte Friis med 100 kr. om måneden, så gør man det. Eller guldfireren, eller måske volleyballforbundet. Man kan støtte Kattens Værn og alle mulige organistaioner. Men skal modtagerne betale skat? Kan man få skattefradrag fra sådanne donationer? Og vil folk være villige til at støtte eliteidræt overhovedet? Hvis man kunne få lavet en sådan side hvor det hele var organiseret og man selv bestemte hvem og hvad man støttede ville det jo nok være det optimale. Og faste bidragsydere kunne så få månedlige updates osv. Måske atleterne også ville kæmpe mere, hvis de vidste at nogle tusinde danskere har spyttet penge i dem, og ikke bare nogle sponsorkroner. Mange tanker, men jeg aner egentlig ik hvad jeg skal stille op med dem... MVH |
Tanken er god, men jeg tror ikke at det kan lade sig gøre.
Alene administrationen af indbetalingerne vil sikkert ske at koste mere end 100 kroner om året pr indbetaler.
Derudover tror jeg ikke at danskerne har interesse i at betale for at andre kan udøve deres sport, men blot nøjes med at se det i fjernsynet.