Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af firmanavn der ligner eksisterende firmas

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Dette er bare en generel forespørgsel. Hvis vi forestiller os at jeg starter et firma med et navn der minder meget om Lego, hvornår er jeg så for tæt på? Er det for tæt på hvis jeg kalder det Ligo eller f.eks Leego?

Et andet eksempel kunne være med et fírmanavn der minder om Youtube, lad os kalde det Youcube, Younuke eller noget helt tredje. Ville Youtube kunne slæbe mig i retten for at vælge et navn, der minder for meget om deres? "You" er jo et helt almindeligt engelsk ord.

I de to tænkte eksempler har de nye firmaer intet med Lego eller Youtube at gøre og logoerne har heller intet med dem at gøre.

Hvad mener I?

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 08:43

Ja hvis du vælger et lignende navn og operere inden for samme felt som dem, så kan du godt se frem til at blive stævnet.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 11:46

singleton:

Ja hvis du vælger et lignende navn og operere inden for samme felt som dem, så kan du godt se frem til at blive stævnet.

Hej Nicklas.

I de eksempler jeg kom med ville firmaet netop IKKE arbejde inden for samme felt og IKKE have et logo der mindede om deres, men bare have et navn der mindede lidt om eksemplevis Lego eller Youtube.

Jeg håber der er en der kender til en lignende sag og kan fortælle lidt om det. Smile

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:54

Så vidt jeg kunne læse, kom der ikke et eneste eksempel på, hvad firmaet lavede. Du skrev bare, at "firmaet" havde et navn, der lå tæt op ad et andet firmas navn.

Nicklas har fuldstændig ret. Hvis dit firma til gengæld ikke laver det samme, skal du alligevel være opmærksom på, om navnet er et beskyttet varemærke. Det er igen noget andet, hvis dit borgerlige navn ligger tæt op ad et firmanavn, så kan du i visse tilfælde sagtens kalde dit firma noget i nærheden.

Men kom endelig frem med det, du vil lave - så er det helt sikkert nemmere at være til nytte :)

//Julie

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 14:02

Hej Julie. Som jeg også har nævnt er det tænkte eksempler, og altså ikke noget jeg har tænkt mig at gøre. Wink Jeg vil bare gerne vide, hvordan det ser ud hvis jeg (eller en hvilken som helst anden person) starter et firma, hvor navnet ligner et eksisterende firmas navn. Læs evt. de eksempler jeg kom med i mine tidligere indlæg.

Venligst Tina

Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:53

Tina Finnerup:

Hej Julie. Som jeg også har nævnt er det tænkte eksempler, og altså ikke noget jeg har tænkt mig at gøre. Wink Jeg vil bare gerne vide, hvordan det ser ud hvis jeg (eller en hvilken som helst anden person) starter et firma, hvor navnet ligner et eksisterende firmas navn. Læs evt. de eksempler jeg kom med i mine tidligere indlæg.

Venligst Tina

Du leder efter et konkret svar på et meget generelt spørgsmål, hvilket du ikke kan få :)

Som nævnt så afhænger det af den konkrete situation... 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 17:20

Hej Tina,

Jeg tror, jeg har tolket "eksempler" på en anden måde. Du tænker selvfølgelig de navne, som du nævnede i første indlæg. Kan se, at jeg har tænkt, hvad det fiktive firma har valgt at beskæftige sig med :)

Det er som nævnt lige præcis her, humlen ligger. Du må gerne lægge dig forholdsvist tæt op ad et eksisterende navn, hvis dit firma ikke er i samme branche. Så hvis du fx åbner et pizzaria, må du altså gerne kalde det foodtube eller youstarve.

Et eksempel fra den virkelige verden kunne være pølsemanden McAllan. Han blev sagsøgt af den gule måge, fordi de mente det lå for tæt på deres navn (men her er der i modsætning til det tidligere eksempel selvfølgelig også tale om samme branche - fastfood). Mågen måtte dog flyve hjem igen, fordi manden altså rent faktisk hed McAllan. Så igen, hvis du hedder youtube til efternavn, så skulle der være en rimelig chance for, at du kan kalde dit firma det.

Nå, men håber, de konkrete eksempler kunne hjælpe lidt på spørgsmålet :)

//Julie

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 23:33

Hej Julie.

Ja, det hjalp. Hvad gør man ellers I en sådan situation kontakter en advokat, konkurrencestyrelsen (?) eller det pågældende firma - hvis det navn man vil bruge befinder sig i gråzonen? - og igen her taler vi ikke et konkurrende firma.

YouStarve, lol.....Big Smile

Tina

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 23:37

jj_dk skrev: 

"Du leder efter et konkret svar på et meget generelt spørgsmål, hvilket du ikke kan få :)

Som nævnt så afhænger det af den konkrete situation..." 

Hej jj_dk,

Ja, det er jeg klar over. Spørgsmålet gik på hvordan man fandt ud af det. Beklager hvis jeg ikke fik formuleret det tydeligt nok.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)